Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 10 van 47 EersteEerste ... 8910111220 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 91 t/m 100 van 464
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door larsje Bekijk bericht
    ..... alhoewel ik begrijp dat ik wat moet gaan lezen hoor over buizenversterkers, etc. Maar in grote lijnen begin ik te snappen hoe het werkt, voeding, weerstand, buizen, etc.....
    Beginnen met simpele dingen doorrekenen. Batterijtje, lampje, wet van ohm etc. Waarom is een batterijspanning lager als je een lampje aansluit. Daarna uitzoeken waarom niet elke meter (meetfout) dezelfde waarde aangeeft ondanks dat ze wel goed zijn. Dit soort dingen moet je eerst helemaal door hebben anders loop je onherroepelijk vast en verval je in lange topics. Voorlopig helpen we je wel maar op een bepaald moment moet je het toch zelf een keer kunnen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

ga ik zeker doen, ik heb nog een paar laatste vragen over dit project en dan is ie klaar. daarna maar eens aan de slag met de kennis. is er ook zoiets als buizenversterkers voor dummies?

Senior Member

Standaard

is er ook zoiets als buizenversterkers voor dummies?
    Zie vorig bericht

Als je één jaar bent begin je met een loopkarretje, dan misschien een driewielertje en vervolgens een fietsje met zijwieltjes etc. Stap je gelijk in een Maserati gaat het zeker fout...toch?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Haha, zit echt te lachen hoor -)) je hebt wel gelijk. Wellicht heb ik de insteek van het forum verkeerd ingeschat, dacht dat het ook voor nitwits zoals ikzelf bedoeld was. Ik ga maar eens klein beginnen na dit project, mijn natuurkunde lessen weer eens ophalen...

Nog 2 (korte) vragen op dit moment, de waarde van de weerstand bleeder, maakt deze nog iets uit of moet dat specifiek die 100 K zijn of mag dat ook een andere waarde zijn. Daarnaast heb ik alleen nog een 300pF hier ipv de 500 pF die aangegeven wordt over de toon en volume pot heen, maakt dat veel uit in geluid?

Senior Member

Standaard

Nog 2 (korte) vragen op dit moment, de waarde van de weerstand bleeder, maakt deze nog iets uit of moet dat specifiek die 100 K zijn of mag dat ook een andere waarde zijn. Daarnaast heb ik alleen nog een 300pF hier ipv de 500 pF die aangegeven wordt over de toon en volume pot heen, maakt dat veel uit in geluid?
    Voor de 100k mag je ook 220k nemen maar de ontllaadtijd wordt dan langer. Voordeel is dat de bleeder minder invloed heeft op de voeding in bedrijf.

300pF of 500pF scheelt wel veel. Of je het echt gaat horen betwijfel ik, zou je moeten proberen.

Wellicht heb ik de insteek van het forum verkeerd ingeschat, dacht dat het ook voor nitwits zoals ikzelf bedoeld was.
    Natuurlijk kun je hier je vragen stellen, altijd wel iemand bereid je te helpen. Maar als je iets wil leren en begrijpen waarom de dingen werken zoals ze werken begin je beter zoals ik hierboven zei. Een schakeling bouwen volgens zo'n bouwplaat (layout) leert je alleen solderen, meer niet. Of je moet een flinke pestklap krijgen dan leer je daar ook vast aan wennen. Verder is het gewoon een dure soldeeroefening waar je (als je geluk en veel hulp van een forum hebt) een werkende amp aan overhoud. Maar iets van leren geloof ik niet in. Laat je vooral niet ontmoedigen door mijn negatieve uitlatingen maar ik vind het belangrijk eerlijk te zijn.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 3 april 2012 om 11:18
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Natuurlijk kun je hier je vragen stellen, altijd wel iemand bereid je te helpen. Maar als je iets wil leren en begrijpen waarom de dingen werken zoals ze werken begin je beter zoals ik hierboven zei. Een schakeling bouwen volgens zo'n bouwplaat (layout) leert je alleen solderen, meer niet. Of je moet een flinke pestklap krijgen dan leer je daar ook vast aan wennen. Verder is het gewoon een dure soldeeroefening waar je (als je geluk en veel hulp van een forum hebt) een werkende amp aan overhoud. Maar iets van leren geloof ik niet in. Laat je vooral niet ontmoedigen door mijn negatieve uitlatingen maar ik vind het belangrijk eerlijk te zijn.
    Ik ben ook met mijn eerste buizenversterker bezig maar ik heb me wel bijna een half jaar ingelezen om met meer vertrouwen en veiligheid(!) dit klusje aan te pakken.

Natuurlijk snap ik nog steeds de werking van een buis niet en stel ik genoeg domme vragen, maar ik heb het ook steeds vaker bij het juiste eind en kan ook veel meer zelf uitzoeken omdat mijn basiskennis begint te settelen. Ik probeer ook zo vaak mogelijk het zelf uit te zoeken en dan om bevestiging te vragen. Dat is niet alleen fijner voor je mede-forumgenoten, maar daar leer je ook enorm veel van!

Ik hoop dat je voldoende kennis en kunde verzameld hebt tegen het einde van je project dat je 'm veilig aan kunt zetten en door kunt meten ...

Standaard

oke, helder en klopt wat je zegt, ik leer vooral solderen nu en enigzins te snappen hoe in grote lijnen een buizenversterker werkt (trafo, buis, toonregeling, ingang, uitgang, etc.)

ontlaadtijd is de tijd die het duurt dat de caps leeg zijn toch, hoe meer weerstand hoe langer het duurt dus?

Senior Member

Standaard

ontlaadtijd is de tijd die het duurt dat de caps leeg zijn toch, hoe meer weerstand hoe langer het duurt dus?
    ... en dan nog moet je altijd meten of ze wel leeg zijn voordat je er met je handjes in gaat!

En ja, des te hoger de weerstand des te lager de stroom, des te langer het duurt voordat een cap leeg is. Des te hoger de weerstand, des te lager de belasting van de voeding als hij in bedrijf is. Iets met een "gulden tussenweg"?

Senior Member

Standaard

juist (und so weiter)
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

hoe heten die soldeeroogjes waar je alle aarde draden aan vastsoldeert. ik kan ze niet vinden bij de webshop.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten