Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 6 van 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 51 t/m 60 van 78
    pandjesbaas

Standaard

Die "storingsvelden" zullen wel meevallen, maar afknippen is een beetje zonde, vinnik.
    In een geval als dit kies ik altijd voor jouw optie #2.
    Wel de uiteinden ff degelijk af-isoleren: gestripte eindjes afknippen,
    dan uiteinde draadjes omvouwen en - per draadje- stukje krimpkous erover.

Standaard

Klaar,

Uploaded with ImageShack.us

en fire in the hole. ja LETTERLIJK dus! Shit!

Er begon een weerstand te roken. Een 2,2k weerstand die in de B+ lijn zit direct aan pin9 van de el84. Daar zou ik ongeveer 10 dc moeten meten. Ik kwam niet eens aan meten toe. Iemand op voorhand een tip?

Senior Member

Standaard

Anodespanning aanwezig?
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Standaard

Moet ik zeker meten tussen ground en pin 9. Als ik de buis trek loopt er geen stroom en kan ik toch veilig meten zonder kans op een brandje?
    In het schema was het R10 die begon te smeulen. R10 komt van B uit de voeding.

Uploaded with ImageShack.us

Senior Member

Standaard

Op Pin 9 staat een paar honderd volt. De enige reden dat die weerstand uitfikt is dat er veel teveel stroom loopt. Dat zou kunnen als er iets mis is naar pin 2. Als je geen referentie naar GND hebt (via R8 en VR5) dan is de grid zwevend en kan de stroom voluit lopen. En als er meer dan 21mA door G2 loopt dan fikt ie uit.
    Immers:
    P = I^2 * R = 1 W => I^2 = 0.000455 => I = 0.02132A = 21.32 mA.

De enige reden die ik zo gauw kan verzinnen is dat G1 niet aan GND hangt via de weerstanden. Of er staat een grote DC spanning op G1 (=Pin 2).

Zonder buizen erin kun je vermoedelijk wel meten. Tenzij je ergens sluiting maakt.
    Nico

pandjesbaas

Standaard

Zomaar 'n ideetje, hoor:
    Je hebt toch wel pen 1, 6 en 8 op de buisvoet vrijgelaten?
    Die "Not Connected" pennen zijn bij een noval buis soms wel degelijk ergens aan verbonden,
    in tegenstelling tot oktal buizen, waar ongebruikte pennen gewoon in de buisvoet stoppen...

Standaard

Ja pen 1 - 6 - 8 zijn vrijgelaten.

Ik had 266V op pin 9 tov grnd met getrokken buizen. De rest had ik nog niet gemeten.
    Ik heb een groundlift schakelaar geplaatst onder VR4. Vind je niet in het schema. Het zou kunnen dat ik een bedradingsfout gemaakt heb bij vr5. Dat deze dus niet aan ground ligt. Als dat zo is? Is de buis dan overleden? Heb hem niet zien branden. Ook niet heel even.
    Ik ga morgen bij helder daglicht even helder zoeken. Oja nico, zowel R10 en R16 zijn ietwat bruin geworden. Op voorhand even vervangen voordat ik ga meten. Het kan zijn dat de weerstandswaarden iets gewijzigd zijn na de BBQ
    Laatst gewijzigd door cannondale_01; 25 februari 2011 om 01:51

Senior Member

Standaard

Als de buis helemaal niet heeft gebrand, dan heb je ergens sluiting gemaakt. Anders kan er geen stroom lopen door die weerstand. Anders kom je maar ff vanmiddag langs meten die buis wel ff door. Of neem dan gelijk die amp maar mee....
    Nico

Senior Member

Standaard

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    Als de buis helemaal niet heeft gebrand, dan heb je ergens sluiting gemaakt.
    Daar heb je gelijk in Nico maar met getrokken buis heeft hij wel spanning. Meet maar ff of je anodespanning hebt op pin 7, die zal wel ontbreken. Als de -G1 weg zou zijn (kan haast niet met kathode bias) Gaat de Rg2 niet in rook op. Meet ook ff de kathode spanning en de ohmse waarde tussen massa en kathode (eventueel sluiting C7). Laatste mogelijkheid is sluiting tussen G2 en G3, heel onwaarschijnlijk maar niet uit te sluiten.

Frans.
    Laatst gewijzigd door cluseau; 25 februari 2011 om 09:41
    www.amps-unlimited.nl

Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

Senior Member

Standaard

Frans
    Als G1 zweeft, gaat ie rustig uitfikken hoor. 't is maar een 1W weerstand.
    Nico

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten