Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 9 EersteEerste ... 6789 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 84

Standaard

Heb hem nog nooit op greenbacks gehad en ook niet op EV's. Ik geloof best dat je een dik geluid uit die EV's haalt, maar die dingen zijn te duur voor mij. Ik geloof niet dat Bonamassa op een stock DSL zijn albums op heeft genomen en ik geloof ook niet dat die DSL's die hij op het podium gebruikt met BCC stock zijn. Daar klinken ze veeeel te donker voor en ik geoof niet dat dit alleen aan die EV's ligt.

De DSL is te scherp om er een dikke lead uit te halen. Voor riffs en ander rythm partijen heb ik er totaal geen last van, daar is het losse karakter en die bite gewoon lekker voor. Voor een Bonamassa/Gary Moore-achtige leads (zoals Moore op zijn live in Dublin bijvoorbeeld), is de amp te helder en mist het compressie ofzo... Het groene kanaal is wel redelijk warm en donker, maar deze mist de overdrive van het rode kanaal.

Senior Member

Standaard

Realiseer je ook dat Bonamassa's klank niet alleen door zijn versterker bepaald wordt. Gitaar, pedalen, manier van spelen, versterker, luidsprekers, microfoons en hun plaatsing, opname-apparatuur en de geluidstechnicus bepalen de klank die jij hoort tijdens concerten. Op CD komen daar nog mastering en jouw hifi-installatie bij. Plus, Bonamassa gebruikt niet één versterker voor zijn 'sound', maar meerdere. En blijkbaar op vrij hoog volume, gezien de plexiglazen schermen die voor zijn cabinets staan.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MJR Bekijk bericht
    Het groene kanaal is wel redelijk warm en donker, maar deze mist de overdrive van het rode kanaal.
    Probeer misschien eens een transparante booster/overdrive in combinatie met de groene kanaal te gebruiken. Dan blijft het karakter van dat kanaal min of meer behouden, maar krijg je meer drive.
    Laatst gewijzigd door Rutger Molenberghs; 25 januari 2012 om 18:17
    Het liep niet met de meisjes dus leerde ik gitaar
    Een hele slechte keuze want die mythe is niet waar
    Stoomboot - Groupies

Standaard

dus..zoals al eerder genoemd in dit verhaal...DLS op groene chruch, tubescreamer/bluesbraker, Les Paul = instant Gary Moore.

...ja..uit ervaring...

Vergeet de "gewoonte" om het leadkanaal perse voor lead te gebruiken...deze heeft gewoon niet de vibe die je zoekt voor je sound. Daarvoor dus de crunch.
    A good amp will treat you better than any girlfriend, because it's easier to pick up, it screams louder and it shuts up when you take your plug out.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rutger Molenberghs Bekijk bericht
    Realiseer je ook dat Bonamassa's klank niet alleen door zijn versterker bepaald wordt. Gitaar, pedalen, manier van spelen, versterker, luidsprekers, microfoons en hun plaatsing, opname-apparatuur en de geluidstechnicus bepalen de klank die jij hoort tijdens concerten. Op CD komen daar nog mastering en jouw hifi-installatie bij. Plus, Bonamassa gebruikt niet één versterker voor zijn 'sound', maar meerdere. En blijkbaar op vrij hoog volume, gezien de plexiglazen schermen die voor zijn cabinets staan.

Probeer misschien eens een transparante booster/overdrive in combinatie met de groene kanaal te gebruiken. Dan blijft het karakter van dat kanaal min of meer behouden, maar krijg je meer drive.
    Een cleane boost werkt, zoals ik eerder schreef, niet. En Bonamassa speelt inderdaad met meerdere amps (Van Weelden, Cat 5 en een Marshall, maar louter Marshall bij bcc). Het is een combinatie van factoren, elementen, kabels, buizen, circuit, trafo, speakers, cab etc. en ik zal ook meerdere elementen moeten veranderen om dat dikkere geluid te krijgen.

Tot nu toe heb ik al heel erg veel geleerd van dit topic, alleen mijn budget houdt mij nog tegen. Dat wordt een paar uurtjes per week meer vakken vullen naast mijn studie...:-P

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik70 Bekijk bericht
    dus..zoals al eerder genoemd in dit verhaal...DLS op groene chruch, tubescreamer/bluesbraker, Les Paul = instant Gary Moore.

...ja..uit ervaring...

Vergeet de "gewoonte" om het leadkanaal perse voor lead te gebruiken...deze heeft gewoon niet de vibe die je zoekt voor je sound. Daarvoor dus de crunch.
    Dit heb ik ook al wel geprobeerd. Mijn Jackhammer heeft ook een soort Guv'nor circuit ingebouwd (distorion modus), en dat pedaal gebruikt Moore ook. Klinkt goed hoor, maar ik mis gewoon de feel van een buizenamp. Ik weet niet waar het aan ligt, maar ik vind de drive uit de amp zelf het lekkerst spelen, alleen moet het wat donkerder en moet het nare hoog eruit en wil ik wat meer (laag)mids. Heb meerdere pedalen geprobeerd, maar ik houd er gewoon meer van om 'straight' te spelen.

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. De '59 in de brug is wat aan de schelle kant, want ook op de Kochs waarop ik soms repeteer klinkt het redelijk schel. Die wordt binnenkort vervangen door een Tonezone, denk ik...

Een aantal circuitmodificaties (C12/Joey-mod) neem ik ook in overweging en als dat ook te wensen overlaat, ga ik waarschijnlijk ook andere zaken in overweging die jullie hebben aangedragen..

Wederom, bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik hoop dat andere JCM2000 gebruikers er ook wat aan hebben om dit topic te lezen.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Erik70 Bekijk bericht
    Ja, zo heb ik ook jaren over mijn DSL50 gespeeld voordat ik het rode kanaal gemod had. Greenback cab, dat wel. Maar verder alleen een booster (Bad Monkey in mijn geval en da's toch ook niet het meest exclusieve pedaal, maar wel erg goed imo). M.a.w. het groene kanaal (crunch stand natuurlijk) met een Les Paul en een booster ervoor kan ik heel goed mee leven.

Dat concert van Gary Moore in Dublin was ik bij trouwens Hij had 3 half stacks staan en echt een dik geluid! Hij was altijd al één van mijn favs...
    My Róisín Dubh is my one and only true love

Senior Member
    Blog Entries
    1

Standaard

twee EV's kan je al relatief behapbaar kopen tweedehands als je goed zoekt. ik wil er zelf dolgraag nog twee (en twee greenbacks, gewoon voor het idee, haha). die EV's maken veel uit. Ik heb wel eens clipjes gehoord van bonamassa, opgenomen zonder bijzondere mic-plaatsing e.d., alleen zijn gitaar in de DSL met een 412 met EV's, en ook toen haalde hij er een gigadik geluid uit die marshall. voor hij met z'n quadruplesetup begon.

Standaard

Misschien dat ik op den duur ook nog wel eens een paar EV speakers koop. Eerst kijken of ik de amp donkerder kan laten klinken op de T75's en hiervoor laat ik eerst een vette bridgepup monteren en laat ik de C12/Joey modificatie doen. Dat zijn relatief goedkope ingrepen namelijk, en als het dan nog niet lukt, ga ik er wat meer geld tegenaan gooien.

Eerst dus een pickup met een strak laag, veel (lage)mids en een zoet en smooth hoog. Dat wordt dus waarschijnlijk een Dimarzio Tonezone, Superdistortion of een SD Invader. Deze laatste zit ook in mijn Fender Tom Delonge signature strat, die ga ik binnenkort eens wat nadrukkelijker aan de tand voelen. Heb hem al tijden niet meer in mijn klauwen gehad namelijk...

Standaard

Zo, ff een update. Sinds gisteren heb ik een MXR 10-bands EQ in mijn bezit en deze zit in de loop van de DSL. Ik heb nu vrijwel TOTALE controle over de amp! Ik ben nu heel erg dicht in de buurt van het geluid dat ik zoek, ik denk dat ik alleen een wat dikkere brugpickup nodig heb om wat meer op de preamp in te beuken en om het nog iets strakker te maken.

Correct me if I'm wrong, maar ik heb het gevoel dat ik met die EQ in de loop de invloed van de speakers redelijk buitenspel heb gezet. Ik kan nu precies bepalen welke frequenties ik wel of juist helemaal niet wil horen, ik denk dat een andere speaker het geheel alleen wat strakker kan maken.

Senior Member

Standaard

Dan denk ik dat je nog een tubescreamer nodig hebt en er dan bent. Vergeet niet dat het geluid nog heel erg verandert alstie hard staat.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten