Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 15 EersteEerste ... 678910 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 150
    Senior Member

Standaard

heb mijn hemeltje ondertussen stuk lager en de stangen afgezaagd.

ik was in grizzly's topic aan het lezen en vond daar een link naar een forum waar dit werd gezegd als alternatief voor radius dish. Mij lijkt dit doenbaar voor de top van mijn gitaar (maar hele lichte arch), of niet?

WaddyT wrote:
    The method that Cumpiano used was to put a layer of cork or thick poster board (about 1/8" or 3mm) on the solera, and remove the lower bout portion in the center, leaving a rim of about 1.5mm around the outside edge. This will cause the lower bout to dome when you glue the fan braces into the top, under pressure of clamps, as the edges are forced to stay at the higher level.

en nog tweede vraagje: wat gebruik ik best als lijmspanlatjes in de go-bar?

Senior Member

Standaard

hm, dat lijkt me inderdaad een goede manier om een dome te maken.
    Misschien moet je die dan in het midden vast vijzen (en vijs verdiepen, zodat die het klankblad niet beschadigd) En de ruimte tussen onderplaat en 3mm hardboard opvullen, zodat die op die plaats ook niet doorbuigt. Hoewel ik denk dat de druk van de klemlatjes niet zo groot gaat zijn dat alles misvormt.

Klemlatjes materiaal: kwartiers essen van 3 mm met perfect rechte draad !
    Dat is het beste dat ik ooit gebruikt heb.

Maar het kan ook met 3mm triplex, maar de puntjes durven wel eens afbreken.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

ja, essen latjes dacht ik wel, heb er ondertussen een dertigtal gemaakt en es geprobeerd, werkt prima.

Ik denk dat ik voor de top geen dish ga maken maar dat van cumpiano ga proberen. voor de back zal wel een dish nodig zijn denk ik.

Senior Member

Standaard

goed, om een radius te krijgen heb ik kleine blokjes geplakt aan de rand. De blokjes naast het gat heb ik overigens weggehaald. Kreeg dan een perfecte aansluiten aan de braces die ik had geradiussed volgens plan.

deze methode ga ik wel niet gebruiken voor de diepere radius van de back.

Dan lijmen. niet genoeg latjes voor de hele zwik, dus eerst dit.

nu heb ik in mijn topic eindelijk ook zo'n echte luthier foto , al is de echte classic der luthier foto's natuurlijk de multiklemfoto van de lijmranden

Senior Member

Standaard

hey barno,

ziet er goed uit man! Het zijn inderdaad andere foto's dan wat we van jou gewend zijn, maar ze zijn er niet minder om

Ik vind het een goeie truc met die stukjes kurk, en zolang je hetzelfde resultaat behaalt lijkt me dit zelfs makkelijker. ik zou er toch niet graag aan beginnen, aan zo'n schaal.

ik kijk al uit naar de volgende update

grtz

Standaard

Hey Barno,

Volgens mij hoef je je over je acoustische skills ook niet al te veel zorgen te maken. Dit ziet er super netjes uit!
    Martin D-18V - Guild JF-30 12 - Northernlake OM/D (zelfbouw) - Northernlake Advanced Jumbo (zelfbouw)

Senior Member

Standaard

bedankt

en ja, top is af, moet wel nog wat afgewerkt worden. Hier schurkt hij zich aan tegen een 60 jaar oud Harmony gitaartje. mss wordt de top zowel besmet met wat bluesmojo...

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door northernlake Bekijk bericht
    Hey Barno,

Volgens mij hoef je je over je acoustische skills ook niet al te veel zorgen te maken. Dit ziet er super netjes uit!
    Ik kan het daar alleen maar hartgrondig mee eens zijn
    (alhoewel ik daar moeilijk over kan oordelen, ben mijn elektrische skills nog aan het ontwikkelen)

Senior Member

Standaard

Back onder de spanlatten.

en een vraagje: ik ga mijn allereerste gitaar restaureren, daar moet een nieuwe top op. maar daarvoor moet de hals eraf. Ik heb al gelezen over stoom via naald in de joint enz... maar hoe weet ik nu waar ik moet boren om juist in die joint uit te komen? Het fretboard wil ik erop houden.
    Of zijn er andere manieren dan met stoom?

Senior Member

Standaard

Waarom wil je het er op houden?(zitten er plastic dots in?) Met een strijkijzer is ie er zo van af en kun je goed bij de verbinding. Je kan dan langs de lijmnaad kleine gaatjes boren en deze laten vollopen met water met een beetje geluk en geduld hoef je dan niet te stomen.

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten