Relevantie?![]()
Relevantie?![]()
Dat er iets scheelt met de geluidstechnieker z'n capaciteiten, ga je niet oplossen met op z'n bek te slaan ... Die geluidsman probeert ook gewoon maar -binnen zijn capaciteiten- een zo goed mogelijke FOH te maken voor 't publiek en een zo goed mogelijke monitoring voor de muzikanten. Als hij niet had geëist dat de versterker stiller stond, kwam zowel de FOH als monitoring in het gedrang, en dat is ook niet prettig. Spijtig dat het probleem verschoven wordt naar de gitarist, maar beter dat, dan dat iedereen behalve de gitarist met 't probleem zat ...
Je moet 't probleem aankaarten. Eerst bij de geluidstechnieker. Raakt 't niet opgelost, vraag een verklaring. Is die verklaring niet goed, speel dan niet of ga na de show maar gaan klagen bij de organisatie ...
Laatst gewijzigd door MaxVMH; 1 juni 2011 om 19:08
Het is, om te beginnen, al raar een twin neer te zetten waar je iets zachts wil hebben. Maar goed, als je aan die twin vast zit dan kan je hem wat tamen, trek er 2 buizen uit, trek 1 speaker uit het signaal, draai hem zo dat ie dwars over het podium projecteert, gooi er een jas over en vraag of je van de monitors af mag.
Dat laatste, daar hebben ze niet van terug. Bij gebrek aan monitor zal je band blij zijn dat die twin nog wat volume heeft.![]()
@Eurocinema, neem aan dat je toen ook al iets vergelijkbaars speelde als nu? Een jazzy combo met zo'n klein podium... en dan monitors??? Heb je toch niet eens nodig dan.
Ooit een gig in een klein café, waar de knoppenmensen met een batterij monitors aan komen zetten, wil je niet weten... 2 uur bezig alles neer te zetten en uiteindelijk dus geen tijd voor de band om in te spelen en het fatsoenlijk in te regelen. Het enige wat ik gehoord heb zijn de toetsen die snoeihard op de monitor naast me stonden voor de toetsenist. Die gigs met onze eigen spullen, en dus totaal geen monitoring behalve de zang (waar dan ook alleen zang op zit) zelden of nooit ellende...
Als de gitarist daardoor niet lekker speelt (en een slechte sound heeft een enorme invloed) zit IEDEREEN daarmee... zo leidt iedereen onder de onzekerheid van de knoppenman. Hoeveel moeite is het om een andere gitaarversterker neer te zetten, die de gitarist kent, en die beter op de situatie is toegesneden? Met zo'n naardeknoppenman is het publiek waarschijnlijk zelfs het beste af zonder FOH. Zo;n combo is waarschijnlijk prima in staat puur op backline een prima sound neer te zetten. Dat ligt met de jazz die Eurocinema speelt toch echt wat simpeler dan een top 40 band die bij elk nummer een andere sound moet creeren.
Niet lullig bedoeld, maar deze jongens kunnen zonder die technicus prima spelen. Zonder een band kan die technicus hooguit een cd opzetten. Mensen komen voor de band, niet voor de PA...
Da's een goed punt Harald.
Als wij zelf een Pa meenemen zonder geluidsman, de medium dingen, hebben we eigenlijk altijd een prima geluid. Je begint met een microfoon check, de zang even levelen op de monitors en zaal en de di voor akoestisch gitaar. Dan zijn we er in feite al, de rest is icing on the cake.
Naar gelang groote breidt je uit met een mic voor kick en eentje bij de hi hat en snaar, de accordeon krijgt een di, de sax een mic.. je zet de levels vast onder de zang. En handen af. De elektrische wil ik in clubs nooit over de monitors, dat ding staat achter me en ik wil graag de zang ook horen.
Echte problemen krijgen we pas als er iemand tijdens het spelen aan die knoppen gaat draaien.
We hadden laatst ook weer zo´n fijn voorval. Geluidsman probeert de bas via DI te trekken. Geen probleem zou je denken, zit een uitgang op de amp. Maar door de ´kwaliteit´ van de tafel gaat -ie clippen. Dus hij wil het signaal aftappen uit de signaalketen met een DI, maar struikelt dan over de Boss LS2. Jawel, een line switcher. Verwarrend, want ze gebruikt deze gig maar één gitaar. "Dan is het toch niet nodig?" Ja euh... deze plank is ontworpen voor een ander gebruik maar is echt goed aangelsoten. "Nee hij is fout aangesloten want hij gaat niet naar de loop". Hè? Oh wacht, nee, dit pedaal kan als loop worden gebruikt. Maar dat wordt -ie niet, hij is nu gewoon een A/B schakelaar, niks bijzonders. "Nee, hij moet naar d eloop en dat gaat -ie niet". Nee, kijk... hier op het pedaal staat "Loop" maar als je goed kijkt staan er drie dingen op het pedaal en dit is een mogelijkheid die nu NIET benut wordt. Kijk, het staat ook bij de andere jack (nota bene...)> Afijn, dit gesprek herhaalt zich een keer of drie maar komt niet aan. De bassiste is inmiddels van de kook. Lekkere voorbereiding van je gig.
Ik bemoei me er nog één keer mee en ja hoor, de aap komt uit de mouw. Waarom zet -ie de DI niet achter de DI out van de amp? Want dan kan -ie gewoon 2x -20dB doen en overstuurt die tafel gegarandeerd niet. Maar voor een DI op de DI out van de amp heeft -ie nog een XLR kabel nodig en die heeft -ie niet. Let wel, vier mands band, vijf instrumenten.
Dus.
Een half uur gezeik omdat -ie zelf een tafel heeft die geen signaal aan kan en hij heeft zelfs een simpele XLR kabel te weinig om het op te lossen. En als beloning wordt ons verweten met ondeugdelijke spullen aan te komen en dat we 't niet aan kunnen sluiten.
Desalniettemin een fijn optreden gehad met een prima zaalgeluid.
"Het is maar een spelletje" - Confucius
Je komt hier af en toe niet meer bij, een geluidsman die geen microfoonsnoer extra heeft. Hoe moet dan nou als er een zanger(es) een ruk aan de kabel geeft terwijl die onder een schoen klem zit? Oeps, plug er af, nou dan maar verder zonder zang?
En een mengtafel die het nivo (niveau) van een DI niet aankan? geen att schakelaartje op de kanalen? In de kliko met die zooi.
Favorieten/bladwijzers