Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Nog enkele foto's

    eerst tape op de gitaar en dan de brug er op en dan rondsnijden en dan de overtollige tape wegnemen






    Ik heb de tape een paar keer moeten vervangen. De tape is wat rafelig nu maar hij is vers aangebracht en door het niveauverschil met de uitsparing was het wat moeilijker uit te snijden maar de vernis rondom de brug is ongeschonden.




    Blijft mijn finale vraag:
    Lijm ik de brug met tweecomponenten epoxy (en vul dus meteen de putten in het hout) of lijm ik met titebond en negeer ik de putjes. (of vul ik die eerst met een schuurselpapje?)
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    478

    Standaard

    Netjes bezig tot nu toe hoor!
    Ik heb t met titebond gedaan, geen problemen hier.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Tidebond is inderdaad goed genoeg: op de foto van de net verwijderde brug zie ik maar een paar schilfers hout van het klankblad, die paar kleine ruimtes gaan het niet maken. De verlijming gaat zowiezo beter zijn dan die paar lijnen oude lijm die op de brug zaten.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Gisteren was L-Dag (lijmdag)

    Zoals cumpiano me leerde: eerst een dry-run zonder lijm.
    Twee snaarpennen zorgen dat de brug op haar originele plaats zit.
    Kurk zorgt voor de krachtverdeling en het beschermen van de mooie kant van de brug
    Een stukje teflon zorgt voor het vrij roteren van de lijmklemkraag zonder dat de kurk tordeerd.



    Enkele Aluminium blokken in de kast zorgen dat het blad niet kapotwringt door het gewicht van de lijmklemmen. de blokken steunen de klemmen.
    Onzichtbaar aan de binnenkant: de onderste bek van de klemmen is bekleed met kurk. De middenste klem is tevens voorzien van een vlak blok dat net tussen de snaarpennen past en de kracht verdeeld over de brugpatch aan de binnenkant.


    terug een bedding gemaakt met plakband.



    De lijmkant ontvet met wasbenzine. Geen inkervingen gemaakt aangezien ik met titebond ga lijmen. (zie commentaren boven)



    Deze keer voor echt: met lijm
    blad en brug een matige hoeveelheid lijm gegeven en uitgesmeerd.




    De grote geest kijkt toe en zag dat het goed was



    may the force be with me: de hoeveelheid lijm lijkt OK

    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Vandaag A-Dag (afwerk dag)

    Toch nog een hoeveelheid lijm die onder de plakband is geperst. Maar titebond verwijderd zeer gemakkelijk van vernis, zelfs als het droog is.



    De verharde lijm uit de snaarpengaten ruimen



    En TADA !





    Samenvatting. Het is goed gelukt. Het was geen sinecure om de vernis er van te verwijderen. Vooral omdat de omtrek van de brug onbeschadigd moet blijven. Maar goed, met Love and Tender Care is het gelukt. De brug ligt nu 0.43 mm lager dan voorheen (gemeten voor het lijmen). Dit geeft echter géén fretbuzz. Dus waarschijnlijk was het zadel voorheen al aan de hoge kant. Dus de eigenaar krijgt een gitaar terug die buiten de herstelling ook nog eens makkelijker bespeelbaar is, wegens de lager aktie van de snaren.

    Het is eigenlijk onbegrijpelijk dat ze in de fabriek die brug op de lak lijmen. Dat moest lossen vroeg of laat. Ik heb bij mijn zelfgebouwde gitaren steeds op het blote hout gelijmd.
    Het zal wel een kwestie van kosten zijn zeker?

    Ik heb de gitaar nu na 24 uur drogen eens gestemd met nieuwe Martin snaren en het is een beauty van klank. Vergeleken met mijn Talor krijgt ze 8 op 10

    Om de binding echter nog niet te overbelasten zo vroeg heb ik ze weer ontspannen en ga de lijm laten uitharden over het weekend.

    Een brug herstellen is weer net wat anders dan een brug op een nieuwe gitaar bevestigen (voor een nieuwe gitaar kan je een klemmal maken die past op de binnenkant om de krachten te verdelen, maar dat is in dit subforum natuurlijk een open deur intrappen)

    Aan iedereen de voorbije weken bedankt om te adviseren.

    Nu ga ik de komende weken proberen verder bouwen aan mijn eigen folk gitaar...
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    478

    Standaard

    Strak werk hoor

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 januari 2009
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    403

    Standaard

    Dootch,

    Leuke en informatieve topic geworden.
    Je het het perfect gefixed zo te zien. Klasse!!

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    goed gedaan! zeer duidelijk ook allemaal (misschien kan deze in het "online gitaar zelfbouw boek" )
    no life without music

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 augustus 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    478

    Standaard

    Daar heeft Pueblo wel een punt dacht ik zo! Dit is toch wel een probleem dat wat vaker voorkomt... slecht gelijmd of door ouderdom.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top