Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 26 van 26
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.185

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wop6670 Bekijk bericht
    Mijn gedachte is een hoge spanning met een oplopende kortsluitstroom allemaal in een buis. Dat zette mij tot denken. Wat als de 400V die gelijkgericht wordt door de sluiting op de 5 Volt wikkeling komt?
    Daar is de zekering in de anodelijn voor. Maar deze hoogspanningswikkeling zal niet zo snel de boel uit latten fikken als een sluiting op de 6V wikkeling. Jij weet als geen ander dat bij gelijkblijvend vermogen de troom toeneemt bij afnemende spanning dus de stromen in het 6V circuit zij vele malen hoger. Als je een beste trafo hebt kun je er zowat mee lassen en dat veroorzaakt verbrande bedrading. De hoogspanningswikkeling zal weer eerder voor doorslag zorgen maar met zijn paar honderd mA is het snel afgelopen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  2. #22
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Maar Frans,

    Hoe groot acht jij de kans op heftige sluiting in een gloeicircuit?
    Hoe vaak heb jij al meegemaakt, dat een PT is overleden na
    een onverhoopt probleem met de gloeispanning?
    Zit de primaire zekering van de PT er dan voor de kat z'n kut?

    Als de professionele ampbouwers het gevaar van sluiting in het gloeicircuit
    zouden onderkennen, dan was er allang ééntje met "the most safe amp in history" uitgekomen...

    Nee, zekeringen in dit circuit is niet een op de harde praktijk gebaseerde,
    na meer dan 60 jaar ontdekte innovatie, maar een bureaucratisch verzinsel.
    M.i. zin- en nodeloos.

    Je kunt wel proberen om in een amp alle vermeende risico's af te dekken,
    maar dan wordt zelfs een Champ een met zekeringen overbevolkte contraptie.

    Maar ach, waar maken we ons druk om: Komend jaar vergaat de wereld toch...
    Alweer? Ja, hoor alweer.

  3. #23

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wop6670 Bekijk bericht
    Mijn gedachte is een hoge spanning met een oplopende kortsluitstroom allemaal in een buis. Dat zette mij tot denken. Wat als de 400V die gelijkgericht wordt door de sluiting op de 5 Volt wikkeling komt?

    Willem
    Staat de gelijkgerichte hoogspanning niet al op de 5V gloeispanningswinding bij het gebruik van een GZ34 / 5u4 etc.? (retorische vraag)

    De diodes aan de kathode van de eindbuizen in het eerder geposte schema hebben m.i. daar geen functie op deze manier, maar dat had Frits al uitgelegd. Ook voor wat betreft de gloeistroomzekering geef ik hem volkomen gelijk: onzin!

    Een goed bemeten hoogspanningzekering is wel een goed idee (dus geen 2AT zoals bij vroegere London City's die zich vergist hadden met de mains fuse)

    De diodes aan de anodezijde van de uitgangstrafo (ook in het eerder geposte schema) zijn er volgens mij voor om de trafo te beschermen tegen hoge inductiespanningen die doorslag kunnen veroorzaken van het isolatiemateriaal. Denk bijvoorbeeld aan spelen zonder aangesloten speaker(s). Ze hebben geen enkele invloed op de klank omdat bij normaal gebruik die dingen altijd in sper staan.

    Kortsluiting in een diodebuis (zeker een diodebuis met direct verhitte kathode) lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, maar schijnbaar zijn er mensen die dit voor elkaar krijgen. Een paar diodes in serie met de twee anode aansluitingen kan geen kwaad en zal voor je geluid niets uitmaken, maar ik vind het wel een beetje overdone.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Smile

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht

    De diodes aan de anodezijde van de uitgangstrafo (ook in het eerder geposte schema) zijn er volgens mij voor om de trafo te beschermen tegen hoge inductiespanningen die doorslag kunnen veroorzaken van het isolatiemateriaal. Denk bijvoorbeeld aan spelen zonder aangesloten speaker(s). Ze hebben geen enkele invloed op de klank omdat bij normaal gebruik die dingen altijd in sper staan.
    Nou heren,

    Ik begrijp het nu een stuk beter. De zekering aan de primaire zijde is dus genoeg! Er zit bij mij een 1A in.
    De diodes in de 5 en de 6,3V kan maar is eigenlijk overkill. Het komt eigenlijk heel weinig tot nooit voor dat dit voor schade zorgt!

    Ik laat de zekeringen zoals het nu is.

    Wat vinden de anderen van de diodes in lijn van de output transformator?
    Is dit iets, wat als jullie een amp zouden ontwerpen erin zullen bouwen?

    Hoor het graag

    Willem

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wop6670 Bekijk bericht
    Wat vinden de anderen van de diodes in lijn van de output transformator?
    Die zie ik niet in de schemas. De "diodes aan de anodezijde van de uitgangstrafo" zitten niet "in" de lijn van de OT, maar in sper-richting van aarde naar de anodes/OT.
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 oktober 2011
    Locatie
    Zaanstad
    Berichten
    201

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flo123 Bekijk bericht
    Die zie ik niet in de schemas. De "diodes aan de anodezijde van de uitgangstrafo" zitten niet "in" de lijn van de OT, maar in sper-richting van aarde naar de anodes/OT.
    Volgens mij iets te snel gereageert.
    Klopt flo!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top