Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 15 van 20 EersteEerste ... 51314151617 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 141 t/m 150 van 194
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    misschien veroorzaakt de sturing voor de motor een ruis op de hoofdvoedingslijn.
    Dat is natuurlijk een ouderwetse borstel motor. Als deze heel erg snel draait zou hij een nog fluittoon kunnen opwekken maar ruis (?). Ruis is een breed gebied boven ergens in het 18kHz en hoger gebied. Zo snel tolt zo'n motortje niet hoor. Wel kan het een vervelende ratel produceren maar dan is het hoorbaar als je de motor even vertraagt. Sorry als ik weer het gras voor je voeten wegmaai.

edit
    Je kan een beetje experimenteren met een cap. Neem een cap van zeg maar 1nF en soldeer daar een stukje draad aan wat je aan massa legt. De andere kant van de cap houd je dan op een willekeurige plaats ergens in het signaalpad. Als de ruis dan weg is ga je een stapje naar voren in de amp net zo lang tot de cap geen efect heeft. DE ruis ontstaat dan erna. Zo kun je enigsinds ontdekken waar het probleem ontstaat. Kom je helemaal aan de ingang van de amp dan komt het daar binnen uit de signaalbron.
    /edit
    Laatst gewijzigd door cluseau; 16 november 2011 om 21:54
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    edit
    Je kan een beetje experimenteren met een cap. Neem een cap van zeg maar 1nF en soldeer daar een stukje draad aan wat je aan massa legt. De andere kant van de cap houd je dan op een willekeurige plaats ergens in het signaalpad. Als de ruis dan weg is ga je een stapje naar voren in de amp net zo lang tot de cap geen efect heeft. DE ruis ontstaat dan erna. Zo kun je enigsinds ontdekken waar het probleem ontstaat. Kom je helemaal aan de ingang van de amp dan komt het daar binnen uit de signaalbron.
    /edit
    Da's een heel goed idee, bedankt! Die ga ik eens proberen. Gelukkig heb ik nog een klein capje over (3,9nF).
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Standaard

Ik heb eens met je methode getest: Uit de voeding komt geen ruis.
    Als ik de testcondensator (3,9nF) aan de ingang van de preamp hou, verdwijnt er een klein beetje ruis.
    Hou ik hem echter na de preamp, is alle ruis weg.
    Na wat extra testjes ben ik hierop uitgekomen: Hou ik de condensator vlak na de 1 nF filter cap, verdwijnt de ruis. Hou ik hem ervoor, dan is alle ruis nog aanwezig. Kan ik dan concluderen dat de ruis achter of in de 1nF cap ontstaat?
    De cap is nieuw.
    Er zit nog één elementje tussen die 1nF cap en de eindversterker: een originele 68K weerstand die nu ongeveer 75K meet. Kan deze weerstand de ruis veroorzaken? Ik weet dat de eindversterkers met ingang open NIET ruisen (getest).

Hier het schema van de preamp nog eens: http://i41.tinypic.com/htgygh.png

Er is trouwens opnieuw een transistor in een van de wooferversterkers stukgegaan, waarschijnlijk tijdens het meten. Dus ik kan nu weer eventjes geen testen doen.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Na wat extra testjes ben ik hierop uitgekomen: Hou ik de condensator vlak na de 1 nF filter cap, verdwijnt de ruis. Hou ik hem ervoor, dan is alle ruis nog aanwezig. Kan ik dan concluderen dat de ruis achter of in de 1nF cap ontstaat?
    Nee die vlieger gaat niet op. Stel aan de uitgang van de opamp staat de ruis. De opamp uitgang is laagohmig en een capje van 3N9 heeft een bepaald effect maar is nauwelijks hoorbaar door de relatief lage uitgangs impedantie van de opamp. Nu wordt er in serie met die uitgang een cap van 1nF opgenomen. Daarachter ga jij het signaal naar massa kortsluiten met een 4x zo grote cap. Er ontstaat dan een spanningsdeling net als bij weerstanden. De 3n9 zal het grotendeels winnen van de 1nF dus blijft er weinig over van je ruissignaal, heel verklaarbaar.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Nee die vlieger gaat niet op. Stel aan de uitgang van de opamp staat de ruis. De opamp uitgang is laagohmig en een capje van 3N9 heeft een bepaald effect maar is nauwelijks hoorbaar door de relatief lage uitgangs impedantie van de opamp. Nu wordt er in serie met die uitgang een cap van 1nF opgenomen. Daarachter ga jij het signaal naar massa kortsluiten met een 4x zo grote cap. Er ontstaat dan een spanningsdeling net als bij weerstanden. De 3n9 zal het grotendeels winnen van de 1nF dus blijft er weinig over van je ruissignaal, heel verklaarbaar.
    Oke, ik denk dat ik snap wat je bedoelt.
    Heb nog een vraagje: kunnen weerstanden na verloop van tijd meer beginnen ruisen, ook al veranderen ze niet van waarde? En diodes? Want dan heb ik wel een idee waar te zoeken.
    Ik heb nog eens goed nagedacht
    De TBA231 ruist, ook zonder + ingang aangesloten, dus moet de ruis van ergens anders komen. Oftewel van de - ingang, maar aan die tak zijn alle onderdelen vernieuwd. Ook achter de TBA231 zijn alle onderdelen vernieuwd (buiten één weerstandje). Misschien langs de voeding dan. Daar zitten 2 dikke 3 watt 1K koolstofweerstanden, en 2 kleine diodes in die er niet zo goed meer uitzien.
    Er zit namelijk ook wat van exact dezelfde ruis op de eindversterker (zonder ingangssignaal), maar veel minder hoorbaar. Dus dacht ik, wat hebben beide versterkers gemeenschappelijk?: De voeding.

Trouwens, mocht je ooit in België in de omgeving van Mechelen zijn: ik moet je nog een bak (Belgisch!) bier
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Ruis wordt veroorzaakt door zeer snelle variatie's in de mate van geleiding. Weerstanden zijn dus zeker een goede kandidaat als je ruis waarneemt. Eigenlijk is een weerstand een mislukte geleider. De relatief constante waarde gaat in de loop der jaren achteruit door veroudering. De kans op onzuiverheden nemen evenredig toe met de weerstandswaarde en het ontwikkelde vermogen. Ook de soort weerstand is van belang. De meeste kans maak je met koolweerstanden. Die met een zilveren tolerantiering zijn van begin af al onbetrouwbaar. Even kort door de bocht zul je dus bij een 100 Ohm 1/8W 1% weerstandje minder snel last van ruis hebben dan bij een 1Meg 2Watt 20%. Je snapt vast wel wat ik bedoel. Diode's kunnen ook ruisen hoor, zeker germanium spul is erg onzuiver en ook daar spelen werktemperaturen een grote rol.

Ik ben van de partij als ik in de buurt van Mechelen kom
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ik heb de weerstanden in de voeding veranderd, en tegelijk een overbodige extra input weggehaald (mod van vorige eigenaar). En tadaaa! Ruis zo goed als weg!
    Dus nu is hij helemaal in orde! YESYESYES Er is weer een oude versterker gered.
    Of het nu aan die weerstanden lag, of aan die mod, ik weet het niet, maar het maakt niet erg veel uit.
    Nu nog wat aan de behuizing opknappen (nieuwe frontplaat, tolex wat oppoetsen, aluminium polijsten,...)

Ik denk dat we het onderwerp nu met een happy end kunnen afsluiten. Alles werkt naar behoren. Ik denk dat ik er in totaal zo'n 40 euro aan onderdelen, soldeersel, ... ingestoken heb (gereedschap niet meegerekend). Ik heb er dus ook nog eens mooi wat winst aan gemaakt, want hij is toch nog wat waard denk ik. Niet dat ik hem ga verkopen.

Ik zet hier nog een keer alle schema's in het programma TinyCAD neer, voor iemand die ze ooit zou nodig hebben.
    http://www.megaupload.com/?d=TCORWCB2

En verder bedank ik je meer dan ooit. Anderen zouden het al lang opgegeven hebben. Ik heb al op andere fora naar dit soort zaken gevraagd, maar na een paar posts bloedt het topic dood.
    Hier hebben we 15 pagina's vraag & antwoord doorgemaakt. Ik had het nooit op mijn eentje kunnen doen, dat bewijst opnieuw de sterkte van het internet. Had ik hem naar een ampdokter gebracht, had het me veel geld gekost, en ik zou er niets van bijgeleerd hebben.
    Dat laatste is me het belangrijkste: mijn kennis is enorm veel groter dan in het begin van het topic, en ik denk dat ik de zelfbouwmicrobe te pakken heb!

Dus ik maak nog een diepe buiging voor je, cluseau, en ik hoop dat ik je ooit met iets kan helpen als wederdienst. Dus ik stuur je mijn e-mailadres, als je ooit naar Mechelen/België komt, stuur dan een mailtje, ik bied je met plezier een biertje aan (of wat meer )
    In het gaatje.

Senior Member

Music

Prachtig! Mooi om te lezen. En nu wat foto's en geluid a.u.b.!

Senior Member

Standaard

....ik bied je met plezier een biertje aan (of wat meer ....)
    Dat pintje neem ik aan mits we hem samen van kant maken

Verder met plezier gedaan hoor en nogmaals gefeliciteerd met het behaalde resultaat.....

groet
    Frans.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

ik ben nu bezig hem in elkaar te steken, neemt wel wat tijd.
    foto's en geluid hopelijk morgen!
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten