Daar zitten ook veel lakbarsten bij, kans is groot dat het hout eronder nog ongeschonden is. Ik zou zeggen: pulk alle lak er eens af, en kijk dan eens of je kieren hebt.
Was ik mee bezig, maar de rest zit te vast. Er kwam al een houtsnipper mee...
Inderdaad veel lakbarsten. Hoewel lak... Het lijkt wel alsof hij in kunststof is gedoopt! Wat een dikke, harde laag zeg. Maar juist die andere barsten die je in het hout kunt zien, baren mij zorgen.
kiertjes lijken me niet het probleem. Zou wel kunnen dat er torsie op de body zit (check eventeel met een rechte lat)
Haal de lak er inderdaad zoveel mogelijk vanaf, maar probeer de voorkant van de kop te sparen (ivm originele decal) en geef het hout eens de tijd om terug te komen naar normaal vochtniveau en normale vorm. Als het goed is worden kiertjes weer steeds kleiner en kunnen we straks zien of ie te redden is.
147-c Guitars
Gaan we doen!
Geef ik 'm nog een maandje droogtijd en dan zou ik graag eens bij je langs willen komen.
Tijd voor een update: hij speelt weer! Althans, ik probeer wat te spelen (Japstrat was mijn eerste gitaar, ik begon net te leren) en de gitaar doet mee.
De body is uiteindelijk redelijk netjes samengetrokken. In kleine scheurtjes heb ik Tidebond laten lopen (wat is dat spul toch heerlijk dun vloeibaar) en butsen, deuken en grote scheuren heb ik afgewerkt met polyesterplamuur, omdat dat niet krimpt en keihard wordt. Daarna schuren, schuren en weer schuren...
Toets en hals zijn weer netjes gelijmd en alle hardware is ontroest, ingevet en opgeknapt. Een flinke klus, maar wel leuk om te doen. Met name die Kahler Tremolo was behoorlijk veel werk. Alles zat muurvast en de hoeveelheid losse onderdeeltjes was enorm. Elektronica is ook weer up-to-date met gebruik van de oorspronkelijke elementen. Middelste single coil heeft het helaas niet overleefd, de rest heb ik wel kunnen redden. Toch fijn dat dat spul een waxlaagje heeft. Nieuwe potmeters en nieuwe bedrading gebruikt. De schakelaar is ook weer gangbaar. Dat was gelukkig niet zo'n ingekapselde Japanse, maar een normale 'open' waar je overal goed bij kunt.
Hals zit echter nog niet helemaal lekker. Jammer, ik heb er veel werk aan gehad. Hij staat te ver naar achteren, waardoor de brug best hoog moet staan om de boel goed af te stellen. Het lukt allemaal wel, maar de lage actie die ik ooit had, is net niet mogelijk. Volgens mij zit er ook een lichte draai in de hals, dus daar moet ik nog mee bezig.
Hoe dan ook, hij nadert voltooiing! Bij het starten van dit topic had ik nooit kunnen bevroeden dat het allemaal zo zou lopen. Veel geleerd onderweg. Van de nood een deugd maken heet zoiets.
Hieronder wat foto's.
![]()
Laatst gewijzigd door Japcaster; 25 december 2012 om 14:25
Geweldig!!!! Maar het lijkt er inderdaad, op basis van de foto, op dat de hals een klein beetje getordeerd is. Hoge E lijkt bij de kop wat achterover getrokken.
147-c Guitars
Leuk dat je de uitdaging bent aangegaan. Ik herinner me deze thread nog wel.
Doe je volgende week met oudjaarsnacht de deur op een extra slot ?
Sterker nog, ik zit achter de deur op wacht!![]()
Favorieten/bladwijzers