Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 20 EersteEerste ... 67891018 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 194
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Zijn de eindtorren stuk?
    Dat denk ik niet maar de weerstand is sper is eigenlijk belangrijker. Van een 2N3055 ligt die ver boven de 1meg. Dat geldt ook voor de weerstend E-C en C-E. Die drempelspanning geloof ik wel. Die is ook voor de veschillende typen anders. Hoe zwaarder de tor hoe lager de drempelspanning
    Laatst gewijzigd door cluseau; 16 september 2011 om 20:41
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat denk ik niet maar de weerstand is sper is eigenlijk belangrijker. Van een 2N3955 ligt die ver boven de 1meg. Dat geldt ook voor de weerstend E-C en C-E. Die drempelspanning geloof ik wel. Die is ook voor de veschillende typen anders. Hoe zwaarder de tor hoe lager de drempelspanning
    Weerstand in sperzin ligt buiten bereik van mn meter, maw, meer dan 2M.
    CE/EC kan ik niet volledig juist meten omdat hierover nog een diode hangt. Dat doe ik straks of morgen.

Ik ken heel weinig over de werking van een amp, maar zou het kunnen dat dit gebeurd is: (neem het schema er even bij)
    Door de afkoppeling van de signal ground (en input) kon tor A niet in geleiding staan, waardoor ook B dichtstond, en eveneens tor D en Y dicht waren.
    Hierdoor stond er een spanning over tor C, en deze ging open waardoor ook tor X volledig openstond, dus (bijna) volledige spanning over de speakerweerstand.

Kan zijn dat dit een totaal foute redenering is, excuseer me daar dan voor
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Weerstand in sperzin ligt buiten bereik van mn meter, maw, meer dan 2M.
    Dat ziet er dan goed uit. Nu C-E E-C nog.

Door de afkoppeling van de signal ground (en input) kon tor A niet in geleiding staan,
    correct.

waardoor ook B dichtstond,
    Die staat dan juist open, ofwel niet in geleiding.

en eveneens tor D en Y dicht waren.
    Collector B gaat maximaal hoog dus d en y zijn juist niet in geleiding.

Hierdoor stond er een spanning over tor C, en deze ging open waardoor ook tor X volledig openstond, dus (bijna) volledige spanning over de speakerweerstand.
    Misschien een andere interpretatie maar bedoel je hetzelfde, door het niet geleiden van b is zijn collector hoog. Dat geldt ook voor de basis van c welke ca Ur82+1.2V= hoger is. c en daardoor x staan volledig in geleiding en de uitgang blijft permanent hoog. Een wisse dood voor de eventueel aangesloten speaker. Maar......

Volgens jouw schema hang R-onbekend aan een aardpunt. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat dit punt op massapotentiaal wordt gehouden door een signaalkabeltje. Waarschijnlijk is er nog wel een printspoor wat voor massa niveau van R-onbekend zorgt. Als dat niet zo is hebben we te maken met het slechtste design wat ik ooit heb meegemaakt.

Volhouden he!
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Dat ziet er dan goed uit. Nu C-E E-C nog.

Volgens jouw schema hang R-onbekend aan een aardpunt. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat dit punt op massapotentiaal wordt gehouden door een signaalkabeltje. Waarschijnlijk is er nog wel een printspoor wat voor massa niveau van R-onbekend zorgt. Als dat niet zo is hebben we te maken met het slechtste design wat ik ooit heb meegemaakt.

Volhouden he!
    Ik bedoelde inderdaad hetzelfde, maar ik verwoordde me verkeerd

En ik denk dat we hier inderdaad met een slecht design te maken hebben: bij meting van de weerstand tussen het losgesoldeerde ground-puntje op de print, en de gemeenschappelijke massaconnectie of de aarding, kreeg ik een resultaat van meer dan 2 Mohm, buiten het bereik van mijn meter. Dus, ik ga de alles nog eens aansluiten op één van de ampjes, met alleen de input los, en kijken of ie terug min of meer normaal werkt dan.
    In het gaatje.

Standaard

Oke, metingen gedaan, en ja hoor, de versterker loopt nu veel normaler. NormalER, want er is nog een probleem met de negatieve kant.

De centerspanning is nu 0,40 V, de rustroom door de 0,51 Ohm van X is 34 mA.
    Tor Y staat helemaal open, geleidt dus niet. Er staat dus geen spanning over zijn 0,51 Ohm-weerstand, en er is dus geen stroom. Er staat ook geen spanning tussen basis en emitter. Over tor D (in de geteste amp een BC461) staat - 0,5 Volt tussen basis en emitter, maar hij is toch nog steeds helemaal open (er staat - 40 Volt tussen collector en emitter).
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Oke, metingen gedaan, en ja hoor, de versterker loopt nu veel normaler.
    Maar helemaal niet goed, de onderste helft van de eindtrap werkt helemaal niet. Toch is de toestand waar je nu mee te maken hebt een begin naar het werkelijke foutzoeken.

We gaan even beredeneren:
    Als de basis van D zal zakken gaat D geleiden waardoor de basis van Y hoger wordt en deze stroom gaat trekken. Daar moeten we dus naartoe werken.

Goed, de basis van D omlaag kan alleen veroorzaakt worden als B gaat geleiden en die doet dat alleen als zijn basis hoger wordt. Dit hoger worden van De basis van B komt weer door het in geleiding gaan van A.

Nu draaid alles om A ervanuit gaande dat je B hebt gechecked, van het juiste type is en deze er goed inzit. Dit wil zelfs bij ervaren techs nog wel eens gebeuren.....(oops).

Hoe krijgen we A in geleiding?

De basis ligt via R-onbekend op massa potentiaal. A wordt dus gestuurd op de emitter voorzover het de DC instelling betreft. Om een positief gaande spanning op de collector te krijgen moet de emitter hoger worden dan het basis potentiaal. Deze emitterspanning komt van de basis van X hoe vreemd ik dat ook vind. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de 400uF volledig is kortgesloten of de 10Uf van de AC tegenkoppeling. Deze gaat naat het knoopunt 0.5 Ohm <> speaker. Op dat knooppunt staat 0V= dus die elko mag ook niet zijn kortgesloten.

Check ook goed alle weerstanden in dat gebied, je kan logisch nadenken en weet nu wat de bedoeling is.

Succes.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Oke weer een dagje verder.
    Bij het meten van de eindtap wilde ik nog eens de spanning tussen basis en emitter van Y meten. Maar het meetpennetje dat op de emitterstond kwam iets te dicht bij de collector en er sprong een vonkje over. Resultaat: tor C stuk, en de weerstand van 82 Ohm aan de basis daarvan. Niets onoverkomelijk maarja.

Ik heb de andere eindtrappen dan maar getest, en die blijken wel vrij goed te werken. Van in het begin is de ruststroom door X ongeveer 50 mA, en stijgt daarna naar 70 mA. De negatieve kant, tor Y, begint zeer laag maar stijgt na een minuutje of vijf tot 40mA. De centerspanning is op beide versterkers 0,4-0,5V.
    Iets zegt me dat de ruststromen gelijk moeten zijn, en dat zijn ze niet dus er is nog werk aan de winkel. één ding is me reeds opgevallen: De 2,2K weerstand boven tor A van de tweeteramp meet 2,7K, buiten de marge van 10%, dus deze moet ik vervangen. Deze van de (werkende) wooferamp meet 2,4K, net binnen de 10% marge. Moet ik deze ook vervangen? En zou deze misschien het verschil in ruststroom kunnen verklaren?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Dat zou het verschil in ruststroom kunnen verklaren. Als de weerstanden zo onnauwkeurig zijn is het misschien verstandig de rest ook te checken. De ruststroom kan idd even aan de haal gaan maar moet zich uiteindelijk redelijk stabiliseren. Als de eindtorren snel opwarmen zal het even duren voor deze temperatuur bij de sensor aankomt. Dit is de traagheid van het koellichaam en de trage reactie van de sensor. Lijkt me wel normaal.

.....en de weerstand van 82 Ohm aan de basis daarvan.....
    Dan vrees ik voor de rest van de torren, voor je iets vervangt kun je alles weer checken want het blijft vaak niet bij die ene transistor.

Wat de eerste versterker betreft zet ik al mijn pijlen eigenlijk op een lekke 400uF maar ook de hoogohmige weerstanden zijn een goede kandidaat om te checken. Zeker de eerste twee torren moet je zeker van zijn anders zal de hele zooi niet werken. Transistor versterkers zijn anders dan een buizenbak, een klein foutje in de eerste tor wordt een ramp aan het einde. Het resultaat is meestal een lawine van stervende componenten en dat in een flits.

Ruikt wel goed, dat dan weer wel.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 18 september 2011 om 18:21
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Dan vrees ik voor de rest van de torren, voor je iets vervangt kun je alles weer checken want het blijft vaak niet bij die ene transistor.

Wat de eerste versterker betreft zet ik al mijn pijlen eigenlijk op een lekke 400uF maar ook de hoogohmige weerstanden zijn een goede kandidaat om te checken. Zeker de eerste twee torren moet je zeker van zijn anders zal de hele zooi niet werken.
    Ik heb alle transistoren grondig nagemeten en ze hebben allen (buiten C) nog de juiste eigenschappen. De 400µF is niet lek, en ook de andere elco's zijn nog in orde. De hoogohmige weerstanden zijn ook nog vrij oke, buiten de 4,7K aan de basis van C, die is 5,3K geworden. dat wordt vervangen dus. Zou deze het probleem (mee) kunnen veroorzaken?

Dat zou het verschil in ruststroom kunnen verklaren. Als de weerstanden zo onnauwkeurig zijn is het misschien verstandig de rest ook te checken.
    Heb alle andere weerstanden gecheckt. De meesten zijn nét binnen de bovenste marge, maar er is dus een 4,7 K die 5,3 K meet.
    De weerstandjes in de emitterlijn van tor A ga ik allemaal vervangen, deze liggen allemaal vrij ver van de juiste waarde af. Gezien het belang voor de ruststroom en de prijs van een weerstandje kan ik er niet veel mis mee doen.

En nog maar eens bedankt voor de hulp, zonder jou had ik hem al lang in de vuilnisbak kunnen kieperen
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

..... de 4,7K aan de basis van C, die is 5,3K geworden. dat wordt vervangen dus. Zou deze het probleem (mee) kunnen veroorzaken?
    Ik denk het niet, maar zeg nooit nooit. Je kan hem makkelijk even voor een goede wisselen dan ben je zeker.

Als je helemaal klaar ben werkt hij natuurlijk nog steeds niet . Wat je dan zou kunnen doen is de volgende punten meten.

X - b
    knooppunt R2k2 - R180 - 400uF
    A - e,b en c
    knooppunt R2k7 - 10uF
    knooppunt 10uF - R0.51
    B - e,b en c

Ik hoop dat je uit mijn wartaal komt
    Laatst gewijzigd door cluseau; 19 september 2011 om 08:23
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers