Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 16 van 18 EersteEerste ... 61415161718 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 151 t/m 160 van 177
    Senior Member

Standaard

Hmmm, ik kan weinig op de Interwebs vinden over een poppende presence. Wel dat hij kan oscilleren dus ik heb z'n draad even bovenlangs gehaald, maar hetzelfde resultaat.

Ik heb iig geen idee meer wat ik kan doen.

Senior Member

Standaard

Ik denk nou wel dat het de presence is, maar wie weet is het toch de tonestack en dat die bijt met de presence.

Maar ja, de vorige keer dat ik "dacht" rond dit tijdstip kon ik niet eens meer tot 3 of 4 tellen.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Dat doet hij zeker! Donker/dof, dat wel, maar ik heb gewoon geluid zonder pops/gerommel.
    Als je de presence regelaar losmaakt kan de hele PI niet meer werken dus het verbaast me dat je nog iets hoort. Maak de draad nog ff los en meet dan nog eens de pinnen 1,2,3,6,7. Ben reuze benieuwd.

De draad welke naar de regelaar gaat mag je ook direct aan massa hangen. Dan moet hij iig wel werken en ik denk dat hij dan net zo zal pruttelen.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 11 augustus 2011 om 09:29
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als je de presence regelaar losmaakt kan de hele PI niet meer werken dus het verbaast me dat je nog iets hoort. Maak de draad nog ff los en meet dan nog eens de pinnen 1,2,3,6,7. Ben reuze benieuwd.
    Draad VL2 los, amp is rustig en werkt:
    1. 329v DC
    2. 132.6v DC
    3. 198.3v DC
    4. -
    5. -
    6. 320v DC
    7. 0.004v DC
    8. 198.1v DC
    9. 0v DC

De draad welke naar de regelaar gaat mag je ook direct aan massa hangen. Dan moet hij iig wel werken en ik denk dat hij dan net zo zal pruttelen.
    Draad VL2 aan massa, amp is rustig en werkt:

1. 260v DC
    2. 21.6v DC
    3. 33.2v DC
    4. -
    5. -
    6. 245.6v DC
    7. 0.002v DC
    8. 33.2v DC
    9. 0v DC

Als ik zo vluchtig luister is de amp naast vrij donker ook vrij clean, maar zo goed ken ik 'm nog niet

Ik ga nu repeteren, dus ik reageer de komende uurtjes niet...

Senior Member

Standaard

1. 329v DC .......hier zie je dat de eerste triode stroomloos lijkt
    2. 132.6v DC ....en eigenlijk niet kan werken.
    3. 198.3v DC
    4. -
    5. -
    6. 320v DC .......de tweede triode wordt op de kathode gestuurd door de eerste
    7. 0.004v DC ....de zwaar negatieve spanning op pin7 is niet normaal
    8. 198.1v DC ....en zou deze trap helemaal dicht knijpen.
    9. 0v DC ..........bij zo'n spanning komt er absoluut geen signaal uit

Draad VL2 aan massa, amp is rustig en werkt:

1. 260v DC .......normale situatie, dit kan werken
    2. 21.6v DC
    3. 33.2v DC
    4. -
    5. -
    6. 245.6v DC .....Weer lijkt dit een afgeknepen trap maar de anodespanning geeft aan dat er stroom loopt
    7. 0.002v DC .....Ook hier lijkt de spanning op pin7 niet goed, wat is de Ri van je meter?
    8. 33.2v DC
    9. 0v DC
    Zo te zien kun je de roosterspanning niet meten omdat je meter de 1Meg te zwaar belast. Op het moment dat jij je meter aansluit stort de spanning op het rooster in waardoor de buis idd afknijpt. Als gevolg zakt de kathodespanning ook in vandaar dat je helemaal niets meer op het rooster meet omdat de roosterspanning enigsinds meeloopt met de kathodespanning. Aan de anodespanningen te zien is de tweede triode helemaal niet afgeknepen en werkt waarschijnlijk gewoon.

Als we er nu eens vanuit gaan dat de storing idd in de presence pot zit dan zou de min kant van de potmeter nog problemen kunnen geven. Ik neem aan dat je als eerste de cap over de potmeter verwijderd hebt? Om storing in het massapunt uit te sluiten kun je VL2 weer normaal aansluiten en dan een goede massaverbinding maken aan de min kant van de potmeter. Tweede wat je kan proberen is de potmeter overbruggen in bedrijf. Is de storing dan weg dan lijkt het er op dat de potmeter pruttelt. Nog nooit meegemaakt maar tis niet onmogelijk. Er loopt ook een redelijke stroom door de potmeter.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 11 augustus 2011 om 21:49
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ook hier lijkt de spanning op pin7 niet goed, wat is de Ri van je meter?
    Fluke 115: http://www.fluke.com/fluke/usen/digi....htm?PID=55993
    Datasheet: http://support.fluke.com/find-sales/...16_ENG_C_W.PDF

Zo te zien kun je de roosterspanning niet meten omdat je meter de 1Meg te zwaar belast. Op het moment dat jij je meter aansluit stort de spanning op het rooster in waardoor de buis idd afknijpt. Als gevolg zakt de kathodespanning ook in vandaar dat je helemaal niets meer op het rooster meet omdat de roosterspanning enigsinds meeloopt met de kathodespanning. Aan de anodespanningen te zien is de tweede triode helemaal niet afgeknepen en werkt waarschijnlijk gewoon.

Als we er nu eens vanuit gaan dat de storing idd in de presence pot zit dan zou de min kant van de potmeter nog problemen kunnen geven. Ik neem aan dat je als eerste de cap over de potmeter verwijderd hebt?
    Eerste test: 1 kant losgemaakt. Bij de DC meting heb ik een testkabel met van die krokodilleklemmen op 1 en 3 van de pot gezet om VL2 aan massa te hangen.

Om storing in het massapunt uit te sluiten kun je VL2 weer normaal aansluiten en dan een goede massaverbinding maken aan de min kant van de potmeter. Tweede wat je kan proberen is de potmeter overbruggen in bedrijf. Is de storing dan weg dan lijkt het er op dat de potmeter pruttelt. Nog nooit meegemaakt maar tis niet onmogelijk. Er loopt ook een redelijke stroom door de potmeter.
    Kan ik 'm vervangen door een 16mm Alpha pot? Of is de stroom er te groot voor?

Senior Member

Standaard

Kan ik 'm vervangen door een 16mm Alpha pot? Of is de stroom er te groot voor?
    Ja kan, vermogen in de pot is 0.003²x4700. Ruimschoots onder de waarde.

Toch niet de minste meter, ik heb m niet
    Kan helaas niet zo snel de impedantie achterhalen. Als het je interesseerd is er wel een test mogelijk om het te berekenen, van later zorg.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 12 augustus 2011 om 00:52
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Ja kan, vermogen in de pot is 0.003²x4700. Ruimschoots onder de waarde.
    Bingo!!! Een werkende presence pot zonder gepruttel!!!

Toch niet de minste meter, ik heb m niet
    Kan helaas niet zo snel de impedantie achterhalen. Als het je interesseerd is er wel een test mogelijk om het te berekenen, van later zorg.
    Ik was m'n €5 DMM zat met de slechte metingen vanaf 90% batterij dus ik heb de eerst de beste Fluke van marktplaats afgehaald voor €100,-. Heerlijk ding! Jammer alleen dat hij niet < 1nF kan meten en de meetpennen zelf zijn irritant...

Terug naar de amp: ik denk dat het donkere kwam omdat de mastervolume bijna dicht stond. Iets verder open en hij wordt al minder binnensmonds...

Laatste meting:
    1. 268.1
    2. 29.4
    3. 48.2
    4. -
    5. -
    6. 256.7
    7. 0.004
    8. 48.3
    9. 0

Dit weekend maar weer alles wat ik er uit heb gehaald terug zetten en de bekabeling van de pots weer fatsoeneren. Wat zit hier al veel uren in zeg! Deze hele week nog niets anders gedaan...

Senior Member

Standaard

Wat zit hier al veel uren in zeg! Deze hele week nog niets anders gedaan...
    Misschien een reden om wat meer energie in de basiskennis te steken. Hoef je niet alles te vragen en kan je het zelf in een paar uurtjes oplossen
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Misschien een reden om wat meer energie in de basiskennis te steken. Hoef je niet alles te vragen en kan je het zelf in een paar uurtjes oplossen

@harold....nogmaals, meten op pin 2 en 7 is zinloos. Er staat wel degelijk spanning maar je meet helemaal niets op pin 7. Als je je kennis wil verrijken ga dat dan eens uitzoeken.
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten