Dit had niemand nog gepost dacht ik.
http://www.negativland.com/albini.html
Dit had niemand nog gepost dacht ik.
http://www.negativland.com/albini.html
Vriendelijke groet,
Belangrijkste samenvatting (denk ik):
The Balance Sheet: This is how much each player got paid at the end of the game.
Record company: $ 710,000
Producer: $ 90,000
Manager: $ 51,000
Studio: $ 52,500
Previous label: $ 50,000
Agent: $ 7,500
Lawyer: $ 12,000
Band member net income each: $ 4,031.25
The band is now 1/4 of the way through its contract, has made the music industry more than 3 million dollars richer, but is in the hole $14,000 on royalties. The band members have each earned about 1/3 as much as they would working at a 7-11, but they got to ride in a tour bus for a month. The next album will be about the same, except that the record company will insist they spend more time and money on it. Since the previous one never "recouped," the band will have no leverage, and will oblige. The next tour will be about the same, except the merchandising advance will have already been paid, and the band, strangely enough, won't have earned any royalties from their T-shirts yet. Maybe the T-shirt guys have figured out how to count money like record company guys. Some of your friends are probably already this fucked.
Als dit een recent voorbeeld was over een cd productie, was het mss interessant geweest. Dit artikel is 20 jaar oud!
okee, the manager en the label will fuck you in the driveway. dat is mss een eeuwige wetmatigheid. maar het hele muzieklandschap is in de afgelopen decennia veranderd en nog niet een klein beetje. Zeker voor het soort relatief kleine bands waarvan sprake in het voorbeeld.
NEE, kijk maar naar het alternatieve verdienmodel waarmee Joe Bonamassa opereert.
Joe is samen met partner Roy Wiseman de eigenaar van het managementbureau. Ze doen alles zelf. Ze zitten niet bij een platenlabel, doen het eigen management. Marketing, website, merchandise, etc.
Citaat uit magazine ClassicRockmagazine
Roy: Record Companies ? Agents ? They can all fuck off.
Joe: Record companies became so large they were like cruise ships on a Formula-1 track. With just the two of us it's so much more efficient.
Ja, ik ken het, alleen niet met die grote getallen. Maar ja, je bent 23, er is een grote studio afgehuurd en een bekende producer en heel veel later, als je eens informeert hoeveel er nou verdient is met die platen, dan hoor je voor het eerst het magische woord "recoup". Die grote studio, die heb jij betaald. Oh? Had je dat niet begrepen? Jongen toch...
In dezelfde beweging van het platencontract staat er een uitgever op de stoep met de Buma/Stemra daarachter.
Een uitgeverij... het meest mystieke instituut van de hele platenbiz.
Stond op de gitaarbeurs in Groesbeek nog even te kletsen met Sietze Bouma en een student aan het conservatorium in Adam, als ik me niet vergis. De laatste had het over gastcolleges van profmuzikanten. Het gaat er nog steeds redelijk hetzelfde aan toe blijkbaar. Dus oppassen, met platencontracten.
Laatst de docu over Queen ook. Dacht dat ze pas bekend werden met Night at the opera omdat ik wist dat ze op de rand van failliet zaten toen ze die opnamen.Maar bleek ook dat ze het helemaal niet slecht deden. Alleen kwam het geld niet bij hun terecht.
Zelfde zie ik nu via Sena trouwens. Net als bij kopieervergoedingen is de verdeling helaas dermate krom dat kleine artiesten daar nooit een cent van gaan zien. Ondertussen wordt dat geld wel uit hun naam geind![]()
Richard Branson, zegt je dat wat? Deed Tubular Bells met Mike Oldfield. Mike kon een rijtjeshuis betalen van de opbrengst en het huisje van Richard had ietwat andere afmetingen.
Favorieten/bladwijzers