Oke, bedankt voor de informatie alvast. hier de juiste link naar het soldeerstation.
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=588415
Oke, bedankt voor de informatie alvast. hier de juiste link naar het soldeerstation.
http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=588415
Als je er niet dagelijks mee hoeft te werken kun je een gokje wagen voor die prijs. Een weller kost toch wel een beetje meer.
Wat heb ik toch een pech met dit ding. ben ik de knoppen aan het wegsnijden om aan de printplaat te kunnen, snij ik een stuk in mijn vinger. Het lijkt wel of dit ding niet gerepareerd wil worden. Ik ga toch door tot ie terug blaast zoals vroeger
EDIT: Ha, toch ietwat geluk: de soldeerbout is vandaag in promotiehij is dus besteld.
Terug even naar deze foto:
Ik kreeg steeds heel vreemde waarden bij het meten van de transistor met blauwe punt. Na heel dichtbij gekeken te hebben blijkt er toch een type op te staan, het is een BF245: een FET! hoe moet ik deze nu doormeten, en wat komt overeen met de basis, collector etc?
EDIT: heb wat opgezocht en ben er nu wel uit hoe een FET aangesloten wordt. Heb dus het schema afgemaakt. Dit is het schema van het effectje voor de woofers, dus het doet eigenlijk niets terzake want ik denk niet dat het kapot is. Ik post het hier toch zodat eventuele googelaars er gebruik van kunnen maken.
Verder is het soldeerstation aangekomen, zo kan ik morgen verder gaan met meten op de eindtrappen.
![]()
Ik heb nog enkele keren het printbord van de eindtrap bekeken en gemeten, en ik heb enkele extra dingen ontdekt. De regelaar bestaat bijvoorbeeld uit 2 (in doorlaatrichting) geschakelde diodes van het type 1N3754, op de koelplaat gemonteerd. Verder staan er blijkbaar nog diodes in de sperrichting tussen collector en emitter van de eindtorren. dit heb ik in het schema veranderd:
http://i56.tinypic.com/2ebhnd0.png
Maar nu belangrijker: in de voortrap is iets helemaal mis. Op de meeste pinnen van de TBA231 staat een 10-tal volt, op enkele 0V. Onder meer op de input + staat 8 volt, op input - staat 0 volt. Een veel te groot verschil dus. Frituurt deze spanning mijn opamp, of is er nog hoop dat deze oke is?
Verder ga ik nu de transistoren doormeten. In de tweeteramp lijken alle torren oke (in tegenstelling tot wat ik eerder gezegd heb).
Ik bedoelde eigenlijk of de TBA231 dit aankan, want als ik een vervanger moet zoeken kan dat wel eens lastig worden.
Ik ben nu volop bezig met de eindtrappen. Het lijkt er op dat er een probleem is met de 40594 maar ik moet ze eerst nog lossolderen om dat te bevestigen. Alle eindtorren lijken een nogal lage drempelspanning te hebben van +-0,45 volt gemeten op diodestand. Is dit normaal of wijst dit op een probleem?
Voorwaarde is wel dat je open meet, dus geen andere rommel parallel. Als je open meet lijkt .45 me niet oke. Kan aan je meter liggen maar ik heb het nog nooit meegemaakt. Je kan even vergelijken met een ander bekend component. Pak daarvoor maar een gewone 1n4007 of zo iets. Die moet toch echt rond de 0.6 aangeven. Wat ook nog kan is dat de overgang die je meet gewoon lek is. In dat geval is het einde verhaal van betreffende tor. Meet maar eens op de gewone ohmstand de weerstand in beide richtingen, zou in de meg ohms moeten liggen.
Ik ga morgen de eindtorren ook eens lossolderen, want nu staan er inderdaad andere dingen parallel, maar deze zouden geen stroom mogen doorlaten. Dus het is OF de eindtorren stuk OF de andere rommel parallel stuk. Slechte multimeter geloof ik niet echt in, de 2N3055's geven respectievelijk 0,57 en 0,60 volt als drempelspanning.
Mochten de eindtorren kapot zijn, kan ik (vrij goedkoop) aan 2N3235's geraken, goede vervangers lijkt me?
Torren eruit gehaald. Eindtorren geven elk een weerstand van 6K in de van basis naar collector en emitter in doorlaatzin. Dit zonder rommel parallel. Drempelspanning is 0,5V.
Alle andere transistoren geven drempelspanning +-0,7V, en weerstand van basis naar emitter of collector in doorlaatzin van ongeveer 10K.
Zijn de eindtorren stuk?
Favorieten/bladwijzers