Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 28 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 274

Discussie: Simpel 6v6 of 6L6

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Zit ik hier godverdomme al 2 uur lang een halve hartverknettering te krijgen dat ik alweer op zoek kan naar een andere trafo. Die extra doides aan de trafo zitten er toch om een fictieve middenaftakking te maken?
    nou ,...rustig maar,....'t is een beetje ongebruikelijk

Senior Member

Standaard

oke, tussenstand: Alles moet werkbaar te krijgen zijn. Behalve de 6.3V die krijg ik niet optimaal in wisselspanning. Zal 6.0 of lager zijn en daar doe ik het niet voor. Ruimte zat op en in het chassis, want ik wil maar 2 knoppen en dat scheelt een hoop boardjes, weerstanden en caps.

Extra wikkelingen om de PT is haast niet mogelijk en ik ben bang dat ik deze beschadig. Ik heb nog een PT uit een Weimar 4860 liggen en daar zaten deze buizen in: Buizen: ECC85 - ECH81 - EF89 - EABC80 - EL84 - EM84 - EZ80

Even rekenen of die de gloeispanning kan leveren en of er niet teveel stroom getrokken wordt met 2x 6v6 en 1x 12ax7. Morgen het buizenhandboek maar ff pakken.

Anders maar een trafootje aanschaffen en verder bouwen.

Er moet dus een 6.3v trafo komen.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    nou ,...rustig maar,....'t is een beetje ongebruikelijk

Ongebruikelijk? Voor mij is het helemaal niet ongebruikelijk om een halve hartverknettering te krijgen hoor. Gebeurd regelmatig als ik bezig ben met zaken die ik niet snap.
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Om nu een virtuele middenaftakking te maken heb je nog twee diodes nodig. Deze twee diodes staan ook anti-parallel geschakeld, maar dan precies andersom. Nu zitten ze dus met de anodes aan elkaar en met de kathodes aan de hoogspanningswinding. Deze twee diodes maken de stroomkring compleet. Wanneer namenlijk de ene helft van de winding positief is tov de andere zal daar de diode van de buis in geleiding komen en wordt de kathode van de buis positief. Aan de andere zijde komt de Si diode in geleiding. De kathode wordt daar negatief tov de anode. Tijdens de andere periode is het precies andersom en staan de twee andere diodes in geleiding. Het resultaat is een dubbelgelijkgerichte spanning met de B+ aan de kathode van de buis en de negatieve zijde aan massa. Omdat het massapotentiaal op 0 wordt gesteld heb je praktisch gezien gewoon B+ tov massa.

dit kan idd
    Lang verhaal wat ik niet helemaal kan volgen maar dit is een doodgewone graetz schakeling. Niks meer , niks minder.

Hoewel, toch ietsje meer want zoals je inmiddels weet is de positief gelijkrichtende helft van de brug vervangbaar door de buis wat toch het karakter van een buisgelijkrichter geeft. Simpel he?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Hoewel, toch ietsje meer want zoals je inmiddels weet is de positief gelijkrichtende helft van de brug vervangbaar door de buis wat toch het karakter van een buisgelijkrichter geeft. Simpel he?
    Is op die andere versterker, als ie heel hard staat, ook wel te horen in de attack bij het spel. Diode stand lijkt strakker en feller, maar alleen als ie echt heel, heel erg hard staat (en hij gaat ook hard, heel hard).
    147-c Guitars

Senior Member

Standaard

Ongebruikelijk? Voor mij is het helemaal niet ongebruikelijk om een halve hartverknettering te krijgen hoor. Gebeurd regelmatig als ik bezig ben met zaken die ik niet snap.
    Dacht je dat je de enige was op het forum
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Diode stand lijkt strakker en feller, maar alleen als ie echt heel, heel erg hard staat (en hij gaat ook hard, heel hard).
    Dat is te verklaren uit de relatief hoge inwendige weerstand van de buis. Een moderne silicium diode heeft dat nauweijks waardoor je voeding onder hoge belasting beter blijft staan.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

waar .....

maar ben er zelf eerlijk gezegd nog niet eerder opgekomen om 't zo op te lossen

Senior Member

Standaard

maar ben er zelf eerlijk gezegd nog niet eerder opgekomen om 't zo op te lossen
    Je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Je bent nooit te oud om te leren zeg ik altijd maar
    zo is dat ! ,.....zelfs met zoiets simpels

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten