Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 29 van 29

Standaard

Interessant verhaal heren betreffende oude opnames en hedendaagse opnames. Zelf heb ik ook vaak het gevoel dat mijn nummers nog te plat klinken. Dit heeft vrees ik grotendeels te maken met mijn beperkte theoretische kennis Soms heb je dan zomaar een nummer die ademt en dat is dan ook meteen een verademing. Volgens mij heeft het dus te maken met de keuzes die je vooraf maakt, dus vooraf aan de werkelijke opnames. Eenmaal opgenomen kun je nog wat sleutelen met EQ en dynamiek, reverb maar als het in de uiteindelijke mix niet helemaal werkt moet je een verdomd goede engineer zijn om er het beste uit te halen! Er wordt veel gesproken over mastering en de dynamiek uit een nummer trekken. Dit is een feit maar hier is toch snel de vinger op te leggen, daar hoef je geen jaren van mix-engineer ervaring voor te hebben.

Leuk en goed voorbeeld is het volledig analoog opgenomen album van de Red Hot Chili Peppers - Stadium Arcadium. Ik heb zowel de CD als de LP en de lp is hiervoor speciaal gemastered door Steve Hoffman en klinkt vol dynamiek en ruimtelijkheid! Duidelijk voorbeeld waarbij de CD platgemastered is en de lp niet! Ze hebben voor beiden mediums dezelfde analoge eindmix gebruikt maar de mastering maakt of het prettig luisteren is of dat na een aantal nummers je oren geirriteerd raken.

Ruimtelijkheid of dynamiek heeft dus zeker niet alleen met mastering te maken maar in mijn optiek eerder met de keuzes vooraf. Tegenwoordig nemen een hoop bands en muzikanten (waaronder ikzelf) alles in lagen op en soms nog met plugins en software ipv echte versterkes met cabinet. Hierbij moet je keuzes maken die verder gaan dan alleen je versterker aanzetten, microfoon ervoor, aftikken en opnemen maar. Hoewel de sky de limit is digitaal worden de keuzes wel lastiger. De meeste oude opnames zijn vaak live opgenomen met achteraf wat overdubs of kleine correcties. De keuzes die zij maakte waren beter te overzien dan als je alles virtueel als 'band' moet inrichten voor je eindmix!

Er zullen nog veel meer argumenten zijn wat er 'mis' kan gaan met een opname of mix en waarom de ene opname plat klinkt en de ander niet. Uiteindelijk moet je verder en hopen dat je al lerende de holy grail langzaam te pakken krijgt

Thumbs up

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dribbel_ Bekijk bericht
    In een vorig topic was al te zien dat we de studio in zijn geweest voor de opname van een single. Harstikke gaaf om te doen maar helaas ook heel prijzig vandaar dat we ook zelf aan de slag zijn gegaan.

Alles dus in eigen beheer opgenomen. Graag hoor ik van jullie wat jullie ervan vinden. Zowel van de muziek, de mix, de opname enz. Alle tips en opmerkingen zijn uiteraard weer van harte welkom!

Alvast bedankt!
    Sorry Dribbel, nog even on topic op je nummer reageren

Even de techniek buiten beschouwing gelaten vind ik dit een erg mooi nummer!! Vorige keer had ik met jullie nummer, opgenomen in de studio, moeite met de zang wat ik nu tot mijn blijde verbazing niet heb! Het nummer klinkt warm en hoewel de drums inderdaad wat aandacht nodig heeft komt de essentie van het nummer goed over!

Ga zo door mannen!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Lo Lands Bekijk bericht
    Sorry Dribbel, nog even on topic op je nummer reageren

Even de techniek buiten beschouwing gelaten vind ik dit een erg mooi nummer!! Vorige keer had ik met jullie nummer, opgenomen in de studio, moeite met de zang wat ik nu tot mijn blijde verbazing niet heb! Het nummer klinkt warm en hoewel de drums inderdaad wat aandacht nodig heeft komt de essentie van het nummer goed over!

Ga zo door mannen!
    Dank je! Fijn om te horen dat het bij jullie ook beter valt, voor ons geldt hetzelfde. Dat vorige nummer is op die manier blijkbaar gewoon niet zo geschikt voor deze zang dus voortaan letten we daar beter op.

Standaard

Hi
    Ik ontzeg je niet het recht lekker aan te klooien. En zo ja, dan zou je slim genoeg zijn je der geen tering van aan te trekken.

Vergeet je niet van alle tussenstappen een image/kopie of wat dan ook te maken? Dan kun je altijd terug naar je voorlaatste, als blijkt dat je niet tevreden was met je laatste poging.

En waarschijnlijk weet je dat al lang. De Yardbirds hebben (zelf) in de studio 3 nummers van de mastertape gewist, zodat vrijwel alles wat je hoort van Five Live Yardbirds drie nummers bevat die van een voorbeeldige UK Columbia LP zijn terug gehaald.

Ik heb daar wel wat van geleerd. Het hoeven soms niet eens je eigen blunders te zijn, alhoewel ik daar ook in grossier!

En van die drie microfoons: Plaats een oproep of je niet drie mooie dynamische microfoons mag lenen hier of daar. Of, nog mooier, twee en een ribbon. Daarmee kun je een drumgeluid opnemen, waarmee de drummert voor eeuwig de jouwe wordt!

Ik hou dit goed in de gaten. Don't worry!
    Vriendelijke groet, Gus

Senior Member

Standaard

Ja ik heb het eerder gehad dat een project compleet vast was gelopen en niet meer te openen was waardoor alles kwijt was. Dus nu wordt alles tussentijds opgeslagen op zowel de computer als op een externe schijf zodat het sowieso goed gaat.

En uiteraard de tussentijdse stappen om terug te kunnen

Senior Member

Standaard

Ik heb geen reacties gelezen, maar het is wel echt een lekker nummer. De mix klinkt ook gewoon prima. Ik heb me er niet heel erg op gefocussed, maar ik heb geen dingen gehoord die mij stoorden.
    Het videootje vind ik wel echt wat te suf. Na je stukje gelezen te hebben had ik ook wat meer gehoopt op een videoclip eigenlijk

Senior Member

Standaard

Bedankt voor het luisteren, en dat vind ik ook het belangrijkste eignelijk dat het gewoon lekker wegluistert en er geen irritante dingen in zitten.

Ja het "videotje" was een beetje too much qua omschrijving klopt. Ik was er meer mee van plan maar dat was er niet echt uitgekomen.

Hier is er 1 met meer video :
    http://www.youtube.com/watch?v=VesxZ...el_video_title

Standaard

Ik heb dit nummer nu een aantal maal geluisterd en moet zeggen dat ik het echt super in elkaar vind zitten. Luisterd lekker weg, maar heeft wel diepgang...dus geen typisch nietszeggend nummer, waar een lekker deuntje onder hangt.
    Heb meteen ook de rest van jullie videos geluisterd/gekeken en vind de rest ook erg lekker klinken.

Bij deze opname zijn er misschien wat dingen die mooier kunnen...bijvoorbeeld die hi-hat, maar dat komt wel goed. En dan de reverb. Volgens mij was het Han die zei dat de galm wel iets dieper zou mogen met een langere pre-delay/early reflection. Daar ben ik het ook wel mee eens, al vind ik deze galm niet eens super lelijk.

Wat ik wel een beetje mis is een mooie jankende gitaarsolo, maar dat is een keuze en smaakgebonden

Al met al.....ik vind 't een erg lekker nummer!! En als ik zo luister naar de rest, zou ik er misschien zelfs wel een cd van kopen...al ligt het genre niet eens echt in m'n straatje

Play on...

Senior Member

Standaard

Bedankt voor je reactie! Heel erg tof om te horen dat je het leuk vindt dat is voor ons weer een goeie motivatie om door te gaan.

Op het moment zijn we dus begonnen met opnames voor onze eerste plaat. We doen alles in eigen beheer aangezien we het momenteel nog niet kunnen veroorloven professioneel het te laten doen. Maar iedere keer merk ik dat het weer wat beter gaat en de nummers er weer beter uit komen. Dus ik ben benieuwd hoe het allemaal afloopt.

Hier even een Sneak Preview van de volgende opname waar ik nu mee aan het werk ben:
    http://soundcloud.com/martijnbosma100/whiskey-cocaine

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten