Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
Tis inderdaad of hij nog wat oversturing te kort komt ofzo. En Eddie heeft er nog een pak meer reverb o.i.d. bij zitten.
Verder heeft Eddie ook niet een boel laag volgens mij. Ik heb het zelf wel eens geprobeerd op mijn JCM900. Het laag terugdraaien dus. En hoewel de versterker dat geluid lang niet precies kan produceren, kreeg hij op een bepaald gebied toch wat die VH tone.
EVH had in z'n ouwe plexi brown sound juist wel relatief veel bas zitten. Je hoorde bij hem de grom vanuit het laag.
Alleen werden de bastonen een klein beetje afgevlakt/gecompressed omdat die plexies zo imbiciel hard stonden.
Je krijgt dan een soort heerlijke natuurlijke compressie.
Toen ik ze in 79/80 live heb gezien in Amsterdam viel me ook op dat zijn "clean" geluid ook prachtig vol bleef en er relatief veel laag in zat en prachtig helder hoog.
Hij kreeg dat cleane geluid volgens mij alleen maar door z'n volume pot iets dicht te draaien.
En ik heb trouwens het gevoel dat zijn bridge pu toch echt wel meer output had dan een standaard PAF.
Ik begrijp sowieso niet die antipathie die veel mensen tegen high output elementen hebben.
Je kan er zo'n lekkere sound mee krijgen, het is wel afhankelijk van de rest van je gear.
Ik heb zelf wat meer output nodig om mijn Marshall JMP2203 te laten grommen.
En dat lukt heel erg erg goed met m'n HSS Stratjes met een Super Distortion als bridge pu.
Ik vind de natuurlijke JMP2203 distortion/overdrive lekkerder dan welke overdrive, booster of distortionpedaal dan ook kan maken.
Ik gebruik overigens wel een EQ om het laag en het hoog ietsje te boosten.
En dat high ouput elementen altijd minder dynamiek hebben is gewoon gelul, dat hangt helemaal van je versterker af.
BTW, ik krijg bij live optredens heel erg vaak het compliment dat ik een heerlijk heavy geluid heb en er wordt heel vaak gevraagd wat er in mijn HSS stratje zit.
En sommigen zijn dan verbaasd dat ik gewone Super Distortions gebruik en de Marshall JMP2203 het werk laat doen en nauwelijks effecten gebruik
Dus TS, het heeft imho gewoon met smaak en de rest van je gear te maken!
Ik zeg: lang leve de zestienjarige metalheads! Met 30K weerstand pu's, stacks tot aan 't plafond van 'n dakloos stadion en genoeg oversturing om de Gambon bocht te scherp te nemen.
Ik moet in elk geval niet denken aan 'n wereld waarin alleen gitaristen met 'goede smaak' bezig zijn met 't reproduceren van 'klassieke' sounds. Opnieuw en opnieuw en nog 'n keer.
Laatst gewijzigd door GretschGuy; 29 februari 2012 om 14:29
Favorieten/bladwijzers