Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 22 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 218
    Senior Member

Standaard

Het filmpje is inderdaad een beetje prutserig, zelfs saai !

En die uitgeholde brug: check !
    Jens Ritter heeft niets uitgevonden met z'n princes Isabella !!!

Morgen pics van de top, kabeltje ligt in het atelier, dus ik kan geen foto's uploaden !

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

En foto's !!!

Recht van onder het hemeltje:

Balkjes op hoogte brengen:

Afschuining tot op 3 mm, ongeschuurd:

Klaar:

details:

s.

Senior Member

Standaard

Stijn, wat ziet dat er weer mooi uit. Ik had niet gedacht dat die zangbalkjes zo hoog zouden zijn.

Bijna zonde om dit allemaal weg te werken in de kast ....
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

Senior Member

Standaard

Leuk filmpje, maar ik heb 1 vraag: is het bovenblad van die gitaar nu een heek klein beetje bol?

en de tweede (toch) : ik ben geen snarenkenner (doe mij maar 5 setjes ernie ball .10 aub) maar welke snaren liggen erop? Dat soort lusjes heb ik nog nooit gezien
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    ik ben geen snarenkenner (doe mij maar 5 setjes ernie ball .10 aub) maar welke snaren liggen erop? Dat soort lusjes heb ik nog nooit gezien
    Balletje eruit pulken... Er zullen ook wel speciale Selmer setjes bestaan, met van dat mooie paarse garen erom.

Senior Member

Standaard

@ Ike: ik heb er zelfs wat afgedaan, er bestaan verschillende tekeningen, op de 1 is het 2o mm hoog, op de andere 25 ...
    En dan verschillen de diktes van de balkjes ook nog eens: van 5 tot 7 mm ...

Je zou eens moeten weten wat er allemaal in gitaren zit, waar je inderdaad nooit meer iets van ziet.

@ Rik: een klein beetje bol is een understatement !!!
    De 503 uit het filmpje heeft een 'pliage' hoek in het klankblad, en komt dus +/- 6 mm boven de rand van de gitaar uit.
    De bouwwijze van zoiets strookt bij mij tegen alle gitaarbouw principes is, dat ik het anders heb opgelost:
    Bolling van 6 mm (in tegenstelling tot een normale 2 mm)

Er bestaan inderdaad snaren, speciaal voor dit instrument, omwille van de langere mensuur, en het rare staartstuk. Maar balletjes eruit pulken zou inderdaad ook gaan.

s.

Standaard

Eerlijk gezegd denk ik dat zo'n algemene bolling van een zestal millimeter beter/gezonder is voor de weergave van de klank dan zo'n 'onnatuurlijk aangebrachte' ferme knik in het bovenblad, Stijn.
    Bij zo'n pliage heb ik altijd de neiging aan een iets te strakke/sterke naad of brug te denken, die het trillen van het bovenblad iets te sterk af remt.
    Al zal zo'n knik dan wellicht weer net voor de karakteristieke klank bij zo'n Selmer zorgen, het is maar wat je wil (ikzelf hou er wel van).

Ik ben alvast benieuwd naar het eindresultaat, ziet er (weer) een erg fraai bouwsel uit. Vakmanschap zondermeer.

Tee.
    Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Senior Member

Standaard

Balletjes eruit pulken... duh!

Maar stijn, wat ik van jou balkjes nog niet snap, ze lijken aan de ene kant hoger te zijn dan aan de andere. waarom is dat?
    Die pliage is trouwens wel ontzettend mooi hoor. Is het bovenblad van de selmer misschien toch gelamineerd? Of spreek ik nu blasfemie? Zou je met stoom een massief bovenblad van 3 mm makkelijk kunnen vervormen? Als het naaldhout is wel lijkt me.

Senior Member

Standaard

Haha, nee hoor allemaal even hoog, dat komt doordat ze in een waaier vorm staan, en dus de schaduw veranderd.
    Origineel zijn de bladen van een selmer maar 2 mm dik, daarom al de barsten erin, er is geen enkele originele zonder barsten !!!

Dus ze zijn van vol hout, en niet gelamineerd.
    Hoe het juist gedaan wordt weet ik niet, ik heb de mal gezien om het blad te lijmen, maar waarschijnlijk zullen ze inderdaad eerst apart in vorm gestoomd worden.
    Het blad zou dan een soort piramide vormen, want de zijkanten lopen gewoon recht door, de knik zit enkel in het klankblad !

s.

Senior Member

Standaard

Selmer is eigenlijk toch een saxofoonmerk?

In dat geval zou dat pleiten voor een gebogen top. Brons en koper wordt bij uitstek gebogen en gehamerd. gestoomd hout wordt wel degelijk zachter en buigzaam. Denk je écht dat deze als het ware is gecarved? 2 mm dik? De top van dat prachtstuk van Woml (you know what i'm talking about) is zeker 2 of 3 keer zo dik. En dat dan ook nog eens van relatief kwetsbaar hout. Lijkt me geen goeie aanname.

Productie moet ook nog een beetje interessant blijven. Ik zou ten alle tijden een gebogen top aannemen tenzij je dit negatief kunt bewijzen.

Zijn er foto's waarop jij kunt aantonen dat je denkt dattie is gecarved? Niet dat ik je je gelijk niet gun of je kundigheid in twijfel trek, maar het lijkt me zo sterk.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten