Als ik een gitaar een andere kleur wil geven, moet ik dan ook al di stappen aan het begin volgen of kan ik als ik na het schuren een dun laagje lak laat zitten daar gewoon primer overheen doen?
Als ik een gitaar een andere kleur wil geven, moet ik dan ook al di stappen aan het begin volgen of kan ik als ik na het schuren een dun laagje lak laat zitten daar gewoon primer overheen doen?
Als ik me niet vergis kan dat gewoon mits de verf die erop gaat komen dezelfde is. Wanneer je PU lak niet helemaal afschuurt en daarna met cellulose lak eroverheen gaat, gaat het mis.
Wacht voor de zekerheid nog even op meer reacties want ik weet het niet met 100% zekerheid.
Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
Te koop: niets
ja, primer hoeft zelfs niet als de nieuwe laklagen chemisch compatibel zijn. primer wordt gebruikt ifv goede hechting en om het oppervlak volkomen glad af te werken (en zo kleurlagen te sparen).
Als je gaatjes of blutsen wil repareren met plamuur of vuller, dan moet er uiteraard wel eerst een primer over.
hallo,
wie weet of nitrocelucelose over acryl lak kan??
mg
GRIJP JE KANS : STRATOCASTER BODY ALDER, MAPLE/ROSEWOOD NECK, 2 WILKINSON HUMBUCKER ZEBRA, TUNERS, 3 SINGLE COIL PICKUPS( GEEN MERK) EN NOG WAT ONDERDELEN
VOOR MAAR 100,00 Euro IK DOE HET WEG OMDAT HET MIJ ONTZETTEND IN DE WEG LIGT EN ER NIKS MEE DOET INTERESSE?? PM ME
Volgens de tabel ergens aan het begin van dit onderwerp niet.
Aaron Stonebeat
Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/
al je het over lak in spuitbussen heb en de acryl lak is jonger dan 1 jaar dan zou ik het niet doen, als de acryl lak
volledig uitgehard is en minimaal 1 jaar oud kan het meestal wel (maar geen 100 % garantie)
ik heb overigens ook acryl op thinner basis gehad en die was wel compatible met cellulose alleen kom je pas achter of tie niet compatible is al het te laat is![]()
life sucks and then you die
Mijn vraag wordt vast ergens in deze 120 pagina's al beantwoord maar na 50 pagina's heb ik het opgegeven so don't shoot please
Ik koop een nieuwe gitaar van een paar honderd euros.
Daar schuur ik de zwarte lak op de top van de body van weg tot ik op het hout (basswood/linden) ben.
Nu wil ik dit relatief witte hout lakken met een vintage amber look (om eea te verduidelijken ik maak een "Malcolm young" versie van een standaard gretsch).
Ik heb twee spuitbussen gevonden die die gele transparante kleur leveren. Een bij guitarsupplies.nl en een bij vox-humana.
Die bij guitarsupplies is nitro, die bij vox weet ik niet.
Met welke kan ik de minste problemen verwachten bij de aansluiting op de pu lak die al op de rest van de body zit?
Alle andere tips om de basswood body de juiste kleur amber te krijgen zijn welkom. Het liefst zou ik olie gebruiken maar ik begrijp uit de gelezen pagina's dat het dichte basswood hout lastig netjes te stainen is...
Bijvoorbaat dank!
Laatst gewijzigd door bollocks37; 8 januari 2012 om 23:31
------------------------------------
http://www.acdctribute.nl AC/DC Tribute
ik zou zelf eerlijk gezegd wel voor stainen gaan (zonder olie), probleem met de getinte lak is dat je niet kan varieeren in de sterkte van de tint (tis aan of uit) , mocht het toevallig wel de goede kleur zijn dan is dat natuurlijk geen probleem maar verschillende houtsoorten reageren verschillend op de tint die je er over heen spuit
als je clou waterstain Eiken + Geel mengt kun je een goede amberstain krijgen die je door hem met water te verdunnen lichter kunt maken
daarna kun je hem met iedere blanke lak aflakken
life sucks and then you die
Ik weet niet of er in deze draad al een een link geplaatst is naar deze webpage TROUBLE SHOOTING
Lacquer Finishing Problems (Nitrocellulose Lacquers) Als hij er al staat mijn excuses, maar ik vond het wel een nuttig overzicht van alle nitro problemen/oorzaken/oplossingen.
De Lak-Faq 1.0 is misschien wel eens toe aan een opschoning. Het wordt wel heel lastig om relevante info te vinden in alle bijdragen en vragen. (Iemand met veel vrije tijd?)
Gitaarbouwersmeeting 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org
Ik ben het eens met de bovenstaande poster, ik heb een aantal vragen die ik na een uur spitten door dit topic nog steeds niet wijzer ben.
Om het even simpel en toch effectief te houden, hier het gegeven en wat ik graag wil:
- Swamp ash tele body moet geverfd/gebeitst worden
- Ik wil een transparant witte kleur aangeven, nerven dus zichtbaar. Beits of een lak verdunnen tot het resultaat van een dunne laag?
- Geen grondverf dan nodig?
- Ik wil een zijdeglans/satin beschermlak overheen doen, ik wil ook graag dat het op gegeven moment gaat vergelen: Nitrolak. Is dat ook goed voor de onderlaag wat wellicht ook een beits kan worden?
Bestaat er een transparant olympic witte nitro lak?
Ik stel het zeer op prijs als iemand hier antwoord op zou willen geven,
Bij voorbaat dank!
Favorieten/bladwijzers