Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 40
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 november 2004
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    3.604

    Standaard

    Zo zacht als mogelijk spelen is altijd een goed advies.......!
    Soul, funk & jazz: www.tracintracy.com

  2. #32

    Standaard

    Heel simpel gezegd: in een relatief kleine ruimte werkt de ruimte mee om je laag goed hoorbaar te houden. (geluidsdruk kan niet weg) Hoe groter de ruimte, des te meer vermogen heb je hiervoor nodig. Midden en hoge frequenties zijn veel meer gericht. Het resultaat is dan dat als je voor je speakerkast staat in een grote zaal je alleen nog mid en hoog hoort. Het laag vervliegt als het ware.

    Voor een PA geld precies het zelfde. Zet de instalatie die je in de kroeg gebruikt maar eens in een feesttent en er blijft niets van over.

    Gesloten speakerkasten helpen bij het overeind houden van je toon, maar ook erg belangrijk is dat je een versterker hebt met voldoende vermogen en... dat de geluidsman zijn werk goed doet. Klinkt het op het podium dun en schel? Dan komt dat omdat de geluidsman in de zaal het laag uit je gitaar heeft gedraaid. Veel van die jongens gebruiken het 100Hz filter op op de tafel bij de microfoon van de gitaar (vanaf 100Hz en lager wordt het signaal afgekapt) terwijl bij een normaalgestemde gitaar de lage E snaar 82Hz is en de open A 110HZ... en dan hebben we het nog niet eens over stemmingen in Eb of nog lager.

    Staat de de PA wel goed afgeregeld (en is deze groot genoeg), dan heb je voldoende laag, ook in grote zalen en buiten. Het laag is namelijk niet gericht net als mid en hoog en hoor je dus ook goed als je achter de speakers van de PA staat. (op het podium)

  3. #33

    Standaard

    Ik loop al een tijdje mee, maar toch:
    Verrekt leerzaam topic dit

  4. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Veel van die jongens gebruiken het 100Hz filter op op de tafel bij de microfoon van de gitaar (vanaf 100Hz en lager wordt het signaal afgekapt) terwijl bij een normaalgestemde gitaar de lage E snaar 82Hz is en de open A 110HZ... en dan hebben we het nog niet eens over stemmingen in Eb of nog lager.
    Dit heb ik inderdaad ook al eens meegemaakt...heel vervelend.

  5. #35

    Standaard

    Nog iemand die jou probleem als een vermogenskwestie beschouwt, misschien toch geen loze tip om een versterker bij te kopen:-)
    Is trouwens elke reden niet goed om nieuw gerief bij te kopen;-)
    Uiteraard is dit niet de goedkoopste, en meest praktische oplossing, en wellicht ook wel overdreven.

    Volgens mij is het probleem trouwens niet te veel hoge tonen, eerder te weinig lage tonen om de balans te krijgen die je wil.
    Laat daarom de settings van je amp staan zoals je ze op kleine podia goed vindt klinken.
    Gitaar door de monitor is trouwens altijd een compromis, de meeste monitorkasten zijn er op gericht om de stem verstaanbaar te houden door hoge volumes, en dus minder om een mooi gitaar geluid weer te geven.

    Ps, ik dacht dat een op A snaar 440hz was, ik heb in ieder geval nog nooit last gehad van de lo cut filters op de mengtafel, die meestal rond de 80hz staan afgeregeld, en die wel een hoop podium gerommel tegen houden.
    Laatst gewijzigd door Geoff; 30 maart 2011 om 20:54 Reden: Iets vergeten

  6. #36

    Standaard

    Morgen speel ik in de 013 in Tilburg. Ik ga daar maar eens proberen om de achterkant van mn amp wat af te dekken. Ik zal ook aan de geluidsman vragen of hij mijn laag niet gewoon weg filtert. Misschien werkt het wel als ik mn amp zo dicht tegen de achter kant zet? Ik laat jullie weten hoe het is gegaan
    let niet op mijn spelling... ik ben dyslectisch !

  7. #37

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geoff Bekijk bericht
    Ps, ik dacht dat een op A snaar 440hz was, ik heb in ieder geval nog nooit last gehad van de lo cut filters op de mengtafel, die meestal rond de 80hz staan afgeregeld, en die wel een hoop podium gerommel tegen houden.
    De A van 440Hz zit op de hoge E snaar 5e vakje.

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.341

    Standaard

    Veel zin en onzin in dit topic. De BELEVING van het geluid op het poium (zeker een groot podium) is gewoon heel anders dan in een oefenhok. Ik heb zo vaak gehad dat ik op het podium vond dat ik een KUTgeluid had direct uit de amp (terwijl dezelfde instellingen in de oefenruimte tot een geweldig geluid leidde) en dat ik mijzelf via de PA (dus monitor) weer goed vond klinken.

    Of dat het op het podium echt vreselijk klonk, maar dat later via opnames uit de zaal (dus zaalgeluid) weer het droomgeluid terughoorde waar ik zo lang naar op zoek ben geweest. Akoestiek van de zaal (+ de mensen in de zaal) doen zoveel met het geluid op het podium. Soundcheck (zonder publiek) klinkt briljant, en dan als je gaat optreden is dat mooie geluid weg... Vaak ligt dat aan het feit dat er (veel) mensen in de zaal zijn.

    Beamblockers kan ik echt IEDEREEN aanraden, om de directe hoorbaarheid op het podium te vergroten. Al waren de beamblockers EUR 100,- per stuk, ik zou ze morgen weer kopen. Dat PA mensen er last van hebben is echt BULLSHIT. En daarnaast: mocht je een kutgeluid hebben, loop dan goed rond op het podium (of ervoor) en ga overal staan luisteren terwijl je speelt. De kans is groot dat je op sommige plekken jezelf prima hoort met een mooi geluid. Dat betekent dat je je positie als muzikant op het podium moet veranderen, of je amp ergens anders moet zetten.

    De beleving van geluid is zo ontzettend subjectief en aan 1001 variabelen onderhevig....

  9. #39

    Standaard

    Amen, en +1.

  10. #40

    Standaard

    Zeker +1.

    Die "sweetspot" zoeken probeer ik ook altijd te doen, helaas speel ik vaak op zulke kleine podia dat ik weinig keus heb

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top