Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 20 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 192
    Senior Member

Standaard

On topic:

Ik heb vroeger wat informatie gezocht voor modifications voor mijn toenmalige JMP 2203. Het schijnt dat de JMP 2204's uit 1976 en begin 1977 'non-cascading gainstages' hebben (als het ware een 1987 model met een master volume), en een stuk minder klinken. Je zou eens kunnen kijken of de jouwe zo één is...

The main difference in sound between the cascaded ["1987M"] and non-cascaded 2204's is a fair bit more gain, less noise overall, and more harmonic content overall. The 1987M version of the 2204 circuit just sounds flat and lifeless to my ears. It can be improved a LOT by lowering the 330K resistor on the V2 socket to 100K, but then you need to alter the plate resistors (and possible cathode resistors) on V1 to get that level of gain back. Better to convert to the cascaded version IMO.
    The early non-cascaded 2204 is sort of middle ground between the 1987 and the cascaded 2204, but doesn't have the redeeming features of EITHER of those circuits in my opinion.
    bron: http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=35759

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    shit! je hebt natuurlijk gelijk..
    Maar ik had het niet over moderne toepassingen van kleine eindbuisjes met powersoaks en zo. Da's toch nog effe anders dan de ouderwetse beuk in je maag van een kwartet El 34's op oorlogssterkte...
    Klopt helemaal! Maar dat is dan ook net de reden waarom ik liever op een licht vermogensampje (lees 15W) speel dan op een zwaardere bak. Ik vind zo'n JMP qua looks en sound echt super, maar je kan hem nergens opendraaien en da's gewoonweg jammer.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door humbucker Bekijk bericht
    Klopt helemaal! Maar dat is dan ook net de reden waarom ik liever op een licht vermogensampje (lees 15W) speel dan op een zwaardere bak. Ik vind zo'n JMP qua looks en sound echt super, maar je kan hem nergens opendraaien en da's gewoonweg jammer.
    Bij ons kan dat prima hoor. Je moet alleen wel in een band vol oude dove lullen zitten

Maar los daarvan, een 50 of 100 watt buizenbak klinkt toch anders dan een 15 watt bakje, ook op lagere volumes.
    Te koop: Laney IRT Studio 15 inclusief voetpedaal en rack-ears. Alleen ophalen 325,-.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zoon van Piet Bekijk bericht
    {...} Daar staan wetten in de weg, en praktische bezwaren..
    een hele grote + 1!
    Gibson Studio LP '94 Ebony - '04 Fender CIJ strat - '08 Fender BAJA tele - Alvarez - H&K Edition Tube 20th anniversary

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rinze Bekijk bericht
    Bij ons kan dat prima hoor. Je moet alleen wel in een band vol oude dove lullen zitten

Maar los daarvan, een 50 of 100 watt buizenbak klinkt toch anders dan een 15 watt bakje, ook op lagere volumes.
    Elke versterker klinkt anders dan een andere, das nu eenmaal logisch. Of dat nu aan die wattages ligt is moeilijk te testen.
    Het is volgens mij gewoon een kwestie van smaak en voorkeur, en daar valt nu eenmaal niet over te discussiëren. Ieder z'n ding!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door E-J Bekijk bericht
    On topic:

Ik heb vroeger wat informatie gezocht voor modifications voor mijn toenmalige JMP 2203. Het schijnt dat de JMP 2204's uit 1976 en begin 1977 'non-cascading gainstages' hebben (als het ware een 1987 model met een master volume), en een stuk minder klinken. Je zou eens kunnen kijken of de jouwe zo één is...

bron: http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=3&t=35759
    Interessant, maar ik heb er te weinig kaas van gegeten om precies te snappen wat het verschil is. Hoe kan ik zien of het om een cascading of non-cascading model gaat? Zijn dat alleen een paar technische verschillen, of ook uiterlijk?

Wat betreft de discussie over vermogen en sound, de enige amp die deze sound enigszins benaderd is naar mijn idee het 2e kanaal van de Marshall 6100. En natuurlijk de JCM 800 2204, maar die zijn technisch gelijk aan elkaar.
    Veel dynamischer ben ik ze niet tegengekomen.
    En ja, ik zou hem ook liever wat harder zetten, maar op stand 1 klinkt ie ook prima, en wat mij betreft beter dan welke andere amp dan ook.

Senior Member

Standaard

Aan de linkerkant van het bord zitten de V1A en V1B cathode caps + weerstanden en die hebben zo te zien de waardes van een "plexi-achtige" ipv de welbekende 2204 preamp. Die elco hoort daar in ieder geval niet thuis. Fix van een paar minuten + paar onderdelen en een wereld van verschil!

Senior Member

Standaard

'k Heb gisteren even gebeld met de zaak die hem nakijkt voor me, en het blijkt dat de ene eindbuis veel warmer wordt dan de andere.
    Dit was mij ook al opgevallen toen ik er even 2 andere buizen in had gezet, maar dacht dat het door de (oude) buizen kwam.
    Ze gaan nu uitzoeken wat de oorzaak hiervan kan zijn.
    Hopelijk wordt het probleem snel opgelost.....

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Aan de linkerkant van het bord zitten de V1A en V1B cathode caps + weerstanden en die hebben zo te zien de waardes van een "plexi-achtige" ipv de welbekende 2204 preamp. Die elco hoort daar in ieder geval niet thuis. Fix van een paar minuten + paar onderdelen en een wereld van verschil!

http://metroamp.com/wiki/images/5/5f...ent_labels.jpg
    Ik heb de amp gisteravond opgehaald. Er zijn 2 preamp buizen vervangen, de bias is afgesteld (stond veel te hoog volgens de technicus), en hij heeft alle componenten nagelopen.
    Ik heb hem in de winkel op een nieuwe grijze Marshall 1960 Vintage cab getest, en het leek erop dat ie beter klonk, maar nog niet echt overtuigend. Ik heb hem toen maar meegenomen, en over mijn eigen 2x12 met 65's getest, maar er is niet veel verbetering qua sound (wel wat). Hij blijft doffig klinken, en als ik de preamp op 8 of hoger draai is het net of de speakers beginnen te trillen, weird.

Ik vermoed dus dat ik idd één van die eerdere versies (cascaded?) heb, vooral omdat er op de V1A cathode cap 680n staat, de weerstand ernaast (zie foto) is 2,7K (in het circuit gemeten).

De weerstand naast de blauwe cap geeft 10K aan, ook gemeten in het circuit:

Volgens onderstaand schema hoort die blauwe cap er helemaal niet te zitten, of zie ik dat fout?
    De waardes van de weerstanden en 680n cap lijken wel goed toch?
    Is het veilig om die blauwe cap eruit te solderen, en 's te kijken hoe dat klinkt?

Senior Member

Standaard

Het lijkt er inderdaad op dat die daar niet hoort te zitten. Maar je zou eigenlijk even moeten kijken waar hij mee verbonden is. Want hij kan er wel naast zitten in de layout maar misschien zit hij wel ergens anders in het schema. Over het algemeen werkt een schema wat nauwkeuriger en makkelijk (vind ik) dan een layout view.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten