Yesshh dit is een leuke.
Ben vandaag aan het dicht lijmen van de kast begonnen ...
Contrabassen zijn leuk, maar oh zo lomp ...
s.
Yesshh dit is een leuke.
Ben vandaag aan het dicht lijmen van de kast begonnen ...
Contrabassen zijn leuk, maar oh zo lomp ...
s.
De ruitjes zijn van mij: versteviging van nieuwe barsten, die ik eerst heb gelijmd.
De rechthoekige zijn in 1996 aangebracht. Die barsten zijn niet meer open gekomen.
Bij die rechthoekige staat de houtdraad wel loodrecht op die van het klankblad, wat ik eigenlijk niet zou goedkeuren. Maar omdat alles nog stevig was, heb ik ze laten zitten.
Bij de ruitjes zit de houtdraad onder een kleine hoek van 30° ten opzichte van het klankblad: minder spanningsopbouw en toch stevig genoeg.
Tegen de zijkanten zat in totaal wel 1 meter triplex gelijmd, die heb ik wijselijk verwijderd en vervangen door klosjes.
Haja, dat lichtbakje op de laatste foto is mijn lijmpot.
Lampje van 25 watt en 'au bain marie' beenderlijm verwarmd.
Wordt gebruikt om klankblad en rug tegen de zijkanten te lijmen. Die wordt zeer hard, waardoor die later 'gemakkelijker' kan worden opengebroken, voor herstellingen.
Huidenlijm gebruik ik voor de barsten en de klosjes. Die blijft net iets flexibeler, vind ik.
s.
Laatst gewijzigd door stijnkenens; 11 december 2011 om 23:54
Oké, duidelijk. Weer wat geleerd.
Je lijmpot-lichtbakje kwam ik vandaag toevallig ook al tegen toen ik het "custom tool" topic aan het doorspitten was.
nog steeds de gitaar voor mn schoonpa. Die moet voor kerst af zijn. laatst pickupcovers gegoten met Epoxy en met gebrande sienna Fake-Tortoise gemaakt. Erg goed gelukt. Idem slagplaat.
Wat rest is de hals, top en onderkant verlijmen, brug plaatsen (TOM gaten boren, maar die zijn boortje 11 en dat wil ik per ze op een freesbank doen) stainen in een amberachtige kleur, lakken en hardware installeren. Daarna waarschijnlijk hier en daar de fretjes nog wat bijwerken om m buzzvrij te maken.
En de 24e mag de moederneuker erop spelen!!!!
Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome
Er licht inderdaad een schuurplank met grit 30 op de staart.
Losmaken doe je met een zeer dun plamuurmes, en beginnend in de C probeer je de lijmnaad los te maken. Als een bas met beenderlijm gelijmd is, dan zou je normaal die lijmnaad moeten kunnen breken.
Ouderdom is niet gekend, maar wel waardevol genoeg om hem er terug bovenop te helpen !
s.
Gebruik je geen spuitje met alcohol dan voor die beenderlijm te breken?
ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ
Ik had schrik om de finish te hard te beschadigen.
Het wordt niet als noodzaak aangeraden om alcohol te gebruiken.
Vaak wordt zo'n lijmnaad gewoon gekraakt !
s.
Favorieten/bladwijzers