Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 9 van 20 EersteEerste ... 789101119 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 194

Standaard

Op dit moment zijn de weerstand in de wooferversterker met nieuwe torren vervangen, hij werkt al heel wat beter.
    Na even opwarmen kom ik tot deze resultaten:
    Tweeterversterker:
    Ruststroom X: 75 mA
    Ruststroom Y: 36 mA
    Centerspanning: 0,516 V

Wooferversterker met nieuwe torren:
    Ruststroom X: 75 mA
    Ruststroom Y: 44 mA
    Center: 0,368 V

Originele Wooferversterker:
    Ruststroom X: 66,6 mA
    Ruststroom Y: 32 mA
    Center: 0,418 V.

De weerstanden in de eerste en laatste ga ik vandaag vervangen, eens kijken of dat effect heeft op deze resultaten.

Ik heb bij het meten een paar dagen geleden blijkbaar één weerstandje overgeslagen: De 18K aan de basis van B. En net die is bij alle trappen heel erg verlopen, maar ik heb er nog geen vervangstuk voor, dat is iets voor einde deze week of begin volgende week. Misschien dat die het verschil nog verklaart tussen de ruststromen. Ik ga dan ineens ook de 400µF en 10µF cap vervangen, dat kost nu niet veel en wie weet helpt dat ook wat, zoals jij dacht.

Het gaat in ieder geval al de goede richting uit.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    De 18K aan de basis van B. En net die is bij alle trappen heel erg verlopen, maar ik heb er nog geen vervangstuk voor, dat is iets voor einde deze week of begin volgende week. Misschien dat die het verschil nog verklaart tussen de ruststromen.
    Als de 18k afwijkt neem ik aan dat hij in waarde is toegenomen, ik heb tenminste nog nooit meegemaakt dat ze lager worden. Dit betekend een lagere centerspanning en dat is niet wat jij ervaart, integendeel. De Xstroom zal dan ook groter worden en de Ystroom kleiner, tegengesteld aan jouw waarneming. Hieruit kun je de conclusie trekken dat je het niet in die 18k hoeft te zoeken.

Hoe zit het met R-onbekend, als deze namelijk naar boven afwijkt zijn jouw waarnemingen ineens wel duidelijk. Een hogere waarde van R-onbekend zal een lagere basisstroom in A tot gevolg hebben. Hetzelfde voor de collectorstroom. De spanning op B zal dalen en de in tegenfase zijnde collector van B zal stijgen. De eindtrap gaat als het ware uit het midden hangen waarbij het bovenste deel meer stroom gaat trekken dan het onderste deel. Gevolg ongelijke stromen in de eindtorren en daardoor positieve spanning op je centerpunt. Precies wat jij constateerd.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 22 september 2011 om 23:03
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

De 18K weerstand is naar boven gegaan, inderdaad, maar wel een heel stuk: bij de ene zelfs naar 30K!
    Nu begrijp ik uit je uitleg dat ik deze niet moet vervangen voor ik weet wat er anders mis is.
    Die weerstand "onbekend" kan inderdaad verlopen zijn, maar ik weet de originele waarde niet. Zoals ik zei: er staat "3C69 K 10%" op, en bij alle versterkers meet deze ongeveer 22K.
    Het kan ook iets anders dan een weerstand zijn, maar ik zou niet weten wat. Een diode of een cap?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Die weerstand "onbekend" kan inderdaad verlopen zijn, maar ik weet de originele waarde niet. Zoals ik zei: er staat "3C69 K 10%" op, en bij alle versterkers meet deze ongeveer 22K.
    Het kan ook iets anders dan een weerstand zijn, maar ik zou niet weten wat. Een diode of een cap?
    Laat die 18k idd voorlopig maar met rust, een verlopen exemplaar zou het tegengestelde effect moeten veroorzaken.

De truc rond transistor A is als volgt:

De basis van "A" ligt via R-onbekend aan massa niveau. 22k is naar mijn idee redelijk om daar een basisstroom mee te genereren. De emitter van "A" ligt precies 0.6V= hoger dan het massa potentiaal. Omdat deze spanning volgt uit de som van X-Ube+Ur0.51 zal tor "A" stevig gaan geleiden als de centerspanning hoger wordt dan de b-e overgang van "A". Als "A" eenmaal gaat geleiden zal het ontstaan van de afwijking worden tegengewerkt. Op deze manier wordt de centerinstelling van de eindtrap bewaakt. Ik had om dezelfde reden al eerder gevraagt om de nauwkeurige spanningen rond tor "A" te meten maar daar heb je waarschijnlijk overheen gelezen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    ........Wat je dan zou kunnen doen is de volgende punten meten.

X - b
    knooppunt R2k2 - R180 - 400uF
    A - e,b en c
    knooppunt R2k7 - 10uF
    knooppunt 10uF - R0.51
    B - e,b en c
    doe dat svp even, misschien komt daar iets uit.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Laat die 18k idd voorlopig maar met rust, een verlopen exemplaar zou het tegengestelde effect moeten veroorzaken.

De truc rond transistor A is als volgt:

De basis van "A" ligt via R-onbekend aan massa niveau. 22k is naar mijn idee redelijk om daar een basisstroom mee te genereren. De emitter van "A" ligt precies 0.6V= hoger dan het massa potentiaal. Omdat deze spanning volgt uit de som van X-Ube+Ur0.51 zal tor "A" stevig gaan geleiden als de centerspanning hoger wordt dan de b-e overgang van "A". Als "A" eenmaal gaat geleiden zal het ontstaan van de afwijking worden tegengewerkt. Op deze manier wordt de centerinstelling van de eindtrap bewaakt. Ik had om dezelfde reden al eerder gevraagt om de nauwkeurige spanningen rond tor "A" te meten maar daar heb je waarschijnlijk overheen gelezen.

doe dat svp even, misschien komt daar iets uit.
    Ja, sorry, was dat vergeten. Ga nu meteen eens meten.
    In het gaatje.

Standaard

Heb de metingen gedaan. De opsommingen zijn in deze volgorde: tweeterversterker; gerepareerde wooferversterker; originele wooferversterker

X
    b: 1,06V ; 0.96V ; 1,04V

knooppunt R2k2 - R180 - 400uF: 0,646V ; 0.623V ; 0.651V

A
    e: 0.626V ; 0.612V ; 0.634V
    b: 0,040V ; 0,040V ; 0,040V
    c: -38,3V ; -38.3V ; -38.3V

knooppunt R2k7 - 10uF: 0.612V ; 0.596V ; 0.622V
    knooppunt 10uF - R0.51: 0.018V ; 0.017V ; 0.020V

B
    e:-39,0V ; -38,9V ; -38,9V
    b: -38,2V ; -38.2V ; -38.3V
    c: -0.215V ; -0.282V ; -0.235V

Hierbij moet ik wel één ding opmerken: als ik de basis van A aanraak met mijn meetpen, begint de versterker te zoemen. Niet luid, maar wel hoorbaar. Dit gebeurt zelfs met de meter af, dus gewoon het aanraken van het onderdeeltje met iets metaal is al genoeg. Ik heb daarom heel snel een meting proberen te krijgen en dan de pen eraf getrokken, want dit leek me toch niet zo gezond. Ik kan net zien dat de meting ergens rond de 0,040V is.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

als ik de basis van A aanraak met mijn meetpen, begint de versterker te zoemen.
    Dat zoemen kan zijn dat het ding begint te oscilleren als je de ingang aanraakt.

Ik probeer even de stroom door A te berekenen maar loop tegen het volgende probleem aan.

De stroom door R2k2 is (1.06-0.646)/2200 = 182uA
    De stroom door R180 is (0.646-0.626)/180 = 111uA.

Ik mis daar dus 71uA, die zal waarschijnlijk weglekken in de 400uF elko. Een slechte zaak bij zo'n lage spanning. Tenzij....je metingen niet kloppen.

Volgende punt:

In vorige post meet je 0.5V centerspanning en een ruststroom voor X van 75mA.
    Over de 0.51 Ohm staat dan 0.075 x 0.51 = 38.3mV
    Op Xb meet je 1.06V
    Dat is dan een Ube voor X van 1.06 - (0.5+0.0383) = 0.522V.

Bij deze b-e spanning zal X helemaal niets doen en toch meet jij 75mA. Ergens gaat het dan niet goed.

