Ik heb hem ook gebouwd en als je de layout goed aanhoud is ie inderdaad behoorlijk stil, zelfs vlak naast de pc op een ongeaard stopcontact.
Ik heb hem ook gebouwd en als je de layout goed aanhoud is ie inderdaad behoorlijk stil, zelfs vlak naast de pc op een ongeaard stopcontact.
ja, klopt. Ik heb hem naast allerlei andere app. staan en de amp geeft geen krimp.
Toch maak ik me "zorgen" over de uiteindelijke sound van deze vlieggewicht. Tot nu toe heb ik altijd versterkers gehad met meer vermogen en dit is mijn eerste small amp. Toch maar ff wachten tot ik de greenback in de combo kan bouwen en dan oordelen. Even op voorhand: een 18watter lonkt!
Tolex ziet er heel erg netjes uit. Complimenten aan Toneblo.
Ik heb recent de 5w weer van stal gehaald. Ik heb namelijk een hele berg oude buizen van mij schoonpa gekregen. waaronder een paar ECC83, EL84 en 12ax7 (en nog meer typen ECC"s en EL"s maar die durf ik niet te steken). De 5 watter heeft 1x ecc83 en 1xEL84 (JJ). Dus buizen gewisseld en luisteren maar
Het resultaat was verbluffend. Er zat best wel verschil in sound tussen de verschillende buizen. Philips, Siemens en telefunken heb ik getest.
Mij vraag: kan ik de 12ax7 plaatsen ipv de ecc83. Ik heb wat oude datasheets bekeken en volgens mij kan het gewoon. Maar klopt dat ook.
Tweede vraag. hoe kan ik zien dat die oude buizen niet versleten zijn. Ze klinken goed. Meten is weten (weet ik) maar kan je ook optisch iets waarnemen wat op slijtage kan duiden.
1, ja, de ECC83 is direct te vervangen met een 12AX7, goed gezien dus!
2. Zien... Tja, niet altijd echt even goed, maar bij hele oude buizen die veel gebruikt zijn zie je wel vaak meer afzetting van het getter op het glas (zilver kleurig laagje). Maar zelfs dit zegt niet alles. Ga er maar van uit dat als het goed klinkt en goed werkt zonder bijgeluiden de buis dus nog goed is.
Daarbij komt dat die oude Philips, Popé, Siemens etc buizen een vééél langere levensduur hebben en ook van veel betere kwaliteit waren dan buizen van tegenwoordig. Simpel gezegd: een jaren lang gebruikte buis van toen is vaak nog altijd stukken beter dan een splinternieuwe van nu.
Ik heb weer de 5 watter van de plank gehaald. Die ging goed maar was nog niet klaar. Zij gaat toch in een head aangezien de combo reeds met een 18watter gevuld is. Dus werk an de winkel. Vanavond de (2) buizen verplaatst. (combo ---> head). Ben nu nog ff naar een faceplate indeling aan het kijken.
Master - bass - Middel - Trebble - Boost switch - gain. Heb eerdaags een onderonsje met Toneblo van giablo die de faceplate weer voor me gaat maken. In de 18 watter heb ik een hi en lo Channel gemaakt. Dit kan ik ook maken in de de 5 watter. Is dit toooo much? Of gewoon bij 1 input houden.
Favorieten/bladwijzers