Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 194

Hybrid View

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    Oke, metingen gedaan, en ja hoor, de versterker loopt nu veel normaler.
    Maar helemaal niet goed, de onderste helft van de eindtrap werkt helemaal niet. Toch is de toestand waar je nu mee te maken hebt een begin naar het werkelijke foutzoeken.

We gaan even beredeneren:
    Als de basis van D zal zakken gaat D geleiden waardoor de basis van Y hoger wordt en deze stroom gaat trekken. Daar moeten we dus naartoe werken.

Goed, de basis van D omlaag kan alleen veroorzaakt worden als B gaat geleiden en die doet dat alleen als zijn basis hoger wordt. Dit hoger worden van De basis van B komt weer door het in geleiding gaan van A.

Nu draaid alles om A ervanuit gaande dat je B hebt gechecked, van het juiste type is en deze er goed inzit. Dit wil zelfs bij ervaren techs nog wel eens gebeuren.....(oops).

Hoe krijgen we A in geleiding?

De basis ligt via R-onbekend op massa potentiaal. A wordt dus gestuurd op de emitter voorzover het de DC instelling betreft. Om een positief gaande spanning op de collector te krijgen moet de emitter hoger worden dan het basis potentiaal. Deze emitterspanning komt van de basis van X hoe vreemd ik dat ook vind. Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat de 400uF volledig is kortgesloten of de 10Uf van de AC tegenkoppeling. Deze gaat naat het knoopunt 0.5 Ohm <> speaker. Op dat knooppunt staat 0V= dus die elko mag ook niet zijn kortgesloten.

Check ook goed alle weerstanden in dat gebied, je kan logisch nadenken en weet nu wat de bedoeling is.

Succes.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Oke weer een dagje verder.
    Bij het meten van de eindtap wilde ik nog eens de spanning tussen basis en emitter van Y meten. Maar het meetpennetje dat op de emitterstond kwam iets te dicht bij de collector en er sprong een vonkje over. Resultaat: tor C stuk, en de weerstand van 82 Ohm aan de basis daarvan. Niets onoverkomelijk maarja.

Ik heb de andere eindtrappen dan maar getest, en die blijken wel vrij goed te werken. Van in het begin is de ruststroom door X ongeveer 50 mA, en stijgt daarna naar 70 mA. De negatieve kant, tor Y, begint zeer laag maar stijgt na een minuutje of vijf tot 40mA. De centerspanning is op beide versterkers 0,4-0,5V.
    Iets zegt me dat de ruststromen gelijk moeten zijn, en dat zijn ze niet dus er is nog werk aan de winkel. één ding is me reeds opgevallen: De 2,2K weerstand boven tor A van de tweeteramp meet 2,7K, buiten de marge van 10%, dus deze moet ik vervangen. Deze van de (werkende) wooferamp meet 2,4K, net binnen de 10% marge. Moet ik deze ook vervangen? En zou deze misschien het verschil in ruststroom kunnen verklaren?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Dat zou het verschil in ruststroom kunnen verklaren. Als de weerstanden zo onnauwkeurig zijn is het misschien verstandig de rest ook te checken. De ruststroom kan idd even aan de haal gaan maar moet zich uiteindelijk redelijk stabiliseren. Als de eindtorren snel opwarmen zal het even duren voor deze temperatuur bij de sensor aankomt. Dit is de traagheid van het koellichaam en de trage reactie van de sensor. Lijkt me wel normaal.

.....en de weerstand van 82 Ohm aan de basis daarvan.....
    Dan vrees ik voor de rest van de torren, voor je iets vervangt kun je alles weer checken want het blijft vaak niet bij die ene transistor.

Wat de eerste versterker betreft zet ik al mijn pijlen eigenlijk op een lekke 400uF maar ook de hoogohmige weerstanden zijn een goede kandidaat om te checken. Zeker de eerste twee torren moet je zeker van zijn anders zal de hele zooi niet werken. Transistor versterkers zijn anders dan een buizenbak, een klein foutje in de eerste tor wordt een ramp aan het einde. Het resultaat is meestal een lawine van stervende componenten en dat in een flits.

Ruikt wel goed, dat dan weer wel.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 18 september 2011 om 18:21
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dan vrees ik voor de rest van de torren, voor je iets vervangt kun je alles weer checken want het blijft vaak niet bij die ene transistor.

Wat de eerste versterker betreft zet ik al mijn pijlen eigenlijk op een lekke 400uF maar ook de hoogohmige weerstanden zijn een goede kandidaat om te checken. Zeker de eerste twee torren moet je zeker van zijn anders zal de hele zooi niet werken.
    Ik heb alle transistoren grondig nagemeten en ze hebben allen (buiten C) nog de juiste eigenschappen. De 400µF is niet lek, en ook de andere elco's zijn nog in orde. De hoogohmige weerstanden zijn ook nog vrij oke, buiten de 4,7K aan de basis van C, die is 5,3K geworden. dat wordt vervangen dus. Zou deze het probleem (mee) kunnen veroorzaken?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dat zou het verschil in ruststroom kunnen verklaren. Als de weerstanden zo onnauwkeurig zijn is het misschien verstandig de rest ook te checken.
    Heb alle andere weerstanden gecheckt. De meesten zijn nét binnen de bovenste marge, maar er is dus een 4,7 K die 5,3 K meet.
    De weerstandjes in de emitterlijn van tor A ga ik allemaal vervangen, deze liggen allemaal vrij ver van de juiste waarde af. Gezien het belang voor de ruststroom en de prijs van een weerstandje kan ik er niet veel mis mee doen.

En nog maar eens bedankt voor de hulp, zonder jou had ik hem al lang in de vuilnisbak kunnen kieperen
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

..... de 4,7K aan de basis van C, die is 5,3K geworden. dat wordt vervangen dus. Zou deze het probleem (mee) kunnen veroorzaken?
    Ik denk het niet, maar zeg nooit nooit. Je kan hem makkelijk even voor een goede wisselen dan ben je zeker.

Als je helemaal klaar ben werkt hij natuurlijk nog steeds niet . Wat je dan zou kunnen doen is de volgende punten meten.

X - b
    knooppunt R2k2 - R180 - 400uF
    A - e,b en c
    knooppunt R2k7 - 10uF
    knooppunt 10uF - R0.51
    B - e,b en c

Ik hoop dat je uit mijn wartaal komt
    Laatst gewijzigd door cluseau; 19 september 2011 om 08:23
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Op dit moment zijn de weerstand in de wooferversterker met nieuwe torren vervangen, hij werkt al heel wat beter.
    Na even opwarmen kom ik tot deze resultaten:
    Tweeterversterker:
    Ruststroom X: 75 mA
    Ruststroom Y: 36 mA
    Centerspanning: 0,516 V

Wooferversterker met nieuwe torren:
    Ruststroom X: 75 mA
    Ruststroom Y: 44 mA
    Center: 0,368 V

Originele Wooferversterker:
    Ruststroom X: 66,6 mA
    Ruststroom Y: 32 mA
    Center: 0,418 V.

De weerstanden in de eerste en laatste ga ik vandaag vervangen, eens kijken of dat effect heeft op deze resultaten.

Ik heb bij het meten een paar dagen geleden blijkbaar één weerstandje overgeslagen: De 18K aan de basis van B. En net die is bij alle trappen heel erg verlopen, maar ik heb er nog geen vervangstuk voor, dat is iets voor einde deze week of begin volgende week. Misschien dat die het verschil nog verklaart tussen de ruststromen. Ik ga dan ineens ook de 400µF en 10µF cap vervangen, dat kost nu niet veel en wie weet helpt dat ook wat, zoals jij dacht.

Het gaat in ieder geval al de goede richting uit.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

De 18K aan de basis van B. En net die is bij alle trappen heel erg verlopen, maar ik heb er nog geen vervangstuk voor, dat is iets voor einde deze week of begin volgende week. Misschien dat die het verschil nog verklaart tussen de ruststromen.
    Als de 18k afwijkt neem ik aan dat hij in waarde is toegenomen, ik heb tenminste nog nooit meegemaakt dat ze lager worden. Dit betekend een lagere centerspanning en dat is niet wat jij ervaart, integendeel. De Xstroom zal dan ook groter worden en de Ystroom kleiner, tegengesteld aan jouw waarneming. Hieruit kun je de conclusie trekken dat je het niet in die 18k hoeft te zoeken.

Hoe zit het met R-onbekend, als deze namelijk naar boven afwijkt zijn jouw waarnemingen ineens wel duidelijk. Een hogere waarde van R-onbekend zal een lagere basisstroom in A tot gevolg hebben. Hetzelfde voor de collectorstroom. De spanning op B zal dalen en de in tegenfase zijnde collector van B zal stijgen. De eindtrap gaat als het ware uit het midden hangen waarbij het bovenste deel meer stroom gaat trekken dan het onderste deel. Gevolg ongelijke stromen in de eindtorren en daardoor positieve spanning op je centerpunt. Precies wat jij constateerd.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 22 september 2011 om 23:03
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten