Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 37 EersteEerste ... 5678917 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 364
    Senior Member

Standaard

Hij is nog niet op dikte, daar heb je gelijk in. Hij is op dit moment nog 25mm en moet naar 22mm.
    Maar, hoewel idd erg belangrijk, ging het er om dat de maten bij hem in het boek al niet kloppen.
    Het verschil in lijnen op de foto en text is een centimeter, en dan zou de hoek zoiezo fout zijn.
    Ik denk dat ik maar met Stijn zijn berekening mee ga, en op graden werk.
    Zojuist wel een mailtje eruit naar Bogdanovich over de mogelijke fout in het boek, en een verzoek tot opheldering. Ben benieuwd naar zijn reactie.
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    Pfff, alsof het niet moeilijk genoeg is zonder fouten in het boek. . . . of denk ik verkeerd.

Op bovenstaande foto staan in het boek de maten voor het maken van de hals.
    Vertaald staat er een lijn te trekken op 7 5/8 inch (=193,75 mm) en een 2de lijn op 2 1/2 inch (=63,5mm) vanaf het eind van de plank.
    Op de tekening staat echter dat je dan tussen de lijnen 5 1/2 (=139,7mm) inch tussen de lijnen hebt.
    (dat is volgens mijn dan altijd nog 7 5/8 - 2 1/2 = 5 1/8")
    Omgerekend in normale wereldmaten 193,75mm - 63,5mm = 130,25mm ?

waar gaat het fout, want een hele centimeter verschil zal een heel beroerde hals opleveren.
    Grizzly,

In het ene geval (5 1/2") levert het een hoek van 9 graden op. In het andere geval (5 1/8") levert het een hoek van 9,7 graden op. Dus zo groot is het verschil niet.
    In vergelijking met andere bouwers is dit zowiezo een erg flauwe headstock hoek. Cumpiano gaat uit van 15 graden. Sloane komt uit op een hoek van 20 graden. Dus maak maar een keuze zou ik zo zeggen. Het advies van Stijn is zo gek nog niet.

Senior Member

Standaard

Hi Koot,
    Dat zijn inderdaad heeeeele dure.
    Ik ben eens wezen zoeken en heb een bod uitgebracht op een setje gebruikte. Maar eens duimen of het lukt.

Weer wat verder gekomen vandaag,
    De braces gemaakt en gelijmd voor de achterzijde, staat in de Go-bar

En het halshout op dikte geschaafd, de headstock gezaagd en gevlakt (wat een $#@#$$%%$ werk, hij bleef scheef tot ik bijna opnieuw kon beginnen.
    Waarschijnlijk toch nog genoeg over.
    Staat in de lijmtangen constructie.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Je bent toch voor de 9º headstock angle gegaan lijkt me zo

Senior Member

Standaard

Hi Koot,
    Ik kom uit op 11º, beetje de gulden middenweg. (daarbij heb ik wel een negatieve halshoek, dus dat zal ook iets uitmaken?)
    Maar dat maken van de halshoek gaat dus niet zonder slag of stoot.
    Doordat ik mijn lintzaag niet lekker kaarsrecht krijg (hij loopt naar buiten weg), moet ik steeds met de hand bijsturen.
    Daardoor was de schuine zaagsnede erg oneffen en moest ik te veel wegschuren om het te vlakken.

Nu verspringt de naad boven en onder de halshoek een beetje te veel naar mijn zin.

Het stukje dat je mist onder de halshoek is een rand splinter die wegsprong tijdens het weg beitelen. (de hals is toch veel te breed dus dat verdwijnt met het smaller maken weer.

Ik los het verspringen van de halshoek wel weer op door de dikte van het boven- en onder fineer te wijzigen. Dat hoort aan de onderzijde erin gefreesd te worden, maar nu lijm ik het er op. Aan de bovenzijde zakt het nu iets i.p.v. erop.

Kopfineer gemaakt van het plankje Letterhout dat ik ook gebruikte voor de backstrip.

Ook daar weer veel verlies door de rommelige zaagsnede.
    Al is het zagen in Letterhout ongeveer het zelfde als het zagen in een dikke plak uitgehard lood. (en net zo zwaar)
    Laatst gewijzigd door grizzly; 20 oktober 2011 om 20:53

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

Een wegdraaiende lintzaag heeft volgens mij te maken met een bot lint, of slecht gezette tanden. Ben er zelf nog niet uit, maar dat is wat ik gemerkt heb.

Voor zo'n kop-nek verbinding gebruik ik toch liever dit:

Gaat super gemakkelijk, handig bij te sturen, en te controleren. Zeker voor zo'n lijmverbinding vind ik een geschaafd/geschraapt oppervlak toch beter dan geschuurd.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Hi Stijn,

Ik ben het met je eens dat schaven beter zou moeten zijn,
    Helaas ben ik geen held met schaven.
    Op een of andere manier krijg ik steeds ernstige schade tijdens het schaven. Hele diepe haken en happen die niet te repareren zijn.
    Daardoor ben ik bang geworden om naar mijn schaaf te kijken laat staan gebruiken. Hij is echt loei scherp, daar ligt het niet aan. Slijpen kan ik als de beste, maar schaven
    Misschien komt het door de houtsoorten waar ik mee werk. Dat is zo ie zo niet ideaal voor de beginner.
    Daarom schuur ik maar wat meer en gebruik daarna veel mijn schraapstaal.
    Daar kan ik prachtige krullen mee draaien.

Ik zal waarschijnlijk eens een cursus schaven moeten volgen, ik word een beetje moedeloos van mijn eigen onkunde op dat gebied.

Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

Senior Member

Standaard

ha, hier nog zo'n schaaf noob. Al gaat het ondertussen stuk beter. bij mij was het echt een kwestie van de schaaf goed af te stellen: eerst de schaafvoet gelijk schuren, was ouwe schaaf. en dan de afstelling van het mes: dat komt echt op 100 ste van een mm heb ik de indruk. Eens ik dat door had, ging het stuk-ken beter.

Senior Member

Standaard

Jep, en ook de plaatsing van de kikker (het gedeelte war het mes op rust) is belangrijk, keerbeitel, de juiste vouw enz.

@ Grizzly, heb je al eens andere houtsoorten geschaafd, om te zien of er niet gewoon iets mis is met de schaaf?

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door grizzly Bekijk bericht
    ....Maar dat maken van de halshoek gaat dus niet zonder slag of stoot. Doordat ik mijn lintzaag niet lekker kaarsrecht krijg (hij loopt naar buiten weg), moet ik steeds met de hand bijsturen.
    ....
    Een zaaglint loopt eigenlijk nooit recht. Je moet NIET je geleiding gewoon recht zetten, dat werkt absoluut niet : iedere keer dat je een zaaglint wisselt moet je de zij-geleider namelijk opnieuw instellen. Aan die geleider zit daarom ook een verstel mogelijkheid zodat je de afwijking van je zaagblad kunt compenseren. Eenmaal ingesteld loopt de zaag niet of nauwelijks weg en kun je je plank gewoon langs je aanslag houden.

Ik weet niet of dat helemaal helder is...ik heb even gegoogeld en kwam o.a. op dit filmpje uit. Ik heb wel eens betere uitleg gevonden maar het maakt het wel duidelijk. Kijk maar vanaf 11:58 minuten, daar gaat hij in op het drift-probleem van het zaagblad en hoe je de benodigde correctie meet met een zweihaak (ook wel zwaaihaak, ben benieuwd hoe dat in het Belgisch heet trouwens ). FILMPJE
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten