Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 17 van 18 EersteEerste ... 715161718 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 161 t/m 170 van 177
    Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Misschien een reden om wat meer energie in de basiskennis te steken. Hoef je niet alles te vragen en kan je het zelf in een paar uurtjes oplossen
    Met basiskennis had ik de rotte pot waarschijnlijk ook niet kunnen vinden.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    @harold....nogmaals, meten op pin 2 en 7 is zinloos. Er staat wel degelijk spanning maar je meet helemaal niets op pin 7. Als je je kennis wil verrijken ga dat dan eens uitzoeken.
    Ik geloof dat dat met de interne weerstand van mijn DMM te maken heeft, maar waarom pin 2/7 dan minder weerstand heeft als m'n DMM dat weet ik niet.

Hoe leuk ik buizenversterkers ook vind, ga ik er geen extra tijd in steken om m'n kennis op te vijzelen of zelf een (klein) ampje te maken. Naast dat ik op dit moment al te veel versterkers heb (JMP2203, JMP2204, 4104, 1987x) heb ik er simpelweg de tijd niet voor.

Wat mods van het Internet plukken, PPIMV inbouwen, buizen vervangen + biassen, tonestack aanpassen, etc, dat lukt me nu wel, maar een rotte pot vinden bleek te complex.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Is de storing dan weg dan lijkt het er op dat de potmeter pruttelt. Nog nooit meegemaakt maar tis niet onmogelijk.
    Confirmed!

Rest mij nog 1 vraag: Marshall heeft de presence regeling aangepast bij de JCM800 serie: via 4k7 weerstand direct aan ground ipv via de 4k7 pot en met een 22k lin pot om de 100nF cap naar ground te regelen.

Is dat gedaan om de pot te ontlasten?

Als ik toch een nieuwe pot aan moet schaffen, kan ik dan beter de JCM800 uitvoering maken?

JCM800:

1987x:
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 12 augustus 2011 om 11:59

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Is dat gedaan om de pot te ontlasten?
    Mogelijk, ik ben ook niet zo weg van de 2x kathodestrrom door de potmeter. Je kan natuurlijk gelijk voor de verbouwde versie gaan.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Het verschil is dat bij de potmeter van 4k7 gelijkspanning op de potmeter staat. Hij zit immers in de 'tail' van de fasedraaier. Dit kan geen kwaad, maar geeft een kraak geluid tijdens het bedienen van de potmeter. Alle oudere versterkers zijn hier mee uitgevoerd.

Later heeft men, om van de kraak af te komen, een vaste weerstand gebruikt in de 'tail'van de fasedraaier en daaroverheen een 22K potmeter gezet die ontkoppeld is van gelijkspanning. Weg kraak....

Ik vind zelf echter het kraakje niet storend en gebruik liever de ouderwetse presense uitvoering.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Ik vind zelf echter het kraakje niet storend en gebruik liever de ouderwetse presense uitvoering.
    Waarom gebruik je die liever? Zit er een klankverschil in of vind je het kraakje gewoon te leuk?

Standaard

Waarom gebruik je die liever? Zit er een klankverschil in of vind je het kraakje gewoon te leuk?
    Volgens mij werkt de presence wat minder rigoreus met een vaste weerstand plus de presencepot, geen bezwaar vind ik. Ik gebruik die schakeling ook, maar dat is ingegeven door de (onjuiste) veronderstelling dat een pot de klank beinvloedt.

Senior Member

Standaard

Ik geloof dat dat met de interne weerstand van mijn DMM te maken heeft, maar waarom pin 2/7 dan minder weerstand heeft als m'n DMM dat weet ik niet.

Dat klopt. Als je op pin2 meet zie je dat je meer spanning overhoud dan op pin7. Dat komt door de load van je meter. Het verschil zit hem in de weerstand welke in serie met je meter staat. Pin2 heeft een 100k in serie en pin7 een 1Meg. Zie het verschil in de uitslag.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Volgens mij werkt de presence wat minder rigoreus met een vaste weerstand plus de presencepot, geen bezwaar vind ik. Ik gebruik die schakeling ook, maar dat is ingegeven door de (onjuiste) veronderstelling dat een pot de klank beinvloedt.
    Kan dat rigoureuze ook komen door 100nF vs 680nF?

Senior Member

Standaard

Met basiskennis had ik de rotte pot waarschijnlijk ook niet kunnen vinden.
    Juis t wel. Hoe beter de basis kennis hoe gemakkelijker het is om te redeneren waar de fout kan liggen. Zaken uitsluiten etc. meten voor bevestiging, deductie. Blijft er vanzelf wel iets (de potmeter) over.
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Juis t wel. Hoe beter de basis kennis hoe gemakkelijker het is om te redeneren waar de fout kan liggen. Zaken uitsluiten etc. meten voor bevestiging, deductie. Blijft er vanzelf wel iets (de potmeter) over.
    Wat er nu eigenlijk ook is gebeurd met de nodige hulp en trial en error, alleen wist ik niet dat een potmeter kon pruttelen. Is dat ervaring of kennis?

Hoe dan ook, ik heb het dankzij jullie kunnen vinden, waarvoor hartelijk dank!

Ik denk dat ik voor de JCM800 presence ga omdat die mij wat bedrijfszekerder lijkt en ik al problemen met de pot gehad heb.

Senior Member

Standaard

Ik denk dat ik voor de JCM800 presence ga omdat die mij wat bedrijfszekerder lijkt en ik al problemen met de pot gehad heb.
    Nieuwe uitdaging: 22K lin 24mm knurled shaft pot vinden

(Nico heeft 'm ook niet )

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten