Dat 7de akkoord op zich klinkt ' onstabiel',maar vergeet niet dat akkoorden meestal/altijd in een akkoordprogressie voorkomen, en uiteindelijk zal het blijken dat ze daar tot hun recht komen en dus ook ' nodig' zijn. Ook dit akkoord.
Als je wat met akkoorden gaat experimenteren kom je soms tot heel bizarre vaststellingen : akkoorden lijken soms heel erg op andere.
'Slash' akkoorden bvb.( notatie : akkoord/basnoot)
Emin/C
F/D
G/E
Amin/F
Bdim/G
C/A
Dmin/B
en je hebt gewoon de geharmoniseerde toonladder van C majeur
Als je jouw Bmin7b5 speelt met een G in de bas ( Bmin7b5/G dus) heb je een G9
Als je de B vervangt door een C heb je Dmin7......(Dmin/C)
Akkoorden dien je te leren met al hun omkeringen ( en dat vraagt tijd en werk) : de bedoeling is dat je de akkoorden in een progressie ' mooi' in elkaar laat overgaan. ( Voice leading ).
Toonladders en hun relatie tot akkoorden is het allerbelangrijkste dat je ooit geleerd hebt of zal gaan leren, en het is een studie die nooit voltooid is![]()





Met citaat reageren

Favorieten/bladwijzers