-
Om in die categorie nog een duit in het spreekwoordelijke zakje te doen: als je zelf het geluid vanaf het podium op orde hebt is de kans groot dat het geluid in de zaal ook goed is.
Daar zag ik een tijdje geleden een mooi voorbeeld van. Een vriend van me moest spelen op een dag/avond dat er alles bij elkaar een stuk of 8 bands moesten spelen in een zaal die veel weg had van een gymzaal.
Nou ga ik regelmatig met die band mee en ik weet dat een beetje geluidsman er niet zo veel werk aan heeft om er een goed geluid weg te zetten. Deze keer niet dus.
Bij bijna alle bands was het geluid zeer matig, en ik ben een paar keer naar de tafel gelopen met het verzoek tot wat aanpassingen.
Lang verhaal kort, de geluidsman wekte de indruk dat hij maar eens in het halfjaar geluid deed.
Anyweg, de laatste band van de day was een redelijk bekende band die een mix maakt van rock en reggae. Ze hadden geen geluidsman bij, maar dat bleek ook niet nodig!
Ze hadden snel door dat ze het heft beter zelf in handen konden nemen. Even was er op het podium kortstondig gedraai aan de volumes en BAM! Sound stond als een huis!
Zo kan het dus ook!
Regels voor berichten