Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 20 EersteEerste ... 4567816 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 194
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht

De waarden van de laatste 2 amps lijken mij echt wel niet correct, maar het verontrust me ook dat er zo'n grote ingangsspanning staat. De torren zijn daar helemaal niet voor gemaakt, dus vraag ik me af: kan ik niet beter verder testen met de inputs van de versterkers losgekoppeld? en kan ik dit doen zonder verdere schade aan te richten?

En in ieder geval lijkt me voor de eindversterkers al iets serieus mis te zijn.
    Conclusie lijkt me juist. Koppel de eindversterkers allemaal maar los. De DC op de ingang zou overigens geen effect mogen hebben omdat de ingang capacitief gekoppeld is. Meet dus ff die ingangs elko's op lek.

De eindtrapjes zijn zelfregelend wat wil zeggen dat als de centerscpanning niet klopt de schakeling dit zal tegenwerken. Waarschijnlijk meet je daarom een grotere stroom in "Y" omdat de versterker probeert de centerspanning naar beneden te krijgen wat hem aardig lukt. Nu de oorzaak zoeken.

Check heel zorgvuldig de torren "A" en "B" en de cap van 10uF in de tegenkoppeling.

Verder zit er een elko van 10uF boven "onbekend". Daaraan zit een weerstand van 2k2. deze weerstand gaat naar de basis van "X". Ik denk dat dat niet goed is, waarschijnlijk gaat dat ergens naar de +40. Deze elko mag geen lek vertonen anders raakt de centerinstelling van slag.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Zo, inmiddels buikje vol gegeten, kan ik beter nadenken. Je verhaal nog eens nalezend kom ik toch tot een andere conclusie. De stroom door Y is veel groter dan die door X, dat is wel duidelijk. Dit komt niet door een afwijking in de centerspanning omdat deze al negatief is (-2.5V) De onderste transistor trekt de centerspanning dus naar min zonder dat daar een afwijking in zit. Waarschijnlijk moet je het zoeken in een defect component in de ingang. Mogelijk transistor A lek of een verlopen hoogohmige weerstand in de buurt van transistor A. Even een paar dingen checken:

Wat is de basisspanning van transistor A?
    Wat is de waarde van de weerstand (180) aan de emitter van tr A?
    Meet even de spanningen aan weerszijden van de 4 weerstanden 180, 180k, 2k2 en 2k7. Allen aan de emitter van tr A

Hopelijk levert dat iets op.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ik heb terug wat gemeten, en ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat er iets mis is aan de eindversterker zelf, en niet (alleen) daarvoor, zoals ik gedacht had.
    Ik had de ingang en signal ground afgekoppeld. Ik zette de elkatone op, er gebeurde niets onrustwekkends dus ging ik door met meten. Na een minuutje ofzo, begon ik iets verbrands te ruiken en zette ik hem meteen af. Bleek dat de weerstanden van 10 Ohm, die dus ingeschakeld staat als de woofers niet zijn aangesloten, heet waren, net als de seriegeschakelde 0,51 ohm.
    De andere weerstanden van 0,51 ohm, de emitterweerstanden dus, waren NIET warm. Er leek mij voor de rest ook niets excessief warm te zijn op de print.
    Nu kan die 10 Ohm weerstand wel wat vermogen aan dus moet er een grote stroom zijn gaan lopen, maar volgens mij niet door de eindtorren, want die waren niet warm.
    Dit gebeurde bij BEIDE wooferversterkers, maar niet bij de versterker van de tweeter (die ik ook had afgekoppeld van input en signal ground).
    De tweeterversterker heeft eigenlijk ook zo'n 10 Ohm weerstand parallel aan de speaker die je kan inschakelen om de speaker uit te schakelen (die is erin gezet door een vorige eigenaar). Deze weerstand stond over de versterker geschakeld, dus eigenlijk was de beginsituatie in alle drie de versterkers gelijk, maar toch zijn het enkel de wooferamps die het probleem hadden.
    Overigens zijn de heet geworden weerstanden niet stuk en de behuizing is ook niet beschadigd, dus ik denk dat ik net op tijd gehandeld heb.

Ik heb nu de voedingslijnen van de wooferversterkers afgekoppeld, nu is er geen probleem meer als ik de ganse bak aanzet.

Over de metingen dan: Die cap met de 2,2K weerstand aan de signal ground, loopt toch wel zeker naar de basis van X (en de emitter van C). De cap is wel 400µF en niet 10µF zoals ik op het schema geschreven heb.

De metingen van de weerstanden aan de emitter van A lijken me correct. Ik kan de 180K weerstand wel niet echt meten, omdat ik hem er nog niet uit gehaald heb. 0 is hij in ieder geval niet geworden.

Blijft tor A. Deze heb ik nog niet gemeten, dat ga ik nu eens doen.

PS: de wisselspanning op de input is verdwenen... ik heb geen idee of ik nu verkeerd gemeten heb of ik waanvoorstellingen krijg. Maar nu meet ik geen wisselspanning meer op de input, ... tenzij deze uit de versterker zelf kwam (ik heb de input losgekoppeld en dan gemeten). De DC is er wel nog, maar die werd toch tegengehouden door de cap.

Hierbij nog eens het schema, maar nu met die 400µF cap gecorrigeerd.
    http://i54.tinypic.com/2wqspbk.png

EDIT: ben nog vergeten te vermelden: ik test hem op een ongeaard stopcontact, ik bescherm mezelf wel met handschoenen en voor de rest pas ik ook goed op, maar kan het zijn dat het gebrek aan aarding zo'n probleem veroorzaakt?
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 7 september 2011 om 21:21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Zou je de spanning willen meten over de 10 ohm, ben benieuwd of deze pos of neg is. Dat de 0.5 weerstanden niet heet worden komt door hun lage waarde, er wordt nauwelijk vermogen in ontwikkeld tov de 10 ohm welke 20x zo groot is. Mogelijk staat een van de eindtorren volledig in geleiding
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

De wet van Murphy slaat weer toe... Mijn soldeerbout heeft het loodje gelegd. Dat wordt op zijn minst wachten tot morgen.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Dat wordt op zijn minst wachten tot morgen.
    Geduld is een schone zaak

Nog even terug naar het afkoppelen. Het zou niet zo mogen zijn dat het afkoppelen van de ingang gevolgen heeft, zeker niet zulke heftige gevolgen. Hier klopt iets niet. Ik neem aan dat je alleen de ingang hebt losgemaakt, dwz alleen de ingangscap los. Als je de massaleiding ook los maakt zou het kunnen dat je de gnd (knooppunt R onbekend en 10uF) van tr A laat zweven.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ai, ik heb de ground ook losgemaakt... Achja, het kwaad is al geschied.
    Er is op zijn minst één tor kapot in alle drie de versterkers.
    Ik kan echter niet kijken welke, want ik heb de soldeerbout nog niet en kan ze dus niet lossolderen.
    Ik ga nu wat geduldiger te werk gaan en eerst de schade opmeten (als ik een soldeerbout heb). Ik ga ook schema's tekenen van o.m. de preamp. Hopelijk is er hier niet te veel aan stuk.

Mocht er iets onherstelbaar zijn, kan ik me altijd nog sussen met het idee dat ik er dan gewoon een velleman versterker en voorversterker kan inzetten, en een crossovertje, gezien de voeding nog oke is.

PS: R onbekend zou 22K zijn, volgens mijn nieuwe multimeter.
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

.........kan ik me altijd nog sussen met het idee dat ik er dan gewoon een velleman versterker en voorversterker kan inzetten,
    Ik doe maar alsof ik dit niet gelezen heb

Wat de gnd los betreft, dit hoeft niet direct onherstelbare schade aan te richten. Tis toch van de gekke dat een losse signaal kabel de amp vernield. De gnd zou ook via een andere weg gegarandeerd moeten zijn. Kijk ff naar het printje. Mooi dat de weerstand nu bekend is.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ik denk dat ik mijn soldeerbout bij conrad ga kopen. Ik wil nu echter wel iets beters als de rommel van de gamma die ik vroeger had, ik vroeg me af of dit soldeerstation oke is? Hij krijgt in ieder geval goede reviews: http://www1.conrad.be/scripts/wgate/...ge_to_display=

Of ben ik beter met een gewone soldeerbout van Weller voor dezelfde prijs?

Ben nu rustig schema's aan het tekenen. Er zijn echter wat componenten die ik niet kan thuisbrengen. Onder meer de veelkleurige bolletjes (caps?, zo ja, waar kan ik de waarde vinden), het doorzichtige buisje waarop "2800 MIAL" staat en de zwarte tor met blauwe stip. Het is een germaniumtor, want hij heeft doorslagspanning 0,2 V; maar ik weet niet of hij NPN of PNP is.
    En dan nog op de 2de foto, dat zwarte buisachtige geval dat met die signal ground en input geconnecteerd is, maar voor de rest met niets anders.

In het gaatje.

Senior Member

Standaard

De link naar je nieuwe liefde is dood. De bolletjes zijn parelcondensatoren. De zilverkleurige is ook condensator waarschijnlijk de waarde in pF. De tor Germanium? Twijfel ik over. Nog nooit een germaniumtor in plastic behuizing gezien, maar zeg nooit nooit. NPN of PNP kun je meten. buisachtig geval is niet goed te zien, lijkt wel een ultrasone microfoon.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten