Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 111 van 164 EersteEerste ... 1161101109110111112113121161 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1.101 t/m 1.110 van 1637

Discussie: Lak-Faq 1.0

Standaard Nitro-cellulose lak aanschaffen

Een paar pagina's terug in dit topic wordt de tip gegeven van onderstaande shop (Duitsland) die cellulose lak verkoopt. Ik wil er graag eens bestellen maar ik zou willen weten wat ze nou precies bedoelen met "Ballen-mattierung". Ik neem aan dat het gaat over "matte lak die aan te brengen is met een kwast" maar waarom wordt-ie dan als "glänzend" aangegeven? Maw is-ie nou glanzend of mat? En aan te brengen met airbrush mits voldoende verdunnen?

Iemand een idee?
    Hier dus de link:

http://www.clou-shop.eu/zellulose-ma...glaenzend.html

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fred dons Bekijk bericht
    hoi
    er van uitgaand dat je de fineer al hebt verlijmt op de body zou ik alleen schuren als het hout erg grof is of krassen bevat, anders heb je nog tijd zat om te schuren tijdens het stainen

het fineer ziet er goed uit ! breng het acryl met een doek op en dan kan je 2 dingen doen; direkt afwrijven met een schone doek, laten drogen en de rest weg schuren of opbrengen of laten drogen en dan met thinner en een doek weer verwijderen
    bij de thinner methode trekt de kleur dieper in het hout en geeft het een meer dramatisch effect, ook blijft het 3d effect beter behouden, echter het zou de lijm waarmee je je fineer hebt verlijmt kunnen oplossen (houtlijm of titebond blijft over het algemeen wel zitten, mits afdoende uitgehard)
    Heej Fred, nog even een vraagje.
    Ik heb beide methoden geprobeerd. Het goede nieuws is dat de lijm niet oplost door de thinner. Het slechte nieuws is dat ik met geen mogelijkheid de verf eraf krijg met thinner. Het is acryl verf maar het blijft zo dik erop zitten dat ik alsnog moet schuren. De andere methode ook geprobeerd, opwrijven met een doek en gelijk uitwrijven, laten drogen en dan schuren. Bij zit er weinig verschil in eindresultaat opzich. Nou moet ik wel zeggen dat de flame in het teststukje niet optimaal is (rand van de fineer, veel minder flame dan in het midden)
    Ik zal binnenkort fototje maken van het eindresultaat, misschien dat je nog wat tips kan geven over hoe het te verbeteren is.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

Senior Member

Standaard

Bij deze het fototje van de fineer na het schuren. Bovenste stuk heb ik nog niks aan gedaan, dat is beetje grijzig door het schuurstof. Het onderste stuk heb ik getest, links de droge doek techniek, rechts de thinner techniek.

Senior Member
    Blog Entries
    2

Standaard

tis ook een beetje testen welke acryl je gebruikt, zwart kan uit een aantal kleuren zijn opgebouwd en afhankelijk van het merk trekken sommige kleuren erg diep in (zwart opgebouwd uit o/a donkerpaars heeft daar bijvoorbeeld last van)
    zelf gebruik ik zwart bij double stainen eigenlijk alleen bij een zwarte top en niet voor tiger eye omdat het inderdaad de neiging heeft nogal te overheersen.
    ik zou daarom in jouw geval eerder een burnt umber of een ander donker bruin gebruiken, als je dat met thinner verwijderd bijft er een bruine gloed maar als je daar vervolgens met gele stain over heen gaat worden de worden de vlammen bijna zwarte
    en inderdaad als er geen vlam op het test stukje zit krijg je alleen een donkergrijze gloed, echter de vlam gaat sowieso pas "poppen" na de 2e stain laag (zoals bijvoorbeeld clou poederbeits geel)
    life sucks and then you die

Senior Member

Standaard

oke bedankt voor de tips fret, ik ga het nog eens proberen.

Senior Member

Standaard

Ik heb vandaag de testjes afgemaakt nog. De ene een zwarte double stain en de andere een bruine stain onder.
    Hier een linkje naar me zelfbouw topic zodat ik niet alle foto's dubbel hoef te posten. http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...project/page14

Standaard PU lak over acryl?

Ik weet dat het hier ooit een keertje op het forum heeft gestaan, maar ik kan het absoluut niet terugvinden.

Ik ben van plan de hals van een Jackson rr24 gedeeltelijk opnieuw te lakken. De standaardlak is PU-lak, met witte kleurlaag eronder.
    Ik heb de hals al plaatselijk netjes geschuurd met 180 - 240 - 360 - 400 grit en nog eens nagegaan met staalwol. De hals is dus helemaal glad nu.
    Maar is het nu gewoon mogelijk om als kleurlaag witte verf op waterbasis te gebruiken (motip oid)? En daarna gewoon af te lakken met een transparante PU-laklaag?

De kernvraag is dus: kunnen acryl en PU-lak gecombineerd worden?

En ook: is het een probleem dat ik op sommige plaatsen wellicht een gedeeltelijke overlap heb met de "oude" PU-laklaag van de gitaar? Ik wilde op deze manier namelijk een mooie overgang creëren.

Standaard Lak probleem

Hallo allemaal,

Ik ben nu bezig met het lakken van een saga bouwpaket, ik heb cellulose grondlak, olympic white kleurlak, en blanke aflak gekocht. Ik ben begonnnen met het lakken en er zitten nu 3 lagen grondlak en daarboven 10 lagen kleurlak, het dekt nu volledig en het ziet er mooi uit, alleen het oppervlak is wel glad maar de lak is niet helemaal glad, het lijkt een heel klein beetje een sinaasappel huidje, niet heel erg, maar wel een beetje, kan je dit nog weg werken door na het uitharden heel fijn schuur papier te gaan gebruiken en te polijsten met commandant? hebben jullie dit ook een keer gehad?

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sanderltd Bekijk bericht
    Ik weet dat het hier ooit een keertje op het forum heeft gestaan, maar ik kan het absoluut niet terugvinden.

Ik ben van plan de hals van een Jackson rr24 gedeeltelijk opnieuw te lakken. De standaardlak is PU-lak, met witte kleurlaag eronder.
    Ik heb de hals al plaatselijk netjes geschuurd met 180 - 240 - 360 - 400 grit en nog eens nagegaan met staalwol. De hals is dus helemaal glad nu.
    Maar is het nu gewoon mogelijk om als kleurlaag witte verf op waterbasis te gebruiken (motip oid)? En daarna gewoon af te lakken met een transparante PU-laklaag?

De kernvraag is dus: kunnen acryl en PU-lak gecombineerd worden?

En ook: is het een probleem dat ik op sommige plaatsen wellicht een gedeeltelijke overlap heb met de "oude" PU-laklaag van de gitaar? Ik wilde op deze manier namelijk een mooie overgang creëren.
    Tabel uit het begin van dit topic, mss dat je daar wat aan hebt:

Standaard

hallo iedereen,
    ik ben met mijn eerste zelfbouw les paul bezig, en ben aan gekomen bij het finishen. ik heb er zwarte lak (van voxhumana) opzitten. en ben begonnen met het aflakken, met de hoogglans blanke lak (ook van voxhumana).
    en ik heb dit topic doorgelezen en begreep dat je tussen de lagen nat moest schuren. dit heb ik gedaan maar nu is het helemaal dof geworden en ziet de finish er niet meer zo mooi uit. Ik heb er nog geen nieuwe laag opgespoten. maar ben ik nu fout geweest met het schuren tussen de lagen? of hoort het dof te worden??
    Moet ik het terug opschuren en opnieuw spuiten of kan ik doorgaan?
    en ook nog een matriaal vraag: de voxhumana prijzen zijn redelijk hoog maar is hetzelfde resultaat ook te behalen met andere merken/producten, ik lees veel over motip maar ik ben er niet bekend mee...
    sorry voor de vele vragen maar ik ben echt nog een beginneling op dit vlak... maar zie het maar als een mooi/goed leerproces

groeten en alvast bedankt
    Joren
    Laatst gewijzigd door JorenBSld; 26 april 2011 om 19:53

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten