Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 12 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 116
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edje kadetje Bekijk bericht
    Zijn allebei majeur7 akkoorden (Gmaj7 resp. Dmaj7/A)
    Uiteraard, overmatige septime. Hoe kan ik daar over kijken ?

    Verminderde septime-akkoorden vind ik ook wel lekker klinken :

    4
    3
    4
    3
    x
    x

    Dat wringt zo heerlijk ...
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Alles natuurlijk in de context, maar een X7sus4 akkoord vind ik altijd wel heel fijn. Ben overigens ook gek op de popdominant. Bijvoorbeeld G/F. Tóch die dominant functie, maar niet zo dwingend als een standaard dominant7 akkoord.
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    31.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Alles natuurlijk in de context, .
    Jaa, en nou nog iets van "alles is relatief" en je kan ALLES zeggen en het is nog waar ook.
    Dat werkt al jaren voor mij as a charm.

    Die dominant 7, dat doet Bacharach hele mooie dingen mee (walk on byyyyyhyyy...)
    Hij werkt ook prachtig in een song als Bread's GuitarMan, van Besmaj7th naar am7 en am.

    De diminished 7, da's een wondermiddeltje bij componeren, daarmee kom je zo in een andere toonsoort terecht en weer terug. De Dijk wil hem nog wel eens van stal halen. En het geeft "Ketelbinkie" net even die magie wat het doet uitstijgen boven al die volkse meezingers.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 31 maart 2011 om 14:28

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2007
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    3.329

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    Door Hendrix is dat akkoord legendarisch geworden. Daarvoor was het gewoon een jazz akkoord wat sommige bluesgitaristen ook wel eens gebruikte.

    Ik vind het een prachtig alternatief voor het saai klinkende E7: 079797

    En speciaal voor EC, wat dacht je van deze benadering:

    07678x = 1 8 b11 b7 b3 x = Em7b11

    En dan voortaan bij hoog en laag volhouden dat iedereen die het niet zo benoemt, gek is!

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    In drop D:
    2
    3
    2
    0
    0
    0

    In E:
    0
    8
    0
    9
    10
    -

    Kan iemand me vertellen hoe het laatste akkoord heet eigenlijk?

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door driftkop Bekijk bericht
    Geen idee hoe het heet, maar ik vind het erg mooi klinken.

    Code:
    e  --0--
    B  --3--
    G  --4--
    D  --4--
    A  --0--
    E  -----
    x04430 = a fis b d e
    vanuit A = 1 13 9 11 5 = A13
    vanuit B = b7 5 1 b3 11 = Bm11
    vanuit D = 5 3 6 1 9 = D6/9 (ongeveer )

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    In drop D:
    2
    3
    2
    0
    0
    0

    In E:
    0
    8
    0
    9
    10
    -

    Kan iemand me vertellen hoe het laatste akkoord heet eigenlijk?
    x 10 9 0 8 0 = g b g g e = 1 5 1 1 6 = G6
    Laatst gewijzigd door -=JEROEN=-; 31 maart 2011 om 18:34
    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=- Bekijk bericht
    x 10 9 0 8 0 = g b g g e = 1 5 1 1 6 = G6
    Dank . Ik vond het geluid altijd moeilijk te plaatsen, ook al klopt het precies qua klankkleur samen, valt het niet helemaal samen met een 'gewone' G(majeur). Ik weet weinig van theorie, maar als het goed klinkt ben ik tevreden ...

  8. #38

    Standaard

    En speciaal voor EC, wat dacht je van deze benadering:
    07678x = 1 8 b11 b7 b3 x = Em7b11
    Is dat niet het Eurocinema akkoord ?

    Let there be rock.

    For sale : niks.

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2006
    Locatie
    rotjeknor
    Berichten
    3.641

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iWishmaster Bekijk bericht
    Dank . Ik vond het geluid altijd moeilijk te plaatsen, ook al klopt het precies qua klankkleur samen, valt het niet helemaal samen met een 'gewone' G(majeur). Ik weet weinig van theorie, maar als het goed klinkt ben ik tevreden ...
    Laat een vriend ofzo er een g op een bassnaar (E of lager) bij spelen en je hoort meteen dat G de grondtoon is.

    Je kan er ook een e als bas bij spelen en dan is het een Em akkoord met een heel bijzondere voicing (hoe je 't akkoord pakt).

    Uiteraard kan je nog veel meer met zo'n akkoord. B in de bas zou kunnen, of je kan er een Cmaj7 akkoord onder zetten met toetsen ofzo.

    Theorie kan best handig zijn, maar 't mag ook best lekker klinken

    Het bijzondere aan jouw voicing vind ik trouwens het effect dat het geeft als je het van laag naar hoog speelt. Dan speel je eerst g - b - g en dan een oktaaf hoger g - e, dus 2 keer ga je van een hogere toon naar een lagere en dat geeft zo'n bijzonder effect. Alsof je een ingewikkelde tokkel speelt, en dan ook nog eens met hele mooie tonen (door die open snaren erbij).

    Een ietwat saaiere G6 is deze: 320000
    of 3x0000 voor als je echt lui bent.

    En dan kan je em ook nog zo spelen: xx5453

    -----3----
    -------5--
    ---4------
    -5--------
    ----------
    ----------

    Wat weer een deel is van een Cmaj7 (x35453 barré)

    mijn gitaarnet lessen |≈▲Ø| of kom eens langs voor een proefles (of gewoon voor de gezelligheid

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2007
    Locatie
    Oost-Noord-Brabant (daar ergens)
    Berichten
    7.810

    Standaard

    Ik speel het altijd in een progressie waarbij ik in feite het C akkoord verschuift over drie posities:
    Cmajeur
    0
    1
    0
    2
    3
    -

    Dadd9 (denk ik)
    0
    3
    0
    4
    5
    -

    G6
    0
    8
    0
    9
    10
    -

    In combinaties met wat hammers en pulls naar bijvoorbeeld een Cadd9 en wat andere variaties waar ik de naam niet van ken. Valt heel makkelijk in allerlei andere schema's te jammen bij improviseren en je kunt van een saai Cm akkoord snel naar een veel mysterieuzer G6 voor de variatie. Die Cmaj7 past er inderdaad goed bij, bedankt voor de tip :_)
    Laatst gewijzigd door iWishmaster; 3 april 2011 om 12:19

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top