“Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia
GuitarPlansCollection
Alles natuurlijk in de context, maar een X7sus4 akkoord vind ik altijd wel heel fijn. Ben overigens ook gek op de popdominant. Bijvoorbeeld G/F. Tóch die dominant functie, maar niet zo dwingend als een standaard dominant7 akkoord.
The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
http://gitaarpodcast.nl/
Jaa, en nou nog iets van "alles is relatief" en je kan ALLES zeggen en het is nog waar ook.
Dat werkt al jaren voor mij as a charm.
Die dominant 7, dat doet Bacharach hele mooie dingen mee (walk on byyyyyhyyy...)
Hij werkt ook prachtig in een song als Bread's GuitarMan, van Besmaj7th naar am7 en am.
De diminished 7, da's een wondermiddeltje bij componeren, daarmee kom je zo in een andere toonsoort terecht en weer terug. De Dijk wil hem nog wel eens van stal halen. En het geeft "Ketelbinkie" net even die magie wat het doet uitstijgen boven al die volkse meezingers.
Laatst gewijzigd door Pepe; 31 maart 2011 om 14:28
In drop D:
2
3
2
0
0
0
In E:
0
8
0
9
10
-
Kan iemand me vertellen hoe het laatste akkoord heet eigenlijk?
Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 31 maart 2011 om 18:34
Is dat niet het Eurocinema akkoord ?En speciaal voor EC, wat dacht je van deze benadering:
07678x = 1 8 b11 b7 b3 x = Em7b11
![]()
Let there be rock.
For sale : niks.
Laat een vriend ofzo er een g op een bassnaar (E of lager) bij spelen en je hoort meteen dat G de grondtoon is.
Je kan er ook een e als bas bij spelen en dan is het een Em akkoord met een heel bijzondere voicing (hoe je 't akkoord pakt).
Uiteraard kan je nog veel meer met zo'n akkoord. B in de bas zou kunnen, of je kan er een Cmaj7 akkoord onder zetten met toetsen ofzo.
Theorie kan best handig zijn, maar 't mag ook best lekker klinken
Het bijzondere aan jouw voicing vind ik trouwens het effect dat het geeft als je het van laag naar hoog speelt. Dan speel je eerst g - b - g en dan een oktaaf hoger g - e, dus 2 keer ga je van een hogere toon naar een lagere en dat geeft zo'n bijzonder effect. Alsof je een ingewikkelde tokkel speelt, en dan ook nog eens met hele mooie tonen (door die open snaren erbij).
Een ietwat saaiere G6 is deze: 320000
of 3x0000 voor als je echt lui bent.
En dan kan je em ook nog zo spelen: xx5453
-----3----
-------5--
---4------
-5--------
----------
----------
Wat weer een deel is van een Cmaj7 (x35453 barré)
![]()
Ik speel het altijd in een progressie waarbij ik in feite het C akkoord verschuift over drie posities:
Cmajeur
0
1
0
2
3
-
Dadd9 (denk ik)
0
3
0
4
5
-
G6
0
8
0
9
10
-
In combinaties met wat hammers en pulls naar bijvoorbeeld een Cadd9 en wat andere variaties waar ik de naam niet van ken. Valt heel makkelijk in allerlei andere schema's te jammen bij improviseren en je kunt van een saai Cm akkoord snel naar een veel mysterieuzer G6 voor de variatie. Die Cmaj7 past er inderdaad goed bij, bedankt voor de tip :_)
Laatst gewijzigd door iWishmaster; 3 april 2011 om 12:19
Favorieten/bladwijzers