Wat gebeurt er eigenlijk als je een speaker aansluit? Die centerspanning overleeft hij wel hoor, mogelijk dat hij inmiddels gewoon werkt. Sluit alles eens aan en luister of je een sterke 100Hz brom hoort, als dat zo is dan gelijk de spanning eraf. Houd ook de temperatuur van de drivers en eindtorren in de gaten. Gaat er niets mis dan even met je vinger de ingang aanraken. Niet schrikken van de harde brom, dat is normaal. Ben benieuwd.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

De metingen waren juist, maar de metingen zijn gebeurd voordat ik de weerstanden vervangen heb. Door het vervangen van de weerstanden in de eerste amp is de centerspanning wat gezakt, naar ongeveer 0.42V. Dat geeft een Ube van +-0,600V. Dus iets meer. Verder is de drempelspanning van die tor maar 0,450V, dus da's het punt waar er een stroom van 1mA van de basis naar de emitter loopt.
    Als dit die 75 mA ruststroom niet kan verklaren, zijn er nog 2 mogelijkheden: de diode tussen e en c van X is stuk, maar die had in sper nog een weerstand van enkele honderden Kiloohms, oftwel is mijn ijkingspunt niet 0V. (de gemeenschappelijke massa-aansluiting).

Ik ga er nu eens de speakers aanhangen.

EDIT: je hebt gelijk, de amps werken. Bij draaien op idle hoor ik zelfs (bijna) geen gebrom, dus geen wisselspanning die doorsijpelt.
    Bij het aanraken van de inputs (wel met een schroevendraaier ertussen, voor de veiligheid) krijg ik al een ongelooflijk luide klik als ik mijn schroevendraaier tegen de input druk. Ik durf mijn vinger niet tegen de schroevendraaier te houden als de amps op hun maximum draaien... Als ik de amp afzet, en vlak daarna mijn vinger tegen de schroevendraaier hou, krijg ik een luide brom te horen terwijl de voedingselco's leeglopen.
    De brom lijkt me niet echt clean, er zit gesis bovenop. Maar je kan een vinger niet echt als betrouwbaar cleane input gebruiken, denk ik In ieder geval, de schakeling versterkt!

PS: ik heb dit niet met de tweeter getest, aangezien deze kapot kan gaan door de lage frequencie (dacht ik). De crossover zit immers VOOR de eindtrappen, en de tweeter wordt dus niet beschermd.

Die 400µF cap ga ik binnenkort eens halen dan, die 70µA kan misschien heel wat uitmaken op de ruststroom. Misschien best de 10µF cap dan ook maar vervangen.
    Ik neem aan dat de andere caps in het schema niet zo bijzonder veel uitmaken qua lekstroom?
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 24 september 2011 om 19:39
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

De brom lijkt me niet echt clean, er zit gesis bovenop. Maar je kan een vinger niet echt als betrouwbaar cleane input gebruiken, denk ik In ieder geval, de schakeling versterkt!

PS: ik heb dit niet met de tweeter getest, aangezien deze kapot kan gaan door de lage frequencie (dacht ik). De crossover zit immers VOOR de eindtrappen, en de tweeter wordt dus niet beschermd.
    Nou, dan mag ik je toch wel feliciteren. Dat de brom niet clean is maakt niet uit. Het kan heel goed dat hgij ook oscilleer neigingen heeft want een amp met een open ingang is erg onstabiel. Hij reageerd iig. Als er iets niet in orde is vliegen de torren wel om je oren.

Veiligheid is niet in het geding hoor, tis maar 80V= max.

Goed geredeneerd wat die tweeter betreft, je zou hem idd op kunnen blazen maar ik denk dat de uitgang ook een filter heeft, zoek daar maar eens naar.

Nu je zover bent kun je de diode vervangen en de rest gaan testen. De andere ampjes kun je trouwens ook testen door de woofer ipv de tweeter er aan te hangen.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Oke, goed nieuws , dankjewel!
    nu eerst nog die caps vervangen en de diode.
    Ik ga straks de preamp eens doormeten. Misschien een doorgeslagen cap die het probleem veroorzaakt. Ben blij dat er nu eindelijk schot in de zaak komt!

EDIT: heb de preamp print eruit. Eens kijken wat voor schema het is.
    EDIT 2: ? Een of andere idioot heeft een diepe snee gemaakt in de printplaat, met als gevolg dat er een printbaantje doorgesneden is. Maar volgens mij stak die printplaat er al jaaaren onveranderd in, dus hoe is hij dan kunnen blijven werken?
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 25 september 2011 om 21:52
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten