Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 15 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 150
    Senior Member

Standaard

druk met electrische projecten maar vlijtige barno zet af en toe de lawaaimachines uit om ambachtelijk te prutsen aan zijn L 00

Als electrisch bouwer ben ik als een klein kind verwonderd over de lichtheid en delicaatheid van het acoustisch bouwgedoe. Geschaafd tot 3 mm, met het nodige geschuur zou ik op de vereiste 2,8 mm moeten komen...

Standaard

Aha, dit is wat men bedoelt met 'transparante afwerking'

May The Force be with you
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

Standaard

Dergelijke ambachtelijkheid geeft een goed gevoel, is het niet, Barno?

Maar, heb ik het goed dat je reeds aan het schaven zit vóór het voegen en lijmen van beide bladdelen? Mijn ervaring leert me dat het handiger en beter is om dit op dikte schaven pas na het verlijmen aan te pakken. Het lijkt me dat je straks geen extra dikte meer over hebt, die nodig is om de oneffenheden van de voeg weg te nemen (en dat ie dus te dun wordt in het midden..)

Of heb ik het fout gezien?

Tee.
    Tee.

Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    Dergelijke ambachtelijkheid geeft een goed gevoel, is het niet, Barno?

Maar, heb ik het goed dat je reeds aan het schaven zit vóór het voegen en lijmen van beide bladdelen? Mijn ervaring leert me dat het handiger en beter is om dit op dikte schaven pas na het verlijmen aan te pakken. Het lijkt me dat je straks geen extra dikte meer over hebt, die nodig is om de oneffenheden van de voeg weg te nemen (en dat ie dus te dun wordt in het midden..)

Of heb ik het fout gezien?

Tee.
    dat realiseerde ik me gisteren ook. ik denk dat ik nu maar es ga lijmen, ik denk dat ik nog genoeg marge heb om dan gelijk te schaven. Ik moet idd nog leren denken als een acoustisch bouwer ...

ja, schaven is leuk. heeft lang geduurd eer het me lukte, tot ik op youtube een filmpje vond waar werd getoond dat het belangrijk is de zool van de schaaf te checken. Die was bij mijn oude schaaf idd niet meer heel vlak. Nadat ik die gevlakt had, ging het plots een stuk beter.

Senior Member
    af en toe in de 7e hemel... (als ik speel)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    druk met electrische projecten maar vlijtige barno zet af en toe de lawaaimachines uit om ambachtelijk te prutsen aan zijn L 00

Als electrisch bouwer ben ik als een klein kind verwonderd over de lichtheid en delicaatheid van het acoustisch bouwgedoe. Geschaafd tot 3 mm, met het nodige geschuur zou ik op de vereiste 2,8 mm moeten komen...

Barno, eigenlijk kun je beter niet het bovenblad zo snel op de juiste dikte schuren, i.v.m. Tee z'n opmerking en je zult gaan zien, dat er nogal wat beschadigingentjes en deukjes e.d. kunnen gaan voorkomen d.m.v. allerlei werkzaamheden, en die zul je er naderhand ook nog uit moeten schuren.., dus als ik nog niet te laat hiermee ben...; nog "ff" wachten met op juiste dikte schuren.., tot vlak voor het finishen.., maar miss weet je dit al..
    "als je scheten maar flink naar hout stinken.., dan heb je goed geschuurd ! " HP.
    http://picasaweb.google.com/109435607338071709971/HowToBuildMyFirstAcousticGuitar

Senior Member

Standaard

Op dikte schuren zou ik alleen doen als je een fatsoenlijke 'van dikte schuurbank' hebt. Anders komt het nooit goed. Met zo'n handmuisje oid ga je alleen maar putten schuren, of dunner aan de rand.
    Al schavend heb je veel meer controle over de algehele dikte van klankblad en rug.

En ik zou ook eerst de 2 helften aan elkaar lijmen alvorens tot de uiteindelijke dikte te schaven. Tel er misschien toch enkele 10e mm bij, want die verdwijnen toch tijdens het finale schuurproces (vlak voor het lakken).

En wat die deukjes en beschadigingen betreft: spar is veel zachter dan esdoorn, mahonie, palissander enz. Dus je moet gewoon extra opletten.
    Akoestische gitaarbouw vergt een heel ander approach dan elektrisch net omdat het allemaal een pak kwetsbaarder is.

En zolang de nerf van spar niet geraakt is (lees gebroken) kan je kleine deukjes en krassen er wel uitweken met heet water.

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Senior Member

Standaard

Tijdje tegen de volgende stap zitten aanhikken: uitfrezen van de rozette, enfin veel rosette is het niet bij een L 00 maar het moet evengoed rond uitgefreesd worden en ik heb geen dremel hulpstukken enz...

uiteindelijk met mijn rudimentair technisch vernuft een methode gevonden die tegelijk heel simpel is en prima werkt.

Gat geboord in de kunststof voet van mijn bovenfrees. Daarna gat in steunplank. Daar het boortje ingeklopt en het bovenste stuk als geleiderspen in de voet van de frees gebruikt.

Eerst proefrondje gedraaid

Dan for real

Madinter had me de verkeerde binding geleverd, maar soit, voor een eerste bouw ga ik niet moeilijk doen. Al hoort op een L 00 eigenlijk de simpele bredere W-B-W binding.

Binding derin gelijmd en ruw bijgeschuurd. small step voor een acoustisch bouwer, giant leap for ol' mister me. Nu kan ik aan mijn bracings beginnen.

Senior Member

Standaard

Dat is leuk lijkt me, bracings aanbrengen. Eerst nadenken over patroon wat basicly R&D betekent wat basicly met een glaasje wijn een beetje surfen betekent. Uitmeten, lijntje hier, milimetertje daar. Het enige moment dat je werkelijk nog iets aan de klank kan doen.
    Beetje als voegen. Dat metselen is leuk en aardig maar ik ben meer van het voegen. Relatief weinig moeite maar optimaal effect.

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Dat is leuk lijkt me, bracings aanbrengen. Eerst nadenken over patroon wat basicly R&D betekent wat basicly met een glaasje wijn een beetje surfen betekent. Uitmeten, lijntje hier, milimetertje daar. Het enige moment dat je werkelijk nog iets aan de klank kan doen.
    Beetje als voegen. Dat metselen is leuk en aardig maar ik ben meer van het voegen. Relatief weinig moeite maar optimaal effect.
    ik hou toch meer van metselen, het is ook veel stoerder Heb je al ooit ganse muren gevoegd? ik vind het een opperkutjobke hoor. in die kopse voegen zitten prutsen boven je hoofd...

dat van die bracings shapen ifv de klank: ik zou kunnen doen alsof maar voorlopig ga ik gewoon doen wat op het plan staat en erg blij zijn als dat min of meer lukkt

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    small step voor een acoustisch bouwer, giant leap for ol' mister me. Nu kan ik aan mijn bracings beginnen.

*Vind ik leuk*

Goe bezig !
    Vergeet niet uw klankgat uit te frezen voor ge aan de bebalking begint, anders kan het wel eens heel moeilijk worden.
    En in een LOO zit een zeer dunne bebalking. Gewoon het plan volgen en ge krijgt waarschijnlijk een goede benadering van de oude blues sound.

Ik weet niet welk plan je gebruikt, maar ik zou toch gaan voor de halfhoutse verbinding bij de X-bracing (en neit 1 lange en 2 korte er tegenaan)
    En werk de X en overlangse dwarsbalken in in de lijmreepjes.
    De rest kan je afsteken naar +/- 1 mm. (Niet 0mm want dan snij je door je lijmnaad en dat is niet mooi ... Oog voor detail !!!)

s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten