Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 8 EersteEerste ... 5678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 74

Discussie: prijzen gitaarles?

  1. #61

    Standaard

    Het scheelt je 19% BTW wanneer een leerling onder de 21 jaar is. Voor 12,- resterend per uur zou ik niet gaan werken....zeker niet met een HBO opleiding. Je moet er ook nog je eigen pensioen ergens van wegzetten, etc.

  2. #62

    Standaard

    Daarnaast zul je zien dat wanneer je 5 euro per uur meer vraagt, je met minder werk (aantal leerlingen haken af) dezelfde omzet haalt.

  3. #63

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alberto Bekijk bericht
    Maar heb je in Nederland niet zoiets als een stedelijke muziekschool of muziek academie? Ik geloof 180 euro per jaar. Je krijgt 2 uur per week les en diploma's na elke graad (niet dat je er iets mee kan maar ze zijn wel officieel). Het hele traject is afgelopen na 9 jaar.
    Het is klassiek gitaar leren spelen maar tegenwoordig wordt de muziekstijl ook wel aangepast aan je wensen. Zolang je tijdens de examens maar klassiek brengt.
    Dat wordt blijkbaar enorm gesubsidieerd dan. Hier is de muziekschool echt niet goedkoper dan privéles. En dan heb je een half uur per week (en voor jonge kinderen zelfs maar een kwartier afgaande op wat ik hier hoor) 10 euro per uur is trouwens ook echt weinig, kom op, les geven is geen vakken vullen... al komt het er soms op neer, als ik iemand als laatste heb, wil ik ook best nog wel eens wat uitlopen.

  4. #64

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MatthewB Bekijk bericht
    ik weet het niet zeker, maar volgensmij zei mijn gitaarleraar dat als je aan mensen onder de 18 jaar les geef dat je dan veel minder belasting hoeft te betalen dan als je iemand heb van boven de 18 jaar.

    Maar nogmaals dat weet ik niet zeker.
    Want als dat waar is en je houd van die 15 euro zegmaar 12 euro over dan lijkt het mij dat je daar wel van rond moet kunnen komen.
    Vooral als je zo veel les geeft als mijn gitaarleraar

    Reken nog eens... wat je nu aftrekt is BTW, maar er moet ook nog normale belasting af Maar goed, als je echt vol zit kun je er dan van leven. Voor vakanties moet je dan maar hopen dat je af en toe op tournee kunt. Op zich zijn er natuurlijk genoeg mensen die dat soort bedragen krijgen voor hun werk. Maar als je goed les kunt geven beheers je toch echt net wat meer. Daar mag best iets tegenover staan. Gelukkig is lesgeven op gitaar wel wat leuker dan kipfilet inpakken aan de lopende band

  5. #65
    Junior Member
    Geregistreerd
    21 februari 2011
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    29

    Standaard

    ik zelf betaal 15,- per uur.
    Dus iets van 10,- ofzo?

  6. #66

    Standaard

    Laat ik het even zoeken, kom erop uit dat het minimum bruto uurloon voor iemand van 23 of ouder €8,22 is. Ben je 18 dan is het blijkbaar een dramatische €3,72...(als je een beetje kunt zingen, ga dan gewoon straatmuziek maken ipv vakkenvullen) Voor jonge gitaristen is 15 euro per uur dan al heel snel aantrekkelijk.

    Met €15,00 per uur (btw 19% aftrekken kom je dan bruto op €13,65 per uur) is natuurlijk al aanzienlijk meer. Maar dat minimumloon gaat uit van 40 uur werken. Dan moet je dus wel consequent 40 leerlingen per week hebben, en elke week werken, je vakantie is tenslotte niet doorbetaald. Daar zul je idd. van kunnen leven, maar van minimum loon houd je niet echt veel over. En hiervan nog steeds niet. Netto is het verschil nl. een stuk kleiner dan bruto. Een eigen huis zit er dan denk ik niet echt in. Een grote auto (voor een muzikant toch niet onhandig) en dure vakanties wordt ook moeilijk.

  7. #67

    Standaard

    Even rekenen:
    Je wilt als kleine zelfstandige bijvoorbeeld 2000 euro netto per maand overhouden.
    Omdat je inkomstenbelasting moet betalen, is het bruto bedrag dat je binnen moet harken ongeveer 3000 euro.
    Dan komt er nog BTW overheen, soms 6 en dan weer 19%, dus laten we zeggen gemiddeld 12%. Kortom per maand moet je 3360 euro verdienen aan gitaarles geven. Hiervan kan je dan wonen en eten.

    Maar... wat als je ziek bent? Wat als je met pensioen gaat? Een arbeidsongeschiktheidverzekering, kost afhankelijk van je leeftijd zo'n 400 euro in de maand. Een pensioenvoorziening ook een paar honderd euro, weer afhankelijk van leeftijd. Dus tel het erbij op, wordt al zo;n 4000 euro die je moet binnenhalen.

    Leuk om veel te werken, maar dit bedrag zou je in een 40-urige werkweek moeten kunnen verdienen. Je werk dan bijvoorbeeld 1700 uur per jaar (toerekenbaar) de rest gaat op in administratief werk e.d.

    Kortom, totale omzet moet zijn 4000 x 12= 48000 euro, delen door 1700 uur= 28,24 euro per uur.
    Als de docent een gezinnetje heeft die ook willen eten en naar school moeten, moet hij niet al te vaak een nieuwe gitaar willen kopen...

  8. #68

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harald Bekijk bericht
    (btw 19% aftrekken kom je dan bruto op €13,65 per uur)
    Dit is dan 12,60 per uur... (je nettobedrag is 119% ipv 100)

  9. #69
    Junior Member
    Geregistreerd
    20 februari 2011
    Locatie
    Tiel
    Berichten
    24

    Standaard

    haha allemaal reken sommetjes hiero XD
    maar kijk daar kiest je dan toch ook zelf voor om dat te doen.
    En ik vind als je echt zekerheid wil hebben kwa inkomen dan moet je iets anders gaan doen. Daarbij komt ook nog dat ik mijn gitaarleraar nog nooit heb horen klagen en hij heeft toch ook 3 kinderen 2 auto's en 4 gibson gitaren En hij neemt ook gewoon 4 weken vakantie.Nu weet ik natuurlijk niet wat voor werk zijn vrouw doet.

  10. #70

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MatthewB Bekijk bericht
    maar kijk daar kiest je dan toch ook zelf voor om dat te doen.
    Daar gaat het niet om.

    Het gaat erom dat iedereen met droge ogen 40 euro per uur neerlegt voor een loodgieter. Als een gitaarleraar dat vraagt is het ineens heel erg duur, terwijl zo'n beste man ook een dure opleiding heeft gedaan (als het goed is) en ook gewoon zijn gezin moet onderhouden.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top