Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 12 van 47 EersteEerste ... 2101112131422 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 111 t/m 120 van 464
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    ...die switch werd mij geadviseerd in een eerdere post, vandaar.
    Schakelaar is ook niet zo erg maar er zijn ook zwaardere typen schakelaars. Maak je niet druk, tenslotte is een jackplug ook niet ideaal wat contact betreft. Zorgwekkender is idd de kwaliteit van de lasjes maar dat wist je al. Ik krijg de indruk dat je te lang verwarmt. Een lasje kun je binnen een seconde maken. Alles wat je langer doet verbrand alleen maar de flux en uiteindelijk het tin. We hebben het er al eens eerder over gehad toch? Hete bout van min 50W en snel lassen. Kwestie van oefenen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

oke dank je, klopt inderdaad dat ik wat lang las. 50 watt bout zit er even niet in, zal het moeten proberen met die 30 wat.
    Als ik het goed begrijp:
    1. draad vertinnen (of bij 2 draden eerst draden om elkaar draaien en dan samen vertinnen)
    2. oogje vertinnen
    3. draad door oogje steken en vastzetten (mechanisch)
    4. warm maken van beide componenten en een beetje soldeer erbij (hier twijfel ik over....)
    5. kort erop houden, dan loslaten van bout en een paar seconden niet bewegen van de componenten
    6. soldeersel moet een beetje blinken en niet teveel

Senior Member

Standaard

oke dank je, klopt inderdaad dat ik wat lang las. 50 watt bout zit er even niet in, zal het moeten proberen met die 30 wat.
    Als ik het goed begrijp:
    1. draad vertinnen (of bij 2 draden eerst draden om elkaar draaien en dan samen vertinnen)
    2. oogje vertinnen
    3. draad door oogje steken en vastzetten (mechanisch)
    4. warm maken van beide componenten en een beetje soldeer erbij (hier twijfel ik over....)
    5. kort erop houden, dan loslaten van bout en een paar seconden niet bewegen van de componenten
    6. soldeersel moet een beetje blinken en niet teveel

Je hoeft niets in elkaar te draaien als dat niet noodzakelijk is. Het enige waar je voor moet zorgen is dat de te solderen onderdelen spanningloos (mechanisch) op zijn plek blijven zitten. Nix van tevoren verwarmen maar bout tegen het te solderen object houden en meteen soldeer toevoegen. Nu goed opletten, zodra het tin wordt "aangepakt" door de soldeerlip de bout onmiddelijk weghalen en las enkele seconden met rust laten om het stollingsproces niet te verstoren. Dat zou resulteren in een brosse las. Probeer maar eens op een paar stukken oud draad. Ow, "schoon" en "flux" zijn hier de toverwoorden. Flux zit in je tin als het goed is maar voor heel even.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 april 2012 om 14:20
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

ah oke, van te voren wel vertinnen of ook niet?

Senior Member

Standaard

Nee hoor, doe ik nooit.

edit
    Vooral snel voldoende (maar niet teveel) soldeer toevoegen. Je zal dan zien dat je aan 30Watt tekort komt en het te lang duurt.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 april 2012 om 14:23
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

oke, gisteren een tijdje bezig geweest met zoveel mogelijk soldeerverbindingen opnieuw te solderen (daar waar ik goed bij kon).
    Overtollig soldeersel verminderd en alles door de oogjes heen gesoldeerd. Hopelijk nu een goedkeurend knikje achter het scherm -)) Qua solderen kan ik niet veel meer doen bij deze versterker (dan veel oefenen...).

Senior Member

Standaard

Ik kan het in ieder geval niet beter.... Chapeau.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Senior Member

Standaard

Dat ziet er al een heel stuk beter uit!

Standaard

dank je!

nog een paar laatste vragen die gaan over de aansluiting met de stekker, etc. Ik kom er met die foto's en het schema niet goed uit:
    - geel/groen uit de stekker moet naar aarde toch?
    - zwart en wit uit de tranformater (WHT - BLK 240V 50 HZ) moet verbonden worden met?
    - rood met een geel streepje (50V) moet aan aarde toch?
    - blauw uit de transformator wordt niet verbonden in dit schema?

Standaard

dank je!

nog een paar laatste vragen die gaan over de aansluiting met de stekker, etc. Ik kom er met die foto's en het schema niet goed uit:
    - geel/groen uit de stekker moet naar aarde toch?
    - zwart en wit uit de tranformater (WHT - BLK 240V 50 HZ) moet verbonden worden met?
    - rood met een geel streepje (50V) moet aan aarde toch?
    - blauw uit de transformator wordt niet verbonden in dit schema?

Dag Lars,
    Ik volg je draadje al enige tijd. Ik herken het bouwplezier, maar ook de hiaten in de noodzakelijke kennis waardoor ik eigenlijk nooit heb durven reageren.
    Alleen nu maak je het wel gortig. Of geel/groen aarde is? Lijkt me wel. De 240v 50hz sluit je denk ik aan op de netspanning, dat zal wel de primaire kant van je trafo zijn lijkt me. Rood met geel lijkt me ook een draadje richting massa.

Doe alsjeblieft voorzichtig jongen!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten