Hi Barno,
Naar welke dikte heb je de zijkanten terug gebracht en wat was het verschil er tussen?
Hi Barno,
Naar welke dikte heb je de zijkanten terug gebracht en wat was het verschil er tussen?
Thanks, dat wordt dus 2 mm en je bespaart me een hoop buig energie.
Vandaag kreeg ik mijn ALU buis binnen.
Ik had gegokt op 10cm rond x 3mm wand dikte. Lijkt me nu een beetje aan de grote kant.
Ik had voor rond de 19Euro een een elektrisch 1pits kookplaatje besteld, zo eentje met een knop voor verschillende temperaturen. Daar monteer ik hem tegen aan en heb dan mijn eigen buig machien (denk ik)
Nog even uit puzzelen hoe ik hem er tegenaan krijg.![]()
hals en kontblokjes gemaakt
blij om even uit de mal te mogen
![]()
Barno,
Het lijkt me dat je blok voor de halsverbinding dunner is dan het blok aan de staartzijde. Was dat de bedoeling? Ik weet niet wat voor halsverbinding je gaat toepassen maar meestal is dat blok dikker dan het staartblok.
Ziet er verder prima uit!
Succes
Gr.
Gerard
Laatst gewijzigd door Koot; 26 maart 2011 om 07:44
ik heb dus een fout gemaakt. een eerste major fuckup dusde blokken moesten andersom...
nu is de vraag: blok losweken of dikker maken door er een stuk op te lijmen. de achterste blok kan ik wel wat dunner maken zo.
Jammer. Maar dat hoort bij het handwerk vind ik, iedere gitaar is uniek en bij iedere bouw is wel een moment dat er iets niet lekker gaat. Ik heb bijvoorbeeld gisteren bij het "even snel tussendoor" boren van een kanaaltje vanuit een neckpickup naar de control cavity de hoek iets te schuin gehouden...je word soms nonchalant maar nu heb ik dus een gat in de achterkant van de body.
Anyway, lijkt me dat het voor de constructie of klank niet erg is als je het halsblok dikker maakt door er een extra blokje aan te lijmen. En als je zegt dat je het achterste blok dunner kunt maken, dan lijkt me dit een prima oplossing.
- Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]
Ik neem niet aan dat je het blok weer eenvoudig los krijgt, of heb je huidenlijm o.i.d. gebruikt? Ik zou er een stuk op lijmen. Wat voor halsverbinding wil je maken?
Gitaarbouwersmeeting dus niet op 25 oktober 2025 in Veenendaal www.gitaarbouwersmeeting.org
Lijm voorzichtig warm maken met strijkijzer op de laagste stand, moet lukken.
Ik zou dan alleen het halsblok vervangen en het hielblok dunner maken. Tenzij het hals blok er erg makkelijk afkomt (wat ik eigenlijk verwacht.)
ik ga een stuk erop lijmen bij halsblok. en andere dunner maken.
at oi: ik ben gewoon niet goed in lijm losweken, het fretboard op die restauratie die ik enkele dagen geleden ging aanpakken, is ook mislukt...)
het is echt een domme fout, vooral omdat ik tijdens het lijmen de hele tijd dacht, toch raar dat het halsblok zo dun moet zijn, maarja, zo las ik het op het plan. Dat plan had ik in A4tjes van de 1op1 pdf uitgeprint, maar die had ik enkel in stroken aan mekaar geplakt, waardoor de bodyvorm eigenlijk niet goed zichtbaar was, vandaar dus de vergissing...
maar een ding is zeker: niemal wieder
en goed dat het forum er is om fouten op tijd te melden, thx
Favorieten/bladwijzers