Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 49

Discussie: elementen wikkelen.

Banned

Standaard elementen wikkelen.

Ik zit eraan te denken zelf een setje stratelementen te wikkelen. Maar hoe weet je nu wat je aan klank kan verwachten.Het enige wat je volgens mij kan bepalen is het aantal windingen.

Wat maakt naast het aantal windingen het verschil in klank waardoor het ene element meer hoog, meer mids heeft, of juist scherper is. Waarom klinkt het ene element een stuk breder, bijna 3D en het ander plat. etc.... etc...... etc......

Senior Member

Standaard

Hi G.G. Er zijn enorm veel dingen die bepalen. Hoogte van de PUPs, breedte, polepieces, dikte van de draad, coating...te veel om op te noemen. Aron weet jier een hoop vanaf.

Ik zou je willen aanraden het boek Pickups; And the guitar became electric van Mario Milan eens te lezene n als je er diep op in wil het boek van Erno Zwaan.

Senior Member

Standaard

Er zijn nog wel meer variabelen, de strakheid van de spoel, magneten (orientatie,materiaal), draaddikte, breedte van de spoel,soort isolatie om de draad, wikkelpatroon om maar wat te noemen

Banned

Standaard

Maar heeft het dan uberhaubt zin om zelf elementen te wikkelen als je bijna niet kan inschatten wat het exact qua klank gaat doen.?

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Maar heeft het dan uberhaubt zin om zelf elementen te wikkelen als je bijna niet kan inschatten wat het exact qua klank gaat doen.?
    het is imo even zinnig als zelf een strat bouwen. daar zit je ook met een pak variabelen (hout, strakheid, hardware enz...) en je weet ook niet op voorhand of je echt kort in de buurt komt van een fender strat.
    bij pickups is het allemaal iets minder sexy (draad, coating ... pffff ) maar ik ben toch ook maar begonnen met ontwikkeling van een eigen pickup. Benieuwd waar ik uitkom.
    Ik ken het winding wereldje niet goed maar ik schat dat daar evengoed (zoals in zelfbouw) met allerlei wetten, axioma's, voorwaarden enz... wordt gegoocheld. let the fun begin
    Laatst gewijzigd door barno; 25 september 2011 om 22:06

Banned

Standaard

precies Barno. Let the fun begin.

Er is een hoop te vinden over draaddikte, scatterwound of gewoon heel netjes. Strak of los winden en alles heeft zo zijn klank eigenschappen. Bij een strat kan ik ondertussen wel een redelijke inschatting maken wat de klank gaat doen op basis van het hout en de hardware.

Elementen vind ik een stuk lastiger. Voor mij is het een plastic geraamte met magneten erin en een spoel eromheen die niets anders doet dan trilling van een snaar doorgeven in de vorm van een stroompje.

Output verhogen of verlagen door de hoeveelheid windingen vind ik erg logisch, maar dat magneten de klank bepalen, daar kan ik dus echt met mijn verstand net bij komen. Stroom is stroom net als dat groene stroom ook gewoon stroom is.

Ik heb een tijdje met een setje van Leosounds in mjn hoofd gezet, maar met dat setje gaat deze strat veel te veel op een andere strat lijken die ik heb.

Nu dacht ik, waarom niet zelf wikkelen............ Ik heb vanalles in huis van een accutol, diverse ventilatoren, een oude staafmixen en vismolens... dus er moet wel wat te fabriceren zijn om te winden. Kitjes zijn er te vinden bij tonefactory en stew mac.

Wat mij dan weer verbaasd is dat er nauwelijk keus is bij de kitjes in bobbins, magneten etc.... dus je komt steeds op het zelfde uit en de manier van wikkelen is dan de enige variabele.... of je moet zelf een ontwerp en behuizing gaan maken, maar voor mij, met strats is dat nou net niet wat ik zoek.

Senior Member

Standaard

Ik heb zelf geen ervaring in het winden van pickups, ik lees er veel over en ik snap nog geen 10% van wat ik lees, denk ik Van Guitar Electronics for Musicians van Donald Brosnac heb ik wel het een en ander opgestoken, al is dat boek misschien wat gedateerd, de basis is wel hetzelfde gebleven.
    Er zijn heel wat algemeenheden als het over elementen gaat. Een hoog en smal element zou helderder zijn en minder 'bassy' dan een laag en wat breder element. Hoe meer windingen, hoe minder hoog in het signaal en hoe hoger de 'output'. Maar dat is dan weer relatief aan de gebruikte koperdraad : een dunner draad lijkt me gevoeliger te zijn dan een wat dikker, waardoor je wat minder windingen nodig hebt om dezelfde 'output' (ik hou er niet van om dat woord te gebruiken bij een pickup) te bekomen, maar de dunnere draad zou het hoog beter bewaren. Meestal wordt draad gebruikt met diktes 42 en 43 awg (hoe hoger het getal, hoe dunner de draad). Bill Lawrence gebruikt voor zijn MicroCoils 45awg (dacht ik) en die spoel is behoorlijk wat kleiner dan doorsnee elementen :

Ik kan je overigens aanraden om het Pickupology-gedeelte van zijn oude website te lezen. Wat hij schrijft, is soms vloeken in de kerk, maar er is niemand die het écht betwist.
    't Is vooral het magnetisch veld van de gebruikte magneten die de klank beïnvloeden. Een AlNiCo2-magneet heeft een zwakker magnetisch veld dan een AlNiCo5-magneet en beide hebben een ander magnetisch veld dan een keramische magneet, en dat heeft zijn weerslag op de frequencies die kunnen passeren.
    Misschien is het ook handig om naar patenten te zoeken van pickups, dan kan je zien welk element hoe is opgebouwd en kan je een beter beeld vormen over het geluid ? Denk ik.
    Laatst gewijzigd door Kakihara; 26 september 2011 om 10:34
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

GuitarPlansCollection

Standaard

De string gauges worden gemeten in een zoveelste deel van een inch in diameter. Meestal wordt 1/43" gebruikt.
    Als je het zelf gaat proberen kan je het beste niet dunner gaan dan dat, met ongevoellige apperatuur heb je grote kans dat ie halverwege knapt (da's ook lullig).
    Lijkt me best een leuk zelfbouw projectje, zo'n element, als je er de tijd voor hebt.

Senior Member

Standaard

G.G.

een onderwerp wat mij op dit moment ook na aan het hart ligt. Ik ben een project aan het plannen wat roept om buitenmodel elementen. Dan zit er bijna niets anders op, dan die elementen zelf te maken. Ook hier komen dan de vragen op die jij beschrijft. Ik heb me ingelezen, alle benodigde gangbare materialen verzameld. Een teller voor de wikkelmachine (lees aanpassing van de draaibank ), Alnico 5 magneten, AWG42 draad, coils worden van hout zoals van de body. So far so good.

Maar als je spoelen bijna tweemaal zo lang worden (slanted pickups voor een 8 snarige gitaar met fanned frets) en je een standaard aantal windingen van zo'n 5000 aanhoud, wordt de totale draadlengte en daarmee de weerstand redelijk hoog => van invloed op het geluid. Minder wikkelingen is weer minder output.
    Verder komen er dus twee bas snaren bij, lage E lage B moet ik daar dan de magneten aanpassen voor een strakker laag? Ik ga dus nu uit van een (staaf)magneet per snaar, per spoel, dat geeft ruimte om te varieren per snaar. Door het ontwerp met fanned frets en dus ook slanted pickups, worden de spoelen allemaal ietwat verschillend van lengte, wat voor invloed heeft dat op een humbucker?

Ik denk dat er niet veel anders op zit dan een setje te maken, de gitaar te bouwen en te gaan testen. Maar het zou inderdaad prettig zijn als je kon beginnen met minder onbekende factoren.

Standaard

Echt iets voorspellen, lijkt me niet te doen anders dan door ervaring. Er is wel een aantal aanwijsbare zaken dat invloed heeft, een aantal daarvan ook al genoemd; de inductie van de spoel:
    Hoe groter de inductie, hoe hoger het geproduceerde voltage. Meer wikkelingen geven een hogere inductie. Hoe groter de omtrek van de spoel, hoe hoger de inductie (er gaat meer magnetische flux doorheen vanwege het grotere oppervlak); daarom heeft een brede platte spoel een grotere inductie dan een hoge smalle, gegeven hetzelfde aantal wikkelingen.
    Het magneetveld:
    Een sterkere magneet zal tot op zekere hoogte een grotere verandering in magnetische flux geven door het trillen van de snaren en dus een hoger voltage opwekken.

Tot zover is het goed te overzien maar is ook een aantal andere zaken dat invloed heeft. Parasitaire capaciteit bijvoorbeeld:
    Tussen de wikkelingen van de spoel ontstaat een parallelle capaciteit. Hoe langer de draad (en van dunner draad kun je meer kwijt op een gegeven houder), hoe dunner de isolatie en hoe netter de wikkelingen tegen elkaar liggen, hoe groter die capaciteit; en hoe groter dus het verlies aan hoge tonen (net als bij een toonregeling, dat is ook een parallelle capaciteit).
    Wervelstromen:
    Binnen het kernmateriaal en andere metalen delen kunnen wervelstromen ontstaan zodanig dat ze de veranderingen in het magnetisch veld tegengaan.
    In een metalen magneet of een ijzerhoudend poolstaafje zal dat effect sterker zijn dan in bijvoorbeeld een gelamineerde blade; in keramische magneten zou ik geen wervelstromen verwachten.
    Hysterese:
    Gemagnetiseerde delen hebben een 'geheugen' voor hun magnetische geschiedenis hetgeen tot allerlei gekke, niet lineaire effecten kan leiden.

De weerstand van de spoeldraad zelf zal ook een effect hebben maar ik denk niet dat het heel erg groot is. Ik heb op één gitaar als gevolg van wat geëxperimenteer een toonregeling die bestaat uit niet meer dan een regelbare weerstand die ik in serie met het circuit kan draaien; dat is een potmeter van 500 kOhm. Als die helemaal in het circuit staat, is het geluid in mijn oren voornamelijk wat doffer maar niet zo gek veel zachter.

Ik zie vast nog wel iets over het hoofd, maar een in principe heel simpel systeem veroorzaakt in de praktijk behoorlijk complexe verschijnselen die moeilijk helemaal te voorspellen zijn.

Experimenteren dus.
    De voldoening van een zelfgebouwd element dat het doet (alleen al dat simpele feit) is in ieder geval enorm!
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten