Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16
  1. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    dus je haalt een lak weg die alle poriën opvult en die doormiddel van een vlak oppervlak een optimaal contact maakt met de brug, en vervangt dit voor hout met open poriën wat aan temperatuur en vocht in de lucht onderhevig is waar door je contact met brug minder wordt (hoe minimaal dan ook) en dat zou beter zijn ? Overigens de brug maakt het meest contact via de schroeven en die zitten sowieso in ongelakt hout daarnaast ben ik niet zo van de school dat ongelakt (of geolied) hout "beter" zou zijn voor de klank.
    Een absoluut waterdicht betoog, mijn boerenløllenverstand zegt dat het logisch lijkt dat een brug op het blanke hout meer trillingen door zal geven dan een brug die door een dikke laag polylak, sealer enz heen moet.

    Maar om even op je trillingen via de schroeven in te haken: een setje messing houtschroeven van 10mm dik en 80mm lang zou dus meer effect hebben?
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Ik gebruikte recent nog een Japans inlegmes voor zulk werk

    http://www.mehr-als-werkzeug.de/prod...vel/detail.jsf

    Plooit niet en is superscherp en vooral: De messen zijn maar aan één kant geslepen. de andere kant is loodrecht. Ze bestaan zowel in linkse als rechtse uitvoering. Het laat je toe om een snee te maken die geen vallei vormt maar die echt aan één kant (de kant die je wil behouden) kaarsrecht is.

    Ik kocht de mijne bij abacus in Gent voor ik denk ongeveer 16€. Ik ben zeker dat ze dat in elke instrumentbouw shop verkopen.

    Ik heb net ook een "verwijder de lak jobje" gedaan
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...d-voor-Segovia

    Het is niet makkelijk: combinatie van vernisverwijderaar, steekbeitel, schuurblokjes (= blokje met schuurpapier op gekleefd en recht afgesneden), scherp Japans mes, en véééééééééél geduld.
    Weet niet goed hoe het er op je elektrische uitziet, maar als je de omliggende lak moet sparen reken dan maar op een uur of 4 prulwerk. de lak die ik moest verwijderen was 0.43 mm en keihard.
    Bottom line: het kan, gewoon voorzichtig zijn.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dootch Bekijk bericht
    Ik heb net ook een "verwijder de lak jobje" gedaan
    http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...d-voor-Segovia.
    Wat een geweldig stukje handwerk! Maar de hamvraag bij een elektrische gitaar is natuurlijk: zou het weghalen van de lak daadwerkelijk iets met het geluid doen? Want op zich is het verhaal van Fred logisch: je wilt optimaal contact tussen body en brug: dat zou bij een perfect egale harde lak in principe beter zijn dan bij naakt hout...
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Lak en trillingen:

    Lak is een polymeer en polymeren zijn viscoelastisch. Dat wil zeggen dat ze zowel elastisch (als een veer, als een vast materiaal) als visceus (als een demper, zoals water) reageren.
    Elastisch wil zeggen: de energie die ik er in stop krijg ik door de weerbots (bijna volledig/wrijving) volledig terug. (vb = rubberbal)
    Visceus wil zeggen: de energie die ik er in stop gaat volledig verloren aan warmte (wrijving, herschikken van de moleculen): (vb = met een lepel in water roeren , het water duwt de lepel niet terug naar zijn beginpositie)

    Een polymeer is dus de twee (voight of maxwell model).

    Probleem: alle polymeren zijn meer of minder visceus en meer of minder elastisch. je kan het alleen maar weten door te meten. Natuurlijk is een beetje buikgevoel wel al een indicatie: sommige polymeren zoals vb piepschuim zijn meer visceus (kan je een put in duwen). andere zijn meer elastisch (vb neopreen of rubber stuiterbal).

    Een hard aanvoelend polymeer lijkt dus meer elastisch. (een uitgeharde vernis bvb)

    Dat is echter slecht ten dele waar: de snelheid van beweging, en dan komen we bij de trillende snaar) bepaalt of een polymeer visceus of elastisch reageert. (koop eens een speeltje in de winkel dat "silly putty" heet als je het gooit dan stuitert het, als je er traag aan trekt is het als een gebruikte kauwgum)

    De meeste polymeren zijn elastisch voor snelle bewegingen, en dat is goed nieuws voor de trillende snaar, dat is een zeer snelle beweging (antithixotropisch). Dus de elastische komponent zal de grootste faktor zijn, maar er zal altijd een deel trillingsenergie verloren gaan als viscositeit.

    (sommige producten zijn thixotropisch, die worden minder visceus door te roeren, vb ketchup, maar dat valt buiten ons doelgebied)

    Wat leert ons dit: Je kan niet weten of je vernis meer of minder elastisch is voor snelle bewegingen, je zou dat in een labo moeten meten.

    En Pière, wat hebben we gewonnen: vernis zal altijd een deel demping geven op een trilling. Zal je dat horen? Onmogelijk te voorspellen, hangt dus af van de elasticiteit van het gebruikte merk (en ook van de laagdikte!!!! maar dat voert ons weer verder).

    Of het vernissen/olien/politoeren van een instrument invloed heeft op de klank is een gans andere discussie die meer met gewicht te maken heeft dan met viscoelasticiteit. Op een elektrische gitaar is gewicht van het blad niet echt een breekpunt dacht ik zo.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  5. #15
    Bert Gitaar
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BamBuFan1 Bekijk bericht

    Maar om even op je trillingen via de schroeven in te haken: een setje messing houtschroeven van 10mm dik en 80mm lang zou dus meer effect hebben?
    Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd met kopere inslagbussen (Zet uit als je een schroef er in draait) en roestvrij stalen imbus bouten van M4 of M6 als brug bevestiging schroeven. Het leverde zeker meer sustain op.

  6. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Gitaar Bekijk bericht
    Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd met kopere inslagbussen (Zet uit als je een schroef er in draait) en roestvrij stalen imbus bouten van M4 of M6 als brug bevestiging schroeven. Het leverde zeker meer sustain op.
    Mijn Bambu heeft volledig messing hardware, inclusief de houtschroeven. Dat ding heeft schrikbarend veel sustain, maar dat kan ook aan de doorlopende hals liggen
    Hoogachtend,
    Bambufan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jannest
    die gozert speelt op 2 gitaren en beide klinken ze kut
    heb het vage vermoeden dat het niet aan de gitaren ligt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top