Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 30 van 32 EersteEerste ... 202829303132 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 291 t/m 300 van 313
  1. #291
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ja, die hals goed geplaatst krijgen heeft mij ook nogal wat gedoe gekost.

  2. #292
    Senior Member
    Geregistreerd
    24 december 2005
    Locatie
    Bussum
    Berichten
    1.107

    Standaard

    Bluewey, succes met het afstellen
    Misschien vind je hier nog wat tips.
    http://www.lenaweelutherie.info/page...31/page31.html
    Gitaarbouwersmeeting 6 april 2024 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org

  3. #293

    Standaard

    Ziet erg goed uit hoor! Toets lakken zou ik echt niet doen, al weet ik niet hoe hard dat b/w ebben van je is natuurlijk.
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

  4. #294
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post

    @Laurent; kan ik me voorstellen Laurent, vooral als het voor de eerste keer is, en je doet het zonder hulp.., poehh
    Denk dat zelfs ervaren bouwers er met iedere gitaar op zich, wederom tegen op zien.

    Het rare bij mijn neck is, dat het ding perfect op de body lijkt te zitten, maar zodra je er snaarspanning op gaat zetten, trekt ie hol en komen de snaren iets te hoog te liggen bij de 12e, en zodanig, dat het met het zadel niet te compenseren is.

    Ben eergisteren bij de lokale gitaarbouwer geweest en hij zag het somber in, toen hij merkte dat het hoogstw.lijk aan de halshoek lag. Het draait volgens hem maar om 'n fractie van een mm. Hij dacht dat het 'n gitaar voor aan de muur zou worden !
    Toen ik hem vertelde dat ik dat in orde ga brengen, vroeg hij hoe ik dat wilde doen.
    "Gewoon de neck los schroeven..! " zei ik...
    In eens begint hij te lachen en begon de zon weer voor hem te schijnen. "Ohh.., dan krijg je het nog wel goed " zei hij.
    Mag dus van giga geluk spreken dat ik het ding niet verlijmd had..., en voor de zekerheid even met hem overlegd heb. Gelukkig had ie goeie zin.. is overigens best een aardige goozer.

    @superfly; dank voor je tip, gij "ouwe rot in het vak..."
    Begrijp nu natuurlijk ook beter, waarom jij toen met je esdoorn OM, je tijd er voor nam.

    @northernlake; Waarom niet lakken ? Het zwarte gedeelte wordt zeer mooi als het is gelakt.
    Heb het met P800 spiegel glad geschuurd, dus het kan zijn, dat het vuil er niet of nauwelijks in zal trekken, maar miss is het toch beter om te lakken.
    Weet eerlijk gezegd niet zeker, of de toets zo wel te lakken is..., hoe dat met de frets zal zitten ??
    Het middenpunt van de frets, waar de snaar deze raakt, zal iig schoon moeten zijn voor 'n juiste klank.
    Miss weet Barno toevallig wat ik het beste kan doen.

    Wat de foto van het achterdek betreft; in feite is het heel erg donkerbruin van kleur, tegen het zwart aan, en zeer fijn nervig.., maar mijn camera kan dat niet vastleggen en herstelt het lichtbalans dan, waardoor het veel lichter bruin wordt, maar dus eigenlijk niet klopt.
    Dit euveltje vindt niet plaats, als er zonlicht op het achterdek staat, dus daar moeten we nog ff op wachten.

    Deze oogt iets realistischer. (zojuist genomen..)

    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 1 augustus 2011 om 00:51 Reden: aanvulling
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  5. #295
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    Ja, die halshoek komt ontzettend nauw; elke afwijking op de hiel wordt uitvergroot op de actie.

  6. #296
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post Nog 'n tip van de sluier...

    Nog 'n stukkie..

    De achterkant heb ik met zijdeglans blanke lak laten finishen, en dat bevalt me uitstekend, en de hals voelt zeer prettig aan. Er moet nog wel 'n extra laagje over de hals heen, want ik vind het aan de dunne kant i.v.m. slijtage, en de kop moet ook nog een (extra) beurt hebben . (De toets wil ik ook nog lakken)
    Heb de hals los laten finishen en ben daar achteraf blij om, omdat ik 'm al verscheidene malen los heb moeten halen i.v.m. de afstelling.
    Ben daar alweer een stuk mee opgeschoten..

    Het extra moeilijke van deze klus is, dat de bovenkant van de gitaar niet recht is, maar rond !
    Daardoor moet je de hiel van de hals niet alleen schuin naar achteren laten aflopen, maar dus ook schuin naar links. Deze klus had ik 'voortreffelijk' gefabriceerd en de hals stond mooi in balans, getuige het waterpasje. Het is dus zeer belangrijk dat deze vorm zich handhaaft.

    Anyway..., genoeg gezeverd, en nog wat foto'tjes van de achterkant












    en met wat zonneschijn..













    Het palissander heeft veel verschillende tinten en oogt van lichtbruin naar diep donker bruin/zwart, afhankelijk van het licht.
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  7. #297
    Super Moderator
    Geregistreerd
    6 februari 2005
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    3.415

    Standaard

    ^%$%#@ het wordt wèl een classy gitaartje hè.

  8. #298
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Post Upscheetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LaurentB Bekijk bericht
    ^%$%#@ het wordt wèl een classy gitaartje hè.
    Dank voor de schitterende reactie MisterB


    Beste vakantiegangers en zij die weer aan het ploeteren zijn,
    mijn gitaar is bijna klaar.
    De halshoek is oke en nu nog een paar kleine afsteldingetjes en de spuiter nog een trap onder z'n kont geven , want die heeft ie verdiend, maar volgende week meer hierover !
    Zodoende hoop ik volgende week het hele plaatje te kunnen presenteren.

    Een tijd geleden had ik een paar nieuwe Black & White ebben planken uit Amerika laten komen, althans.., dat was de bedoeling.
    Helaas bleken wegens misterieuze omstandigheden de 2 mooiste planken niet in de verpakking te zitten, en na een hoop geshit heb ik van de vriendelijke handelaar weer 2 nieuwe planken toegezonden gekregen, wat me helaas wel weer een extra zooitje verzendkosten heeft gekost, but anyway... here they are..





    Hopelijk is dit genoeg voor 6 gitaren, anders iig voor 4.
    Persoonlijk vind ik deze een stuk aantrekkelijker dan de vorige, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

    Bluewey wenst u allen een prettige voortzetting van het weekend.., en hopelijk tot volgende week.

    Ciao amigo's
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

  9. #299
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 november 2007
    Locatie
    Oosthuizen
    Berichten
    1.813

    Standaard

    Dat blijft inderdaad wonderbaarlijk mooi hout Bluewey.
    Ik zie uit naar het eind resultaat, en al helemaal naar een sound file, want dat is natuurlijk de "Icing on the Cake".
    Religion is the root of all evil (Richard Dawkins)

    Mijn Snake gitaar getest
    Mijn akoestische getest

  10. #300
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 oktober 2010
    Locatie
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)
    Berichten
    752

    Standaard Upscheetje

    Als 't ff kan hoop ik dat je die sound file zelf eentje kunt maken op de Gitaarbouwersmeeting Grizzly..

    Hey folks

    Wegens omstandigheden is er vertraging opgetreden en liep alles anders dan verwacht en gepland.

    Eerst komt Mister Blikseminslag op bezoek. Modem, internetkaart en geluidskaart naar de bliksem. Ben je wel even zoet mee !
    Even naderhand komt Mister Salmonella ook nog langs..., 2 weken van de kaart geweest.. pfff, het kleinste hokje bij mij thuis iets vaker gezien dan ooit tevoren. Dan geef mij maar de palissander scheetjes... haha

    Al met al de afgelopen maand geen donder aan m'n gitaar gedaan, omdat ik me noodgedwongen met andere dingen bezig moest houden, maar ik wil jullie de foto's toch tonen, desondanks de gitaar nog niet echt 100% klaar en naar mijn zin is.
    Heb namelijk een andere trussrod cover gemaakt, van hetzelfde ebben als de headplate, en eentje die beter past. Helaas is het ding nog niet gelakt en valt zodoende nog te veel op, dus de foto's worden daar niet mooier van, maar dat komt allemaal nog goed.
    Zal trachten om alles voor de 29ste (Gitaarbouwersmeeting) klaar te hebben.

    Heb de gitaar met 2K zijdeglans blanke lak laten finishen en dat is me qua looks bijzonder goed bevallen. Zou absoluut niets anders gewild hebben ! Het ziet er niet alleen geweldig uit, maar voelt ook erg prettig aan. Zeker voor herhaling vatbaar..
    De toets heb ik toch niet laten lakken, want dan verlies ik de natuurlijke looks en zou miss te veel gekloot met de frets met zich meebrengen. Lakken kan event. altijd nog.

    Desondanks ik m'n uiterste best heb gedaan, zitten er toch ook wel wat schoonheids foutjes aan de gitaar, want daar schijn je niet aan te ontkomen als het je eerste akoestische is. Maar het lulligste is, dat ik helaas niet alles zelf in de hand had. Nu spreek ik o.a. over het lakwerk, waar iets niet helemaal goed mee is gegaan.
    Hij heeft iets op de top laten butsen waardoor er 5 hele kleine "gaatjes" in zijn gekomen, maar die zie je alleen maar in een bepaald licht en laat ik zodoende maar zitten.
    Eigenlijk is alles wat maar fout kon gaan fout gegaan en heeft alles wat maar tegen kon zitten tegen gezeten, maar als ik daar de vuile was van buiten ga hangen komen we in een horror story terecht en dat laat ik achter me !!
    Desondanks is dit hele project voor mij een van de beste ervaringen van mijn leven geweest en wil z.s.m. met een volgende beginnen, hoogstw.lijk wederom een Auditorium met dezelfde cutaway, maar dan een "ouderwetse blueser" dus eentje van Spruce/Mahonie.

    Heb een goede bouwer/bouwvriend op bezoek gehad en hij was ook zeer enthousiast over de klank en the looks en the feel etc. en al met al ben ik bijzonder gelukkig met Pale Moon.

    Oké, na een uitgebreidt verhaal een uitgebreide foto reportage;











    het kiertje onder de hiel wordt nog definitief dicht gesmeerd










    Laatst gewijzigd door BLUEWEY; 2 oktober 2011 om 03:12 Reden: grammaticaal
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top