Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 12 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 118
  1. #81
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.193

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Ik heb wel de oorzaak van de lage ruststroom gevonden, dankzij Tabula: bij het checken van de heater wiring zag ik dat volgens het schema van de SE5a er 2 100 Ohm weerstanden van elke heatertak naar de kathode van de EL84 gaan. Een soort van 'vaste' ontbrompot? geen idee waarvoor deze dienen. zie schema
    Vergissing: in geval van een lagere kathodeweerstand gaat de ruststroom omhoog

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Nu dacht ik er opeens aan dat de ene tak van de heater wiring bij deze radiotrafo vast is gesoldeerd aan de middenaftakking van de HV-winding (en aan het chassis).
    De oplossing is simpel: Als je een gloeidraadwikkeling hebt met middenaftakking dan laat je deze gewoon los hangen. Is dat om één of andere reden niet mogelijk dan de 100 Ohm weerstanden weglaten, Er mag dan uiteraard geen link zijn met de kathode.

    Wat de 100 ohm weerstande doen is het volgende: Op de kathode staat een zekere gelijkspanning waardoor er een verschil bestaat tussen de geaarde gloeidraad en dit DC level op de kathode. Door nu de AC spoel voor de gloeidraden zwevend te houden neemt de wisselspanning op deze wikkeling een niveau aan wat ahw boven ground zweeft. We zeggen dan dat de wisselspanning is gesuperponeerd op de DC spanning. Dit zou een stille werking ten goede komen dus de kans is groot dat daar je bromprobleem zit.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #82

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Vergissing: in geval van een lagere kathodeweerstand gaat de ruststroom omhoog
    Natuurlijk heb je weer gelijk
    Maar ik was bij de spanningsmeting uitgegaan van een kathodeweerstand van 150 Ohm. De kathodespanning was maar 3,40 volt, dus ik dacht dat de biasstroom maar 3,4V/150Ohm = 22,7 mA was.

    Als is rekening hou met de feitelijke weerstand van maar 60 ohm, kom ik 56,7 mA uit. Mijn Pdiss was dus ook nog eens te hoog.

    Nu snel eens die aftakking losmaken, en kijken wat het verschil is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  3. #83

    Standaard

    En jawel hoor:
    hij werkt zoals het hoort!
    Brom is 90% weg, hij is ontzettend stil nu. Ik heb wel terug last van die pieptoon (oscillatie) maar dat zal ik met wat draden verleggen wel weg krijgen.

    Hier nog een spanningstabel:
    EL84
    a: 267V, Ia: 44,1mA
    k: 7,71V
    g2: 259V, Ig:7,3mA
    Pdiss: 11,4W

    Volgens de specsheet mag de anodespanning maximaal 250V zijn, maar ik heb op het net gelezen dat sommigen hem op meer dan 300V draaien, dus ik neem aan dat mijn 267V geen probleem is.

    Voor de specialisten: zou de capaciteit achter mijn EZ81 te groot zijn? Volgens de specsheet moet de serieweerstand achter de eerste elco zo'n 230 Ohm zijn, bij mij is die maar 100 ohm. Probleem?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  4. #84
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.193

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    zou de capaciteit achter mijn EZ81 te groot zijn? Volgens de specsheet moet de serieweerstand achter de eerste elco zo'n 230 Ohm zijn, bij mij is die maar 100 ohm. Probleem?
    Nee hoor!


    Als de elko eenmaal geladen is maakt het niet zo uit voor de EZ. Het gaat pas verkeerd als je een dikke elko aan een bedrijfsklare EZ hangt bv door gebruik van een standbyschakelaar. Normaal ga je niet buiten de fabrieks specificatie maar de buis komt relatief langzaam op temperatuur wat voor een heel geleidelijke stroomtoename zorgt. Zou je een lege elko aan een bedrijfsklare EZ hangen kan er een enorme stroompiek in de buis ontstaan. Een elko van ca 25uF is trouwens groot genoeg voor jouw project.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #85

    Standaard

    Eerste ontwerp voor een kast (met sketchup).
    ik denk eraan om als materiaal 15 mm spaanplaat te nemen, en dan met balkjes binnenin verstevigen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  6. #86

    Standaard

    Goed, na lang wachten nog maar eens een update.
    De versterker werkte, maar was levengevaarlijk vanwege de open trafo en de gaten in het chassis. Verder zag hij er ook echt niet uit. Ik gebruikte hem ook amper, want ik speel niet veel gitaar.

    Een paar maanden geleden kocht ik mij een basgitaar, en het was al meteen duidelijk dat dat me veel meer lag dan gewone gitaar. Dus dacht ik, waarom bouw ik die oude versterker niet om naar een basversterker en geef hem meteen een nieuw jasje, dat is dan ook wat ik gedaan heb:



    MDF en plexiglas heb ik met de lasersnijder van onze universiteit (in het FabLab) gesneden.




    Dit is het resultaat. Ik wil er nog enkele ledjes in plaatsen, zodat de plexiglas frontjes wat meer in het oog springen.

    Hij werkt en klinkt goed, maar ik zit met een luide 100 Hz hum die ik niet wegkrijg. Ik vermoed dus dat het in de voeding ligt.
    Zonder preampbuis blijft de brom. Zonder EL84 is de brom natuurlijk weg.

    Ik ben geen held in het designen van amps en zeker niet van voedingen, dus ik weet eigenlijk niet waar ik het probleem moet zoeken. Op dit moment steken er 3 50µF voedingscaps in, ik heb me laten vertellen dat dat ruim voldoende is.

    De brom zit NIET op de signaallijnen (g2 van de EL84).

    Enkele dingen die ik opmerkte. Kunnen deze ermee te maken hebben?
    - De spanning op g1 is hoger dan de anodespanning van de EL84
    - De g1-stroom is vrij hoog, richting 9 mA, terwijl in de specsheet ongeveer zo'n 5 mA staat voorgeschreven.
    - De EL84 staat iets te heet gebiasd, op zo'n 13 W dissipatie.

    Hier is het schema:
    http://i892.photobucket.com/albums/a...SE5Amodbis.png
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 5 april 2013 om 12:35
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  7. #87
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.193

    Standaard

    Normaal gesproken heb je bij SE een filter in de voeding nodig. Elko - choke - Elko - el84. in dit geval is er een truc toegepast maar die werkt alleen als daar de juiste load achter hangt en daar ontbreekt het nu aan. Als je naar de trafo kijkt zie je dat de plus op een aftakking staat. Het deel naar de preamp is in tegenfase waardoor de rimpel bijna wordt opgeheven. Is die preampstroom nu niet in balans dan ga je hem horen. Normaal hangt er aan die preampvoeding een hele radio he! Je kan een testje doen; neem een 100k weerstand en houd die even parallel aan de preamp voeding. Wordt de brom dan minder dan weet je dat je het daar in moet zoeken. Verder netjes project hoor.

    edit: je kan ook de stroom door de eindbuis verlagen, dat heeft hetzelfde effect.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #88
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    da's ook toevallig zeg ,....ik krijg gisteren een ouwe radio ter reparatie aangeboden ,....en als ik 't zo effe gauw bekijk zit 'r hetzelfde chassis in ,...het betreft hier een Telefunken "Operette 6 "

  9. #89

    Standaard

    Hoewel erg mooi gedaan, zou ik niet zo snel een chassis van mdf en plexiglas gebruiken. Ook al bekleed je dit met aluminiumfolie...

  10. #90
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.850

    Standaard

    Om verwarring te voorkomen:
    G1 is het stuurrooster waar het signaal binnenkomt.
    G2 versnellen de electronen richting anode. De hoge stroom kan komen door
    De brom (je geeft aan 100Hz) zou kunnen door de toegepaste gelijkrichting. of een wat oude EL84 die aan het einde van zijn latijn is.
    Wat zijn de spanningen nu op de EL84?
    Nico


 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top