Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 9 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 85

Discussie: Flying V

Senior Member

Music

Goed bezig !!!!
    ziet er goed uit,ga zo door

groetjes Charlotte

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jan jansen Bekijk bericht
    Strak werk hoor...ziet er netjes uit
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door charlotte Bekijk bericht
    Goed bezig !!!!
    ziet er goed uit,ga zo door

groetjes Charlotte
    Bedankt!

Witte binding lijkt steeds meer definitieve keuze te worden. Ik ben bang dat de body te klein wordt na toevoeging van de 5-ply binding.

Kleine update: ik heb 2 super accurate mallen gemaakt (met een digitale schuifmaat meet ik op elk punt dezelfde breedte). Deze zullen gebruikt worden voor de neck mortise en tenon.

De tenon-mal is enkele tienden van een milimeter breder. Super tight fit als gevolg!

Standaard

Vervolg

Ik heb een pakje van Madinter ontvangen, met daarin oa dit stuk ebben:

Hier ga ik trussrod-covers van maken. Deze V zal de standaard Flying V trussrod-cover krijgen met daarin het parelmoer 'ADG'-logo ingelegd.

Neck-pocket voorgeboord

En gefreesd, de pocket is niet onder een hoek uitgefreesd, de halshoek zal verwerkt worden in de tenon van de hals.

Even een tekeningetje gemaakt om te zien of de halshoek die ik ga gebruiken (~2°) goed uitkomt qua brug-hoogte:

Dat gaat dus zeer mooi lukken. 15-16 mm is de ideale hoogte om een tom-brug te installeren. Deze hoogte is gemeten vanaf de top van de gitaar tot tegen de onderkant van een liniaal die op de frets ligt.

Zo dus. Ik ga de brug studs verzinken, zoals ik in één van deze Ruokangas bouw-videos heb gezien. Deze videos zijn trouwens echt een aanrader, zeer professioneel gemonteerd en met zeer veel handige info erin verwerkt.

Na de neck-pocket uitgefreesd te hebben, heb ik de tenon uitgefreesd:

De verplichte 'kijk eens, de hals zit strak genoeg'-foto.

Standaard

De hals zit kaarsrecht in de body (de gitaar heeft wat weg van een pijl op deze wijze, lol!)

Morgen ga ik de tenon onder hoek (2°) op dikte frezen en de hals laten passen.

Senior Member

Standaard

Ziet er weer goed uit! wordt een mooi gitaartje.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Hoogte uitrekenen: Y = (X*SinA) + B

Y = hoogte brug
    A = hoek
    X = lengte snaren vanaf neckjoint tot brug (restlengte mensuur)
    B = beginhoogte van de snaren vanaf neckjoint.

De neckjoint mag dus een willekeurig punt zijn (ijkpunt waarvanaf je alles meet) ergens bij het begin van de hals.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danieldg Bekijk bericht
    Even een tekeningetje gemaakt om te zien of de halshoek die ik ga gebruiken (~2°) goed uitkomt qua brug-hoogte:

Dat gaat dus zeer mooi lukken. 15-16 mm is de ideale hoogte om een tom-brug te installeren. Deze hoogte is gemeten vanaf de top van de gitaar tot tegen de onderkant van een liniaal die op de frets ligt.

Je tekening voor het bepalen van de halshoek ziet er goed uit.

Je vergelijkt de brughoogte op je tekening met de hoogte van je brug. Let wel op dat je tekening is gebaseerd op het dikste deel van de toets (het midden dus, als gevolg van de radius) en je het vergelijkt het met de TOM-brug hoogte aan de zijkant (hoge of lage E snaar). Je TOM bridge is bol en je zou het dus met het midden van de brug moeten vergelijken.
    Daarnaast ga je uit van de liniaal lijn op de frettoppen. Terwijl het uiteindelijk gaat om de snaarhoogte. Met een action van 2 mm bij de 12e fret zou je waarschijnlijk nog zo'n 3 a 4mm hoogte moeten optellen bij de benodigde brughoogte. En het is maar de vraag of je brugzadels (die je lijkt me niet hebt meegenomen in je hoogte vergelijking) die extra hoogte kunnen leveren.

Ik zeg niet dat de halshoek van 2 graden verkeerd is, het zou best goed kunnen uitpakken, maar het is beter om een complete 1 op 1 tekening te maken van de hele hals en snaar lengte (topkam tot brug) en daarop ook de hoogte van de snaren en de brugzadels exact te tekenen. Dan weet je zeker dat het goed gaat uitpakken. En misschien blijkt dan dat je nog wel eens een graadje extra nodig zou kunnen hebben. Het zou zonde zijn als later blijkt dat je de hele brug een stukje moet gaan verzinken in de body (iets wat ik wel eens meer heb gezien op dit forum)

Verder... goed project, ziet er goed uit. Flying V 's blijven prachtige gitaren.
    Succes!!

Senior Member
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)

Die Ruokangas gast heb ik vorig jaar mei persoonlijk in Belgie ontmoet tijdends het CordeFactum Festival, en moet zeggen dat ze verdomd mooie gitaren maken.

Toevallig kon ik het nogal goed met die Emma vinden...
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

Standaard

Bedankt, Koot! Ivm de brug: de foto die ik geplaatst heb waarop ik de brug vasthoudt is idd niet helemaal juist. Maar, geen zorgen: ik heb alles uitgebreider getekend+proefopstelling gemaakt en alles komt mooi uit

De hals-body verbinding is af!

Close up van de zijkant: je kan een spleet zien tussen de body en het stuk van de hals ter hoogte van de afgebroken stukjes hout: dit wordt allemaal weggefreesd, ik had er al ruim voldoende van weggefreesd zodat het niet in de weg zou komen te zitten bij het passen van de hals. De hiel krijgt een mooi ebben kapje btw.

Hier kan je duidelijk de halshoek, die in de tenon gefreesd is, zien.

Morgen de hals verder ruw op maat brengen + achterkant op dikte. Ook ga ik de hals-headstock overgang verder afwerken zodat het bindingskanaal voor de headstock gefreesd kan worden.

Standaard

Zo, het is alweer een hele tijd geleden sinds dat ik hier iets gepost heb! Maar ik heb ondertussen wel doorgewerkt aan de gitaar.

Hier heb ik net het kanaal voor de binding van de headstock gefreesd.

Ik heb besloten toch 5-ply binding op de body te gebruiken. Het kanaal hiervoor heb ik in twee stappen gefreesd. Eerst heb ik een ondiep kanaal zo breed als de totale binding-dikte gefreesd. De dunne laagjes van de binding zijn niet hoog, daarmee. Hierna heb ik een tweede, dieper en minder breed kanaal gefreesd voor de buitenste laag van de binding (deze is dikker).

Zo komt het eruit te zien.

Hierna heb ik de binding geïnstalleerd. Ik heb elke laag apart verlijmd. De eerste laag heb ik verlijmd met secondenlijm(met een iets lagere viscositeit dan water). De andere dunne lagen heb ik allemaal met aceton verlijmd: dit smelt de ABS plastic voldoende om de lagen te lamineren. De buitenste dikke laag heb ik weer met secondenlijm verlijmd.

Het resultaat.

Hierna heb ik aan de hals gewerkt.

Ik heb de heel-cap verlijmd. Dit is het stukje dat ik van de toets heb afgezaagd om deze op de juiste lengte te brengen.

Hierna heb ik de hals in de body geplaatst en de humbuckers gefreesd.

Daarna heb ik de hals opnieuw gevlakt (was niet nodig, maar gewoon voor de zekerheid) and heb ik de toets verlijmd. Hierna heb ik de hals op de juiste breedte gebracht en heb ik de toets perfect vlak gevlakt.

Hierna heb ik de hals gefret. Ik heb eerst de fretwire tot exact dezelfde radius als de toets(12 inch) gebogen:

Ik heb de fret-caul van StewMac gebruikt om de fretten erin te persen (persen is een groot woord, duwen is beter. Als je teveel kracht moet uitoefenen moeten de slots gewoon wat breder).

Dankzij het perfect vlak schuren van de toets en de pers te gebruiken om de fretten te installeren, zullen deze bijna niet gevlakt te hoeven worden!

Zo zag de hals er op dat punt uit:

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten