Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 20 EersteEerste ... 71516171819 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 194
    Senior Member

Standaard

Meestal heb je iets fout gedaan hoor, kijk alles nog maar eens goed na. Geen NPN verward met PNP?

Ik heb eens twee dagen aan een schakelende voeding zitten werken en kwam er op een gegeven moment niet meer uit. Laat een colega kijken en die ziet binnen vijf minuten waar iik al twee dagen overheen haf gekeken. Gebeurt ons allemaal. Shit happens
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Geen PNP met NPN verward. Ik heb er nog eens goed naar gekeken en ik vind niets abnormaals. Alle spanningen zijn correct, behalve de collector van D (en dus de basis van Y).
    Ik heb meerdere BD328's dus ik ga er eens een andere steken. Misschien zit ik met een slechte tor.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Standaard

En je had weer gelijk, het was een stommiteit van mij
    Ik heb op de een of andere manier een druppeltje soldeersel op de speaker jack output laten vallen, waardoor te tip sluiting maakte met de sleeve. Kortsluiting over de output dus.
    Er stond dus de hele tijd maar 0,5 ohm belasting over de versterker.
    Ik heb het druppeltje verwijderd en nu werkt ie perfect normaal. Straf eigenlijk dat er geen transistoren zijn gesprongen met zo weinig belasting.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Straf eigenlijk dat er geen transistoren zijn gesprongen met zo weinig belasting.
    Pas als je gaat sturen zou dat problemen kunnen geven. Geen spanning over 0.5 Ohm is geen stroom dus ook geen vermogensontwikkeling. Aan de andere kant zou het veel invloed kunnen hebben op de drift regeling mogelijk dat daar de oorzaak ligt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Pas als je gaat sturen zou dat problemen kunnen geven. Geen spanning over 0.5 Ohm is geen stroom dus ook geen vermogensontwikkeling. Aan de andere kant zou het veel invloed kunnen hebben op de drift regeling mogelijk dat daar de oorzaak ligt.
    Heb alles nog een keer een uurtje of 2 laten draaien en hij blijft stabiel, ook met speakers aangesloten.
    Is het normaal dat de trafo zonder veel belasting zo'n 35-40 ° C wordt? Dat is zonder belasting van de eindversterkers, preamp, equalizer en de reverb. En er moet ook nog eens zo'n 40 watt vermogen voor de DC motor door komen.
    Of blijft het warmteverlies constant?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Als ik het goed begrijp zit er dus nu niets aan de trafo wat hem belast. Een lauw temperatuurtje is dan op zijn plaats na een bepaalde priode maar warm wil toch zeggen dat hij vermogen omzet in warmte. Of is dit inclusief de ruststroom van de versterker, dan is het wel normaal. Een trafo kan bij volle belasting te heet worden om vast te pakken, kun je er een ei op bakken is het wat over de top. Je kan toch de stromen meten? Begin met de primaire stroom, dan weet je al wat voor vermogen er speelt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Als ik het goed begrijp zit er dus nu niets aan de trafo wat hem belast. Een lauw temperatuurtje is dan op zijn plaats na een bepaalde priode maar warm wil toch zeggen dat hij vermogen omzet in warmte. Of is dit inclusief de ruststroom van de versterker, dan is het wel normaal. Een trafo kan bij volle belasting te heet worden om vast te pakken, kun je er een ei op bakken is het wat over de top. Je kan toch de stromen meten? Begin met de primaire stroom, dan weet je al wat voor vermogen er speelt.
    Dat is met de ruststroom erbij, maar ik verwaarloosde die even in vergelijking met wat voor stroom de versterkers trekken onder belasting.

Maar goed, dan weet ik dat het normaal is. Kan ik de Elkatone binnenkort eens helemaal in elkaar zetten. (Na de examens natuurlijk)
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

ik verwaarloosde die even in vergelijking met wat voor stroom de versterkers trekken onder belasting.
    Kun je niet verwaarlozen. Stel dat de eindtrappen elk 30mA trekken bij 80V=. Je hebt het dan al over een vermogensontwikkeling van zo'n 5Watt. Ga je even uit van 90% rendement is het in de trafo omgezette vermogen al 5.5Watt en dat alleen al voor de ruststroom. Met 25Watt geconcentreerd op één punt kun je al goed solderen . Het lijkt me dus wel normaal dat de trafo warmer is dan kamertemperatuur.

Meten is weten
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Kun je niet verwaarlozen. Stel dat de eindtrappen elk 30mA trekken bij 80V=. Je hebt het dan al over een vermogensontwikkeling van zo'n 5Watt. Ga je even uit van 90% rendement is het in de trafo omgezette vermogen al 5.5Watt en dat alleen al voor de ruststroom. Met 25Watt geconcentreerd op één punt kun je al goed solderen . Het lijkt me dus wel normaal dat de trafo warmer is dan kamertemperatuur.
    Maar dan is er toch maar 0,5 Watt dissipatie in de trafo?
    Een 5W weerstandje dat 1 Watt dissipatie had ging tot 70 graden, maar dat is wel minuscuul klein vergeleken met deze gigantische trafo.
    Of ben ik nu verkeerd aan het rekenen?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Maar dan is er toch maar 0,5 Watt dissipatie in de trafo?
    Klopt, is een foutje van mij. (wei make ok vaute) De warmte ontwikkeling in de trafo gaat natuurlijk alleen op voor het verliesdeel. Ik zou zeggen meet de stromen eens als je er geen goed gevoel over hebt.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten