Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 20 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 194
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    EDIT:
    Nog wat gemeten, en wat blijkt nu... Nu is het de niet-werkende amp die 1 Volt over zijn 10 Ohm emitterweerstand krijgt, maw 100 mA ruststroom, maar dat zal wel een afronding zijn.
    Dit gaat niet goed, de enige weerstanden waar je op zou moeten meten zitten midden op het bord tussen de drivertjes en zijn 10 Watters van 0.51 Ohm. Daar zou je een spanning moeten meten. Als je meter niet zeer nauwkeurig is kun je wel stoppen en eerst een andere meter scoren.

Wat de 10 Ohm weerstanden daar doen weet ik niet maar hebben waarschijnlijk niets te maken met jouw doel, je kan daar geen ruststroom uit afleiden. Je kan misschien volgen waar de 0.5 ohm weerstanden naartoe gaan. Ze kunnen namelijk ook in de collectorlijn zitten, dat ligt aan de opbouw van de schakeling maar maakt niet uit voor de meting. Het enige wat we moeten weten is of er een nette ruststroom loopt.

Is het misschien mogelijk dat je een van de bordjes omkeerd en het schema uittekend? Dit is echt raden zo op afstand.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit gaat niet goed, de enige weerstanden waar je op zou moeten meten zitten midden op het bord tussen de drivertjes en zijn 10 Watters van 0.51 Ohm. Daar zou je een spanning moeten meten. Als je meter niet zeer nauwkeurig is kun je wel stoppen en eerst een andere meter scoren.

Wat de 10 Ohm weerstanden daar doen weet ik niet maar hebben waarschijnlijk niets te maken met jouw doel, je kan daar geen ruststroom uit afleiden. Je kan misschien volgen waar de 0.5 ohm weerstanden naartoe gaan. Ze kunnen namelijk ook in de collectorlijn zitten, dat ligt aan de opbouw van de schakeling maar maakt niet uit voor de meting. Het enige wat we moeten weten is of er een nette ruststroom loopt.

Is het misschien mogelijk dat je een van de bordjes omkeerd en het schema uittekend? Dit is echt raden zo op afstand.
    Oke, maar ik dacht dat die weerstanden toch echt aan de emitterkant zaten, ik zou me kunnen vergissen.
    Spijtig genoeg moet ik vanaf morgen weer naar school dus zal het wat langer duren eer ik testjes kan uitvoeren. Ik ga misschien ook eens het schema tekenen, maar ik heb dat nog nooit gedaan dus ik ga dat eens proberen als ik genoeg tijd heb. en eerst leen ik een goede multimeter van iemand.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Oke, maar ik dacht dat die weerstanden toch echt aan de emitterkant zaten, ik zou me kunnen vergissen.
    Emmiterkant is zelfs aannemelijker, ik heb hier alleen een vergelijkbaar elkatone schema waarbij ze in de collector zitten. Maar maakt eigenlijk niets uit, het gaat erom dat je de stroom kan meten in het torren paar.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Oke, ik heb al een deel van het schema gemaakt, maar ik ben nog op een frappante fout van de vorige modificateur gestoten:
    De oudste en volgens mij originele jack-output voor de ene woofer is zo gewired, dat wanneer er geen speaker is aangesloten, er een weerstand van 10 Ohm over de versterker komt te staan. Wanneer er een speaker wordt aangesloten, wordt deze verbinding verbroken en komt alle stroom door de speaker.
    De andere jackuitgang is nieuwer, en deze is anders gewired. Wanneer er geen speaker is aangesloten, staat er geen last over de versterker. Maar, wanneer een speaker wordt aangesloten, komt de weerstand van 10 Ohm PARALLEL met de woofer over de versterker te staan, en dat lijkt me niet juist.
    Gelukkig heb ik hier nog een jackplug liggen om deze aan te sluiten.
    Overigens, de nieuwe jackoutput is aangesloten over de versterker die stuk is gegaan, zou dat misschien kunnen omdat de impedantie van de speaker+weerstand te laag was, en deze daardoor te veel stroom had getrokken?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Overigens, de nieuwe jackoutput is aangesloten over de versterker die stuk is gegaan, zou dat misschien kunnen omdat de impedantie van de speaker+weerstand te laag was, en deze daardoor te veel stroom had getrokken?
    Dat is nog maar de vraag. Wat zit er voor speaker op aangesloten? Als er een 4 ohm op aangesloten is zal 10 ohm parallel 2,8 ohm opleveren. Wel erg laag hoor. Bij een 8 ohm wordt het 4.4 ohm. Of dat de oorzaak is ???? Een overbelaste eindtrap kost meestal het leven van de eindtorren of voeding. De drivers worden door een te lage belasting niet lastig gevallen maar slechts in de val meegesleurd door de stervende eindtorren .
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Haha, het heeft me wat moeite gekost maar... ik denk dat ik het schema heb. Ik ken zelf niet zo veel van versterkers dus ik zie niet in een oogopslag of er iets fout zit, maar als jij denkt dat er iets mis is, zeg het dan dan kijk ik dat nog eens na. Het zou namelijk best wel eens kunnen dat ik de kleur van een weerstandje niet goed gezien heb of toevallig een verbindingkje vergeten ben.

Maar goed, dit is hij dus, de caps zijn in Farad, de weerstandjes natuurlijk in ohm

Er zijn enkele problemen: tussen de signal input en de signal ground zit een elementje waar ik "ONBEKEND" bijgeschreven heb. Het heeft de grootte van een weerstandje, en zit in een rood plastiekje waar "K10% 3C69 MAT" opgeschreven is. Ik vermoed een grote weerstand vanwege die "K10%" en het feit dat mijn multimeter de weerstand niet kan meten (gaat maar tot 20K), maar het zou iets anders kunnen zijn. Op het internet vind ik er niets over. Ook zit er een elementje dat ik niet kan bekijken op het koelblok. Daar heb ik "REGELAAR?" bijgeschreven, omdat het wel eens een NTC of PTC kan zijn zoals jij gezegd had. Dat zit dus op het koelblok vlak bij de vermogentransistoren, in een metalen lipje. Ik kan ze niet uit dat metalen lipje halen, dus kan ik niet bekijken wat er op staat.

De 3 versterkers, ook die voor de tweeter zijn identiek, met als verschil dat de tweeterversterker die schakelbare 10 Ohm weerstand parallel met de speaker niet heeft (logisch, je kan de tweeter ook niet uitschakelen), en dat de gerepareerde versterker een BC141-16 en een BC461 heeft i.p.v. de 40594 en 40595.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 3 september 2011 om 21:28
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Ook zit er een elementje dat ik niet kan bekijken op het koelblok.
    Dat is idd een NTC. Daarvan daalt de weerstandwaarde als hij warm wordt en "knijpt" de versterker dicht. De ruststroom neemt dan af.

De 40595 zit omgedraaid. Zo kan het niet werken. De emitter en collector zitten omgewisseld.

Er klopt iets niet bij de onderste 0.51 weerstand, die positie is niet logisch. Kun je dat nog even verifieren? Zit die weerstand niet aan de emitterzijde?

De schakeling rond de 40406 in het begin klopt ook niet. Tis nu laat maar check dat morgen nog eens. Er zit daar echt iets fout. Valt ook niet mee om zoiets uit te tekenen, verder netjes schema hoor!
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Ik heb nog eens gekeken en de 40595 zit inderdaad omgekeerd. Bij de 40406 kan ik echter geen fout ontdekken... Het printbordje zit daar ook erg rommelig in elkaar. Ik ga het nog eens een paar keer herbekijken, maar ik zal nu al dit schema posten. Ik heb de layout een beetje veranderd maar het komt grotendeels op hetzelfde neer.

Wat wel kan natuurlijk is dat er voor dit circuit nog wat aan het signaal gebeurt, maar dat is dan niet op deze print.

edit: ik heb nog één verschil gevonden tussen de versterker voor de tweeter en die voor de woofers: het weerstandje van 2,2K Ohm dat de emitter van de 40406 door het 10µF capje verbindt met de 0V lijn, vlak voor de laatste 0,51 Ohm weerstand, geldt alleen voor de tweeter. Bij de woofers is dat weerstandje 2,7K Ohm.

Overigens is de preamp op basis van een dubbele opamp, namelijk en TBA231. Die opamp zit ook in de toonregeling. Misschien dat dat je iets meer kan vertellen.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 4 september 2011 om 17:40
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Overigens is de preamp op basis van een dubbele opamp, namelijk en TBA231. Die opamp zit ook in de toonregeling. Misschien dat dat je iets meer kan vertellen.
    De preamp mag zelfs uit een EF86 bestaan, maakt niets uit. De eindtrap printjes kunnen volledig zelstandig opereren en zijn dus ook zo te testen.

Ik heb me nog niet echt in het schema kunnen verdiepen maar zie wel dat de onderste 0.51 Ohm weerstand niet goed zit, zoals hij getekend is heeft hij niet veel effect.

EDIT:
    De 40595 heet aan de emmiterzijde twee verbindingen. Ik denk dat de verbinding naar de 0.51 ohm juist is.

Voor de communicatie is het wel handig als je de transistoren een nummer geeft want er zal nu toch gemeten moeten worden. Behalve de twee lijnen rond de 0.51 lijkt de schakeling volgens dit schema te kunnen werken.

Heb je toch ook nog een fatsoenlijke meter nodig want eentje die tot 20k meet is niet geschikt voor dit werk.
    /EDIT

EDIT2
    Om te beginnen ben ik benieuwd naar de spanning over de serie gechakelde 0.51. Je meet dus tussen de emitter van de bovenste en de collector van de onderste eindtor. Ik verwacht daar tussen de 50mV en 100mV en dat is dan gelijk bias.

Heb je die niet dan ga je de spanning meten tussen de basis van de drivers. Deze spanning zal gelijk zijn aan de spanning over de weerstanden plus ongeveer 1,4V.

Ook is de center spanning van groot belang. Deze meet je tussen de 0.51 weerstanden en de 0V.

Als deze gegevens bekend zijn gaan we verder.
    /EDIT2
    Laatst gewijzigd door cluseau; 4 september 2011 om 22:42
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Natuurlijk staat die 0,51 Volt verkeerd aangesloten, je hebt gelijk Hier even het verbeterde schema, en direct ook de letters bij de transistoren gezet:

Oke, een paar daagjes verder en met een nieuwe multimeter heb ik me aan het meten gezet.

Tweeterversterker:
    stroom door de 0,51 Ohm van X: 78 mA
    stroom door de 0,51 Ohm van Y 44 mA
    Centerspanning: 508mV
    ingangssignaal: 0,1VDC, 0,0VAC

Gerepareerde wooferversterker:
    stroom door de 0,51 Ohm van X: 10mA
    stroom door de 0,51 Ohm van Y: 136mA!
    centerspanning: -1,3 V
    ingangssignaal: 7VDC, 14,5VAC!

Originele wooferversterker:
    stroom door de 0,51 Ohm van X: 16mA
    stroom door de 0,51 Ohm van Y: 250mA!
    centerspanning: -2,5 V
    ingangssignaal: 7VDC, 14,5VAC!

De waarden van de laatste 2 amps lijken mij echt wel niet correct, maar het verontrust me ook dat er zo'n grote ingangsspanning staat. De torren zijn daar helemaal niet voor gemaakt, dus vraag ik me af: kan ik niet beter verder testen met de inputs van de versterkers losgekoppeld? en kan ik dit doen zonder verdere schade aan te richten?

En in ieder geval lijkt me voor de eindversterkers al iets serieus mis te zijn.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 7 september 2011 om 15:48
    In het gaatje.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten