Oorspronkelijk geplaatst door
G.G.
Ik heb het pickupwindertje voor 95% af.
Misschien dat een ander er ook wat aan heeft. Ik heb het super simpel gehouden en alleen spullen gebruikt die ik in huis had liggen. Mijn reedschakelaartje heb ik helaas gebroken toen ik de pootjes wilde buigen, dus die moet ik even opnieuw halen.
Ik heb van een oude vismolen de spoel verwijderd. De as, die naar binnen en naar buiten gaat (en de de spoel voorwaards beweegt) heb ik afgezaagd. Blokje hout bevestigd op de punten waar normaal de beugel vast zit bij een vismolen.
Aan de binnenkant van de hendel zie je een magneetje gelijmd die de ree dschakelaar activeert.
Ik heb een oude digitale tijdschakelaar uit elkaar gehaald en gekeken waar de minuten-schakelaar op het klokje zat. Hier heb ik twee draadjes aan de print gesoldeerd met daartussen de reedschakelaar.
Als ik de schakelklok op "instellen zet" dan kan hij 60 pulsen aangeven (1 uur, 60 minuten). De vismolen heeft een ratio van 1:4.6 dus 60 omwentelingen is 276 wikkelingen op de spoel.
276 wikkelingen lijkt mij steeds een mooi moment om de molen eventjes stil te zetten en te kijken hoe het wikkelen verloopt.
op dat moment tik je even het urenknopje in, zodat deze op "2" staat en dat wordt de tweede serie van 60 omwentelingen (276 wikkelingen op het element). Even stoppen, kijken of alles goed gaat, uur-knopje indrukken zodat "3" verschijnt en de volgende serie van 276 wikkelingen.
Super simpel en het kost niets aan materiaal (had simpeler gekunt met een rekenmachine, maar ik had er geen liggen met soldeerbare printbanen (alleen eentje met een doorzichtig plastic sheetje met een soort van zwarte koolstofbanen ofzo).
Als dit werkt, sloop ik de cursor van een oud toetsenbord bij mijn pc en laat ik hem bij iedere klik in excel een rij zakken, of sloop ik een muis en laat deze op het rekenmachineprogrammatje steeds op het "="teken klikken.
Voorlopig lijkt dit prima te werken.

Uploaded with
ImageShack.us
Ohja... je kan natuurlijk ook voor het luttele bedrag van € 12.50 gewoon een simpele pulsteller kopen bij Conrad...... maar dat is lang zo leuk niet als iets zelf inelkaar knutselen.
Favorieten/bladwijzers