Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eroosch Bekijk bericht
Ik zit meestal niet in dit deel van het forum (zal dat eens wat meer gaan doen trouwens) maar wil even mijn gal spuwen.

Vrijdagavond in Heineken Music Hall naar concert Skunk Anansie geweest. Nu heeft de HMH een (zeer) goede installatie en goede akoestiek. Maar deze geluidshufter (sorry geen ander woord voor) had het volume tegen de pijngrens met een achterlijke overmaat aan bas zodat het een grote brei werd. Dat heeft de band geen goed gedaan. Een jaar geleden een concert van Anouk in HMH gehad en het geluid was veeeeeeeel beter, goed in balans, duidelijk alles perfect te horen inclusief de nuances, stevig maar niet te hard. Dus het kan best!

Vraag hier: wat is dat toch met geluidsmensen om 1) die bas & bassdrum zo achterlijk hard en zwaar in de mix te zetten en 2) hebben die geen oren of zo en 3) hebben ze geen geluidsdrukmeter?

Ik probeer gewoon te begrijpen wat in die koppen omgaat. Is er dan geen 'standaard' aanpak of kan iedereen maar en partij broddelen?
HMH is geen standaard zaaltje he, elke zaal is weer compleet anders en juist de HMH is dankzij zijn geluids-optimalisatie nog vrij lastig om in te mixen.

Daarnaast is bas een kwestie van smaak, sommige mensen vinden een subtiel hoorbaar laag mooi en sommige willen de 50hz in de borstkas voelen. Dat is een kwestie van smaak.

Geluidslimiet blijft een lastige kwestie, de een vindt dit een fatsoenlijk volume en de andere niet. Zonder een wettelijk verbod blijf je zo'n situaties houden. Hoe dan ook, ik neem altijd oordoppen (en doe ze bijna altijd in).