Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 456
Weergegeven resultaten: 51 t/m 58 van 58
  1. #51
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.495

    Standaard

    Als je je brugzadels (zoals bij een strat) nu niet op die ielige stelschroefjes zou laten rusten, maar deze hard verbind met de brugplaat (bij wijze van spreken door er een metalen wig onder te duwen, zodat je veel meer contactoppervlak hebt), zou dit ook weer voor wat minder demping moeten zorgen. Geen idee hoe groot het verschil zal zijn (de stelschroefjes zijn natuurlijk maar heel kort, dus zo erg slap zijn ze nou ook weer niet), maar het lijkt me toch wel een sustain-winst. Misschien zelfs wel meer als de zware brugplaat-constructie waar weleens over gepraat wordt.

  2. #52
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Alle theorieën worden mij net wat te veel. ik heb gemerkt bij mijn bouwsels dat vooral de dikte van de hals (en met name hoe stug hij is) waarschijnlijk voor een heel groot deel bepaald hoeveel sustain eruit komt.

    Over het algemeen moet ik mijn halzen eerst op spanning brengen, dan de radius aanbrengen en mooi vlak maken omdat de snaren die ik gebruik (altijd wel zware setjes) nieteens genoeg trekkracht hebben om de hals hol te laten staan.

    Strakke neckpocketverbinding lijkt een pré. Ik heb het idee dat de verbinding van hals en body er niet heel veel toe doet. Een strakke bolt-on verbinding lijkt net zo goed als een setneck of neckthrough.

    Ook heb ik het idee dat zwaardere lompere meganieken meer sustain geven (maar dat is wat lastig aan te tonen omdat bij het verwisselen van mijn meganieken ook de snaren vervangen werden.

    Mijn beleving van stalen, zinken en aluminuim tremeloblokken is dat het vooral de klank veranderd, maar niets met sustain doet.

    Mijn persoonlijke voorkeur is dus een dikke stugge hals, geschroefd aan een body met lompe meganieken (Sperzels ofzo, als ze maar zwaar zijn) en een brug met een alu blok.

    Ik probeer bij het bouwen geen rekening meer te houden met materialen of constructiemethodes die meer sustain zouden geven. Een goed gebouwde gitaar, van welke, gebruikelijke, toonhoutsoorten dan ook, die ECHT strak in elkaar zit zal voor 99% van de gitaristen genoeg sustain geven.

  3. #53
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Een strákke bolt on is net zo goed, misschien zelfs beter dan een set neck.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  4. #54
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door D3nnis Bekijk bericht
    Als je je brugzadels (zoals bij een strat) nu niet op die ielige stelschroefjes zou laten rusten, maar deze hard verbind met de brugplaat (bij wijze van spreken door er een metalen wig onder te duwen, zodat je veel meer contactoppervlak hebt), zou dit ook weer voor wat minder demping moeten zorgen. Geen idee hoe groot het verschil zal zijn (de stelschroefjes zijn natuurlijk maar heel kort, dus zo erg slap zijn ze nou ook weer niet), maar het lijkt me toch wel een sustain-winst. Misschien zelfs wel meer als de zware brugplaat-constructie waar weleens over gepraat wordt.
    Een medeforummer van het mosrite-forum is met zoiets bezig:

    Geeft een hoorbaar verschil.

  5. #55
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ingenieus. Maar het ziet er niet uit.

    Die DIN912 schroeven (ik denk dat dat ze zijn) moet je een beetje verzinken ofzo.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  6. #56
    Banned
    Geregistreerd
    7 maart 2006
    Locatie
    Blijdorp
    Berichten
    10.831

    Standaard

    Wel een geniale aanpak met maximale overdracht.

  7. #57
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Ingenieus. Maar het ziet er niet uit.

    Die DIN912 schroeven (ik denk dat dat ze zijn) moet je een beetje verzinken ofzo.
    Ik vind het ook niet echt mooi... maar leek me wel in deze discussie passen.

  8. #58
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 januari 2005
    Locatie
    Oss
    Berichten
    17.495

    Standaard

    Misschien niet echt mooi, maar als het werkt.....dan kun je later altijd nog een variant maken die er wel mooi uitziet! Of een manier bedenken om de hele zwik in de body in te bouwen ofzo!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top