Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Standaard Lengte neckschroeven

Hello,

Heb dan toch maar besloten een tele te gaan samenstellen. De body is nog aan het drogen, maar had toch even vlug gekeken naar de schroeflengte van de halsverbinding.

Zoals ik ongeveer zie is de standaard maat ongeveer 4,5 x 45mm voor een halsschroef, echter zie ik dat de voorgeboorde gaten in de body al ongeveer 4,5mm zijn. Heb hier dus dikkere schroeven ook, 5x45 wat me ideaal lijkt, maar het valt me op dat de lengte schroef die nog uitsteekt om in de hals te gaan maar een grote 10mm is, wat me wel weinig lijkt om een stevige verbinding te maken?

Als ik een schroef 4,5 x 50mm gebruik zie ik dat ik 20mm schroef over heb voor in de hals, wat ongeveer nog 5mm van het fretboard is.

Welke schroeflengte gebruiken jullie dan?
    Laatst gewijzigd door driesp; 11 februari 2012 om 17:30

Senior Member

Standaard

De schroeven hoeven in de body geen "houvast" te hebben. 4,5 mm zou dus goed zijn, ze moeten als het ware door het gat heen te duwen zijn, zonder te draaien.

Wat betreft de lengte, gewoon even proberen, een paar langere schroeven zijn zo gehaald/ besteld. Vast is vast, dus waarom zou je langere schroeven gebruiken als je het met 45mm ook af kan.

Standaard

Inderdaad, maar vond 10mm in het hout wel nogal weinig lengte.
    Verder zijn bolle koppen moeilijk te vinden in die schroeven... maar recht verzonken koppen zullen ook lukken zeker?

Senior Member

Standaard

Je moet ze niet bij de bouwmarkt gaan zoeken Overigeens zou dat wel kunnen, maar ziet er niet uit.

Hier vind je de juiste schroeven vast wel http://www.guitarsupplies.nl/index.p..._id=21&lang=NL

Anders heb ik er nog wel 4 liggen, moet je ze alleen komen halen.

Standaard

Maar heb hier ook schroeven met bolle kop die mooi passen 5 x 45 mm. Vind gewoon die lengte die in de neck schroeft wel nogal weinig.

Hoelang zijn de originele fender schroeven die men gebruikt? ( totale lengte )

Alvast bedankt!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driesp Bekijk bericht
    Maar heb hier ook schroeven met bolle kop die mooi passen 5 x 45 mm. Vind gewoon die lengte die in de neck schroeft wel nogal weinig.

Hoelang zijn de originele fender schroeven die men gebruikt? ( totale lengte )

Alvast bedankt!
    Volgens mij is standaard 40 mm of 45 mm (een stratbody is maar 44 mm dik, dus kom je met een schroef van 45 mooi uit.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Meet even met een tandenstoker wat de diepte is van de gaten in de neck.
    Als je dieper dan dat wilt, moet je echt voorboren want zo'n dikke schroef splijt je neck zo in tweeën.
    Als je ze er al in krijgt... als het goed is gaat de juiste maat al lekker stroef.
    De gaten in de body mogen inderdaad best ruimer zijn (wat Spirit zegt).
    "In God we trust, all others pay cash."

Standaard

De gaten de neck moeten nog voorgeboord worden. Zal die voorboren met 3,5mm natuurlijk mooi op lengte.

Dus zoals ik het hoor is het redelijk normaal dat de vijzen maar een 10mm in de neck geschroefd zitten?

En m'n vijzen zijn dus net even lang als de body dik is. Zal wel lukken..
    Laatst gewijzigd door driesp; 12 februari 2012 om 10:27

Standaard

Ik maak mijn schroeven altijd op lengte met een dremel, zodat ze tegen de onderkant van de toets uitkomen; rvs exemplaren uit een bouwmarkt (hebben een bolle kop, zien er net uit en ik verzink ze; ik gebruik geen neck plate).

Gaten in de hals boor ik voor met de binnendiameter van de schroeven, gaten in de body met de buitendiameter.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Zo, en welke diameter van schroeven gebruikt u dan?

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten