Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 20 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 194

Standaard Elkatone leslie met kuren

Ik heb een Elkatone leslie uit de vroege jaren 70 bemachtigd. Dit model is het:

Hij heeft een ingebouwde solid state versterker.
    De versterker had eerst last van zeer sterke brom, die evenwel niet luider of zachter werd bij het verdraaien van de volumepot. Ook kwamen er enkel hoge tonen door, en bijlange na niet luid genoeg, een beetje het volume van een wekkerradio.
    Er stak een draadje uit de behuizing, dat ik eventjes induwde, en toen sprongen de twee zekeringen van de versterker. De hoofdzekering voor de transformator is wel nog intact, net als de 2 zekeringen voor de DC motor. Ik dacht eerst dat de luidsprekeruitgang (voor de onderste cab) korstluiting gemaakt had, maar dat blijkt niet zo te zijn. Aan de voeding lijkt op het eerste gezicht niets mis te zijn, deze levert gewoon 30 volt. In de behuizing zie ik ook geen verbrande contacten.
    Er lijkt wel een weerstandje te zijn dat oneindig geworden is. Zouden de eindtorren stuk zijn? En hoe moet ik die testen?
    Er staat geen type op de torren, de opbouw van de versterker is ook nogal vreemd: Hij lijkt 3 versterkers te hebben, 1 voor de tweeter en 2 voor de basspeakers. Ik zie de crossover ook nergens zitten. En de speakeruitgangen naar de basspeakers zijn stereo? Waarom zou dat zijn?

Foto's kan ik later pas posten.
    Alvast bedankt,
    Psycho
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 13 augustus 2011 om 14:35
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Psychomantis Bekijk bericht
    De versterker had eerst last van zeer sterke brom, die evenwel niet luider of zachter werd bij het verdraaien van de volumepot. Ook kwamen er enkel hoge tonen door, en bijlange na niet luid genoeg, een beetje het volume van een wekkerradio.
    Lijkt een beetje op een opgeblazen bas eindtrap. Torren kun je testen met de DMM. Kijk op het ohmsbereik naar de diodetest. Vanaf de basis moet je twee diode's zien. Verder alle aansluitingen op Ohmse lekkage meten. Onder de 100k is al verdacht voor germanium. Voor silicium verwacht ik zeker boven de paar meg lek als minimum.

Emitterweerstanden zijn minder dan een paar ohm tot wel 0.1 ohm soms. Deze blaas je er uit voor je het weet en zie je niets van. Als dat is gebeurt kun je de hele trap reviseren omdat deze meestal gelijkspannings gekoppeld zijn. Een doorgeslagen eindtor neemt vaak de hele driversectie mee.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 13 augustus 2011 om 15:58
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Emitterweerstanden zijn minder dan een paar ohm tot wel 0.1 ohm soms. Deze blaas je er uit voor je het weet en zie je niets van. Als dat is gebeurt kun je de hele trap reviseren omdat deze meestal gelijkspannings gekoppeld zijn. Een doorgeslagen eindtor neemt vaak de hele driversectie mee.
    De emitterweerstanden, dat zijn toch qua uiterlijk grote weerstanden die wat vermogen moeten kunnen verwerken hé? Ik heb deze doorgemeten en ze lijken allemaal nog hun oorspronkelijke waarde te hebben.

De torren hebben toch wel een typenummer, maar zeer slecht zichtbaar nog. Het gaat 3 keer om 2 torren per eindtrap, telkens 2N3232 . Er zitten ook nog 2 grote torren op de buitenkant van de behuizing van de versterker, zonder koelblok: 2N3055. Waarvoor deze dienen weet ik niet, ze lijken gewoon op de voeding aangesloten te zijn, met heel dunne draadjes.
    Zijn deze torren nog goed verkrijgbaar?

Verder ben ik niet zeker of hij alleen hoog doorliet omdat de baseindtrap opgeblazen was: de tweeter moet namelijk ook mid doorgeven, en dat was niet het geval, enkel heel hoge tonen.

ik ken er trouwens te weinig van om alles te doorgronden.
    Laatst gewijzigd door Psychomantis; 13 augustus 2011 om 16:14
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

De emitterweerstanden, dat zijn toch qua uiterlijk grote weerstanden die wat vermogen moeten kunnen verwerken hé? Ik heb deze doorgemeten en ze lijken allemaal nog hun oorspronkelijke waarde te hebben.

De torren hebben toch wel een typenummer, maar zeer slecht zichtbaar nog. Het gaat 3 keer om 2 torren per eindtrap, telkens 2N3232 . Er zitten ook nog 2 grote torren op de buitenkant van de behuizing van de versterker, zonder koelblok: 2N3055. Waarvoor deze dienen weet ik niet, ze lijken gewoon op de voeding aangesloten te zijn, met heel dunne draadjes.
    Zijn deze torren nog goed verkrijgbaar?

Verder ben ik niet zeker of hij alleen hoog doorliet omdat de baseindtrap opgeblazen was: de tweeter moet namelijk ook mid doorgeven, en dat was niet het geval, enkel heel hoge tonen.

ik ken er trouwens te weinig van om alles te doorgronden.
    Emitterweerstanden hoeven niet perse groot te zijn, ligt een beetje aan het ontwikkelde vermogen.

2n3232 is niets bijzonders, gewone NPN silicium power transistor

De 2n3055 is een flinke jongen en kan aardig wat vermogen verstouwen. Waarschijnlijk zit hij in de snelheidsregeling voor de rotor en heeft dus niets met de brom te maken. Ik heb er nog zat van in voorraad. Trouwens al eens een elko overbrugt om te testen?

Gaat het soms om een type 610?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Emitterweerstanden hoeven niet perse groot te zijn, ligt een beetje aan het ontwikkelde vermogen.

2n3232 is niets bijzonders, gewone NPN silicium power transistor

De 2n3055 is een flinke jongen en kan aardig wat vermogen verstouwen. Waarschijnlijk zit hij in de snelheidsregeling voor de rotor en heeft dus niets met de brom te maken. Ik heb er nog zat van in voorraad. Trouwens al eens een elko overbrugt om te testen?

Gaat het soms om een type 610?
    Om eerst op je laatste vraag te antwoorden: nee, het gaat niet om een Elkatone 610. Ik denk dat het het eerste model is, want hij heeft geen modelnummer. er staat gewoon Elka "Elkatone" op, terwijl op de andere Elkatones ook nog een modelnummer staat. Hij lijkt uiterlijk heel erg op de Elkatone 615, maar die laatste heeft een 200 watt versterker, de mijne is 100 watt.

Dat de 2N3055's voor de motor dienen, kan wel eens kloppen. Ze zitten vlakbij de voeding voor de motor, en die motor trekt ook heel wat vermogen (max 60 watt). Overigens zit er nu een kortsluiting in het circuit voor de fast-snelheid van de rotor, iets dat doorgeslagen is vermoed ik, maar ik moet nog uitzoeken wat. Misschien zitten die transistors er tussen.

En testen is nogal moeilijk, omdat de zekeringen onmiddelijk springen als ik hem inschakel.

Hier zijn wat foto's:
    Een overzichtje

De voeding voor de motor, met (niet zichtbaar) tegen de behuizing de 2 2N3055's.

De drie versterkers? De vermogentransistoren zitten achter de koelblokken

De voeding
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

En testen is nogal moeilijk, omdat de zekeringen onmiddelijk springen als ik hem inschakel.
    Leuke shots, komt wel bekend voor.

Om het probleem met de zekering te tackelen kun je de DC weerstand na de zekering meten. Het gebeurt nogal eens dat het isolatie materiaal sneuvelt tussen de behuizing van de 2N3055 en de koelplaat.

Is de zekering ook voor de poweramp check dan maar eens de weerstand tussen E en C van de 2N's
    Laatst gewijzigd door cluseau; 14 augustus 2011 om 13:11
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Dankjewel voor de tip, de weerstandsmeting heeft wat interessante zaken aan het licht gebracht:

De 2 kabels die van de zekeringen naar de versterkers lopen, sluiten kort naar de aarde! (ben ik even blij dat ik hem op een geaard stopcontact heb geprobeerd). Ik meet vanaf die aansluiting met de zekering tot aan de aarde ongeveer 1 ohm, veel te weinig lijkt me. Een probleem met de isolatie?

Met de voeding voor het snel ronddraaien van de motor is ook iets mis.

het is een beetje moeilijk om uit te leggen, dus haal ik er even een standaard voedingsschema bij:

Stel dat dit de voeding is voor het "snel-circuit" voor de motor. De zekering is bij mij doorge brand, dus daar kan geen stroom door.
    Als ik dan de weerstand tussen het punt voor de zekering en het puntna de zekering meet, kom ik op 1 ohm. Als ik de weerstand tussen het puntje tussen de gelijkrichterbrug en de zekering, en de aarde meet, kom ik ook iets veel te laag uit.
    Kan ik concluderen dat er een probleem tussen de transfo en de gelijkrichterbrug ligt? Of kan dat ook achter de gelijkrichterbrug liggen?
    In het gaatje.

Senior Member

Standaard

Kan ik concluderen dat er een probleem tussen de transfo en de gelijkrichterbrug ligt? Of kan dat ook achter de gelijkrichterbrug liggen?
    Zo te horen ligt je gelijkrichter zelf er uit. Als je meet op het punt na de zekering kom je ten alle tijden een diode tegen. Zelfs in de doorlaatrichting is de benodigde spanning meer dan 0.6V waardoor de ohmmeter niets zal aangeven tenzij hij op diodemeting staat. De trafospoelen zijn waarschijnlijk geheel zwevend. De enige connectie met massa is via de gelijkrichtbrug en kan niet 1 Ohm zijn. De 1 Ohm die jij meet is waarschijnlijk de weerstand van je meetsnoeren. Kortom vette sluiting in de gelijkrichter.

Dit verhaal gaat natuurlijk alleen op als er niets anders achter de zekering parallel staat. Draden welke naar het versterkerdeel gaan kun je het beste even loskoppelen om dit uit te sluiten. Je kan ze dan ook mooi afzonderlijk meten.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 14 augustus 2011 om 21:54
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Waarbij het natuurlijk de vraag is waarom de gelijkrichter eruit gevlogen is. Sluiting in de elco's?
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Waarbij het natuurlijk de vraag is waarom de gelijkrichter eruit gevlogen is.
    Soms vinden ze dat gewoon lekker
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten