Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 85

Discussie: Flying V

Standaard

Ik heb aan de toets gewerkt:

Eerst de inleg positioneren..

En het uiteindelijke resultaat:

Nu eens wat aan de hals werken.. (die op de foto's onder de toets ligt)

Standaard

prachtig!! deze volg ik zeker
    Gitaar: ESP HEX6 V, LTD KH602 Silverburst Heavy Mod, Custom, Orpheo Tone Master
    Amp: Marshall 410H + Marshall 1960B Vintage 30 cab

Standaard

Ik heb verder gewerkt aan de hals:

Ik heb eerst de toets-kant van de hals kaarsrecht gemaakt met mijn bovenfrees-vlakbank.

Daarna mijn aandacht gevestigd op de headstock:

De balk is niet dik genoeg om de headstock eruit te halen, dus voeg ik er een stuk hout aan toe. Net zoals bij de hielen van akoestisch/klassieke gitaren. Er wordt geen kracht op deze verbinding uitgeoefend, de tuner-gaten zitten in het 'originele' stuk van de headstock.

Zo komt het eruit te zien

Perfecte verbinding

Daarna heb ik met m'n lintzaag de headstock gezaagd. Hierna heb ik de headstock gevlakt met de bovenfrees+handgereedschap zoals een schraper en schuurpapier.

Deze foto komt me bekend voor :P

Om de headstock volledig te krijgen moet ik de balk verbreden.

Like this!

Standaard

En in de klemmen. Kleine tip: als je met dit type klemmen werkt, zorg er dan voor dat je er ze altijd in tegengestelde richting zet. Op deze manier heffen de momenten elkaar op. Ander heb je als resultaat dat alles gaat glijden+draaien.

Ziezo, volgende stap is het trussrod-kanaal te frezen.

Standaard

Weer wat verder gewerkt:

Uit de klemmen

Hierna heb ik de headstock uitgefreesd. Daarna heb ik de kopfineer verlijmd (aangezien het ebben plaatje bijna 3mm dik is, is wel wat meer dan fineer).

Het resultaat. Ik heb ook het trussrodkanaal gefreesd. De overgang headstock-hals ga ik nog verder afwerken, daarvoor breng ik eerst de hals ruw op breedte.

Het kop-plaatje en de hals haaks gemaakt met de frees en een geleider, zodat de topkam perfect aansluit.

Kleine mockup

De headstock krijgt later ook een witte binding, zelfde dikte als de toets.

Volgende stap is het body bindingskanaal frezen. Ik ben er nog niet uit of ik voor de 5-ply ga, of voor de eenvoudige witte binding.

Senior Member

Standaard

De foto's spreken voor zich: strakke bouwkwaliteit.
    Keep going!

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Danieldg Bekijk bericht
    Weer wat verder gewerkt:

Uit de klemmen

Hierna heb ik de headstock uitgefreesd. Daarna heb ik de kopfineer verlijmd (aangezien het ebben plaatje bijna 3mm dik is, is wel wat meer dan fineer).

Het resultaat. Ik heb ook het trussrodkanaal gefreesd. De overgang headstock-hals ga ik nog verder afwerken, daarvoor breng ik eerst de hals ruw op breedte.

Het kop-plaatje en de hals haaks gemaakt met de frees en een geleider, zodat de topkam perfect aansluit.

Kleine mockup

De headstock krijgt later ook een witte binding, zelfde dikte als de toets.

Volgende stap is het body bindingskanaal frezen. Ik ben er nog niet uit of ik voor de 5-ply ga, of voor de eenvoudige witte binding.
    Ziet er in de letterlijke zin perfect uit! Ik zou voor een enkele smalle witte binding kiezen.

Senior Member

Standaard

Wat is dat voor een waterpas? Zit daar een schermpje op?
    En heb je eventueel een foto van je vlakdikte bank?

Mijn complimenten trouwens voor deze bouw. De foto's laten vakmanschap zien.
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    De foto's spreken voor zich: strakke bouwkwaliteit.
    Keep going!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johannes Bekijk bericht
    Ziet er in de letterlijke zin perfect uit! Ik zou voor een enkele smalle witte binding kiezen.
    Bedankt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muziekschuur Bekijk bericht
    Wat is dat voor een waterpas? Zit daar een schermpje op?
    En heb je eventueel een foto van je vlakdikte bank?

Mijn complimenten trouwens voor deze bouw. De foto's laten vakmanschap zien.
    Dat is een klein waterpasje met een hoekmeter in. Deze meter meet de hoek tussen een referentievlak (standaard gewoon het 'waterpas'-vlak) en het vlak waarop de waterpas staat. Ik heb deze in Amerika gekocht. Je kan ook gewoon de hoekmeter apart hier kopen (via internet). oigun heeft een apart hoekmetertje als ik me niet vergis.

Hieronder volgt een schets van de vlakbank:

(Wat je tegenwoordig allemaal niet kunt doen met MS Word, lol!).

Ik heb een lat merbau bij de Gamma gekocht. Deze is machinaal gevlakt en op breedte gebracht, ik heb alles nagemeten en de lat was overal even dik/hoog. Hierna heb ik er twee stukken van 70 cm afgezaagd. Deze dienen als de 'rails' waarop de frees beweegt. Het reststuk merbau heb ik gebruikt om twee aluminium profielen zo te verbinden dat de voet van de frees ertussen past. Dit platform beweeg ik voort over de rail. Hiermee kan ik een stuk hout vlakken/op dikte brengen.

Voor een betere versie ga ik aluminium/stalen I-profielen gebruiken. Deze hebben geen last van buiging.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Johannes Bekijk bericht
    Strak werk hoor...ziet er netjes uit
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten