Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 115 van 164 EersteEerste ... 1565105113114115116117125 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.141 t/m 1.150 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Banned

Standaard

Kleine lakuitdaging:

Ik heb in een elzen stratbody langs de rand een paar kleine hapjes. Niet groot genoeg om weg te frezen, maar ook niet zo klein dat ik ze wegschuur.

Ik schat in dat na schuren een ruwe rand overblijft met putten van ongeveer 2 mm diep.

het idee qua lak is een primer (wit) en dan een hele dunne nitro kleirlaag, met daarover een hele dunne nitro blanke laag.

Waar kan ik die putjes het beste mee vullen (mag dus niet reageren op de thinner in de nitrolak, moet heel strak af te werken zijn en achteraf niet verder krimpen (omdat ik moet zo'n dunnen laklaag totaal geen oneffenheden kan opvangen).

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door G.G. Bekijk bericht
    Kleine lakuitdaging:

Ik heb in een elzen stratbody langs de rand een paar kleine hapjes. Niet groot genoeg om weg te frezen, maar ook niet zo klein dat ik ze wegschuur.

Ik schat in dat na schuren een ruwe rand overblijft met putten van ongeveer 2 mm diep.

het idee qua lak is een primer (wit) en dan een hele dunne nitro kleirlaag, met daarover een hele dunne nitro blanke laag.

Waar kan ik die putjes het beste mee vullen (mag dus niet reageren op de thinner in de nitrolak, moet heel strak af te werken zijn en achteraf niet verder krimpen (omdat ik moet zo'n dunnen laklaag totaal geen oneffenheden kan opvangen).
    Zou je dat met porieenvuller niet redden?

Banned

Standaard

daar gebruik ik altijd Levis voor en daar red ik dat denk ik niet mee. Zal iets plamuur achtigs moeten worden denk ik. Maar wat?

Senior Member

Standaard

Plamuur werkt niet voor zoiets. Epoxy wel.

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Plamuur werkt niet voor zoiets. Epoxy wel.
    Wat gebruik jij voor epoxy (merk) en gooi jij er ook nitro overheen?

Standaard

ik vul dergelijke putjes op met dikke secondenlijm, even schuren, is direct en met bijna alles af te werken

Standaard

trouwens een vraagje:

ik heb mijn 4e project gelakt met 2K lak spuitbus, 500 ml van colormatic. In een dag opgezet, ca. 13 lagen. Ik moet hem nog gaan schuren maar ik denk dat hier en daar nog wel wat putjes of plekjes zullen zijn die nog lak nodig hebben.
    Kan hier na voldoende uitharding nog 1 of 2 laagjes Plastic Coating (Rustin) over??

Banned

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dalbergia Bekijk bericht
    ik vul dergelijke putjes op met dikke secondenlijm, even schuren, is direct en met bijna alles af te werken
    Ik kreeg een min of meer gelijke tip van fred via PM. Iets dikkere secondelijm (maar die had ik natuurlijk niet, dus dunne lijm gebruikt) en in hele dunne laagjes aanbrengen en gelijk schuren zodat het houtstof erin terecht komt.

Jee zit meteen op bepaalde plekken een waas van stof, dat zijn volgens mij de kuiltjes. Ik heb dit zojuist denk ik wel 30 tot 40 keer herhaald met een paar kleine druppeltjes en het werkt tot nu toe perfect. Je ziet wel een heel duidelijk kleurverschil (waar lijm zit is het heel donkerder dan het elzenhout) maar dat was voor mij niet een probleem.

Alleen met secondelijm vullen, zonder schuurstof werd mij afgeraden, juist omdat secondelijm anders werkt en uitzet als lak of hout.

Pure secondelijm heb ik wel gebruikt, in het verleden, bij reparaties aan gaatjes in polylak. Dat werkt extreem goed, maar nu heb ik de raad gevolgd en heb het in heel veel hele dunne laagjes opgebouwd. Je bent een uurtje of 2 bezig, maar het werkt wel super!

Fred, bedankt!!!!

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dalbergia Bekijk bericht
    trouwens een vraagje:

ik heb mijn 4e project gelakt met 2K lak spuitbus, 500 ml van colormatic. In een dag opgezet, ca. 13 lagen. Ik moet hem nog gaan schuren maar ik denk dat hier en daar nog wel wat putjes of plekjes zullen zijn die nog lak nodig hebben.
    Kan hier na voldoende uitharding nog 1 of 2 laagjes Plastic Coating (Rustin) over??
    voor putjes moet je superlijm gebruiken (ik zou eigenlijk aandelen superlijm moeten hebben ) , omdat de rustin ook een 2k is blijf je altijd een verschil zien tussen de "oude" lak en de nieuwe (hij lost niet op in de oude lak), superlijm heeft dat ook maar het verschil is veel en veel minder en na schuren en polijsten kun je het verschil eigenlijk alleen nog maar zien met een uv lamp
    life sucks and then you die

Banned

Standaard

Na wat met secondenlijm geprutst te hebben vraag ik me af± is er al eens iemand geweest die een gitaar gefinished heeft met secondelijm. het lijkt eigenlijk een primia middel om een blanke gitaar mee af te werken, al zal je wel heel veel tubetjes nodig hebben. Je krijgt een soort flinterdunne harde afwerklaag.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten