Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 5 van 9 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 41 t/m 50 van 85

Discussie: Flying V

Standaard

Hierna heb ik de hals afgerond:

Ik heb hier mijn oscillerende cilinder schuurmachine voor gebruikt. De hals heeft exact hetzelfde profiel als mijn Gibson SG (redelijk C-vormig).

De ruw afgewerkte hiel

De hals los in de body:

Hierna heb ik de gaten voor de stemmechanieken, potmeters en schakelaar en de jack geboord. De jack is zoals bij een Strat, maar dan in de zijkant van de body (binnenkant van de rechts punt). Ook heb de rand van de body (achterkant uiteraard) afgerond.

En dan werden de hals en body verlijmd:

(Hier kan je de gaten + de stemmechanieken zien)

Tot zover de gitaar, volgende stappen zijn het uitlijnen van de brug en boren van de gaten ervan (inclusief de stringthrougs). Hierna kan het lak-proces beginnen.

Daniel

Senior Member

Standaard

Ziet er zeer goed uit. Toch wel erg gaaf zo een flying V. Mooi hoor.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

Hij wordt wel erg gaaf zeg!

Senior Member

Music

+1
    Heel mooi gemaakt,

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes Charlotte

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thiez Bekijk bericht
    Ziet er zeer goed uit. Toch wel erg gaaf zo een flying V. Mooi hoor.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sebashoning Bekijk bericht
    Hij wordt wel erg gaaf zeg!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door charlotte Bekijk bericht
    +1
    Heel mooi gemaakt,

Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Groetjes Charlotte
    Bedankt allemaal!

Kleine update van vandaag: ik heb het afdekplaatje van de elektronica-holte gemaakt.

Ik heb het plaatje gemaakt van een plak Madagascar Palissander (van Madinter). Het zal zwart worden gebeitst om zo aan te sluiten bij de zwarte top, toets, kop en hielplaatje.

Gemakkelijk te verwijderen:

Standaard

Bedankt!

Update van vandaag: ik heb de gaten voor de brug en snaren geboord.

Ik heb ook een kanaaltje van het rechtergat van de brug naar de elektronica-ruimte geboord, voor het aarde-draadje.

Voordat ik de gaten van de brug heb geboord moest ik deze natuurlijk perfect uitlijnen om zo een ideale intonatie te bekomen.

Ik heb eerst een benen topkammetje gemaakt. Hierna heb ik een humbucker in de brug-positie gezet (een oude die ik nog had liggen, met een zeer grote output) en heb ik deze rechtstreeks aan een jack-input gesoldeerd. Hierna heb ik de brug op een stukje hout gezet en deze verschoven totdat de snaren goed uitgelijnd waren, en de intonatie ook klopte. Daarvoor diende de humbucker, zo kon ik elektronisch alles checken. Mijn gehoor is redelijk goed dus dat was eigenlijk niet nodig. Maar zo kon ik er al versterkt op spelen!

De gitaar speelt en klinkt zoals een zonnetje, woehoe! Geen dode plekken op de hals. De gitaar heeft ook een lekkere sustain. De eerste boventonen blijven lang doorklinken.

Om de brug gaten te markeren doe ik het volgende: de binnendiameter van de gaten van de brug waar de bouten in komen is exact 6mm. Hierin zet ik een houtboortje (dus met een punt, 'brad-point'-drill bit in het Engels) met een diameter van 6 mm. Een licht tikje op het boortje zorgt ervoor dat het centrum van elk gat in het hout geslagen wordt. Ideaal!

Volgende stap nu is om alles op te schuren tot pakweg 400 en dan beginnen te lakken! Ik ga nog wat experimenteren met poriënvuller eerst: de padouk heeft de neiging te 'bloeden' als er organische vloeistoffen opkomem: white spirit, aceton, maar dus ook poriënvuller op basis van olie!

Daniel

Standaard

Ondertussen ben ik begonnen met het afwerk proces. Eerst heb ik de hele gitaar perfect krasvrij geschuurd (zeeeeer belangrijk). Hierna heb ik de top met water bevochtigd: hierdoor komen de vezeltjes terug omhoog. Daarna was het tijd voor het beitsproces.

De top na het fijnschuren en nat maken

Let the fun begin!

(De kleuren in deze foto zijn het meest realistisch)

Ondertussen heb ik ook de Z-Poxy Finishing Resin gekocht (voor de Belgen hier te verkrijgen: http://www.albatros.ws/html/winkel.htm)

Ik ben een week weg, daarna hoop ik verder te gaan met het poriënvullen.

Daniel

Senior Member

Standaard

Damn wat een lekker topje zo! en de achterkant van de body had ik ook even gemist, erg netjes.
    Slim idee om dat plaatje aan te schuinen zodat hij makkelijk te verwijderen is. Zit ook strak in het gat, ik heb gemerkt dat dat toch wel lastig is om zowel het gat als het plaatje wat erin moet exact hetzelfde te krijgen...
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Standaard

NONDEDJU! Wat een mooie top! Echt prachtig afgewerkt ook. Ik krijg ook zin om zo'n flying V te bouwen als ik dit zie!

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten